Enkele weken geleden zette ik op Twitter, Monsterboard is een heel innovatief bedrijf, als dit 1995 was. Direct werd ik virtueel op mijn vingers getikt door een zeer mooie dame die mij volgt op Twitter. Het bleek een Monsterboardmeisje, te zijn. Vervolgens raakte wij in discussie en gaf ik vervolgens aan, dat ik wel eens een artikel wilde schrijven over Monsterboard. Uiteraard hopend op een stomende date, echter het gesprek zou niet met haar zijn, maar met de nieuwe kapitein bij Monsterboard, de heer Warren Hammond.
Ik wilde niet een zure blog schrijven, want ik ben zelf een grote Monsterboard fan. Als serieuze onderzoeksjournalist, een soort Peter R. , ging ik de heer Hammond Googlen. Eén van de eerste zoek resultaten is een andere Warren Hammond, die entertainer en jongleur is. Het meeste wat ik kon vinden over de heer Hammond, waren vooral zure stukjes van Marc Drees, waarin hij Warren betichtte van het jongleren van de cijfers. Ik besloot om uiteindelijk met een open blik het gesprek in te gaan en mijn eigen conclusies te trekken.
Afgelopen vrijdag was het dan zo ver mijn gesprek bij Monsterboard. Ik werd als royalty onthaald door de mooie blonde dame, de PR man, en een productmanager die ik allen ken via twitter. Vervolgens werd ik naar een mooie boardroom gebracht. Toen ik in mijn eigen netwerk wat had rond gevraagd wie Warren kende, wist niemand echt wat te vertellen aan mij, de man was een beetje een mysterie. Alleen dat hij heel klein was. Toen kwam hij binnen en gelukkig kan ik melden dat Jacco Valkenburg, nog steeds de titel heeft van de personeelspygmee van Nederland, oftewel de Van Velsen van Vacatureland zal blijven
Na even wat kort wederzijds egostrelen, ontstond er eigenlijk een heel leuk gesprek. Zelf vind ik Marc Drees, een beetje als een kalende baviaan in de dierentuin. Om de bezoekers te vermaken gooien bavianen met hun uitwerpselen, maar als alle bezoekers naar huis gaan, wie blijft er dan achter in een kooi vol met stront op de muur ? Marc Drees is altijd heel kritisch over Monsterboard en over Warren in het bijzonder. Mijn eerste vraag voor Warren was dan ook ; wat vind jij er nou van dat Marc Drees altijd zo veel en vooral zo zuur over je schrijft :
Wij zijn een open organisatie en zijn altijd bereid om mensen te woord te staan. Iedereen heeft een eigen mening.
Ik stam zelf uit de tijd van de kaarten bak, papieren CV’s en toen plotseling Monsterboard op de proppen kwam veranderde het werkveld voor altijd, hoe denk jij daarover:
Vroeger moesten mensen op zaterdag de krant kopen, alle personeelsadvertenties doorlopen. Als ze een geschikte vacature tegenkwamen moesten ze een brief schrijven, CV aanpassen uitprinten op de dot matrix printer, postzegel erop en op de bus doen. Als je geluk had kreeg je binnen twee weken een reactie.
Met de komst van Monsterboard, kon men binnen 10 minuten een sollicitatie versturen. Monsterboard zorgde voor gemak en snelheid. Dat is iets waar wij nu vooral weer op focussen, het gemak en de behoeftes van de kandidaat centraal te zetten. Wellicht wat minder toeters en bellen en ons focussen op wie we zijn, een organisatie die helpt vacatures te vervullen.
Wat is er in al die jaren het meest veranderd;
10 jaar geleden werd de aanschaf van Monsterboard op HR directie niveau bepaalt. Een HR directeur had dan ergens wat gehoord over een online vacaturebank. En vervolgens moesten wij ergens een presentatie geven over hoe het werkte. 5 jaar geleden, was de keuze tussen intermediair, natvac en monster. Nu is monster één van de vele kanalen en krijgt een recruiter een budget en mag hij zelf bepalen wat hij er mee doet. Het investeren in online vacaturebanken, branding of social media.
Zien jullie specialistische vacaturebanken als een bedreiging ?:
Wij zijn nu vooral een Aalbert Hain ( Albert Heijn kreeg hij zijn strot niet uit red. ) en we zouden toch meer een Harrods moeten zijn. We beslaan nu een heel groot gedeelte van de markt, maar we zouden zeker ook meer in de niches willen zitten.
Is social media een bedreiging voor jullie :
Niet echt, er zijn genoeg organisaties die niet de tijd en de “ resources” hebben om veel te doen met social media of een eigen e-recruitment team hebben. Veel van onze klanten zitten in het MKB segment. Bijvoorbeeld een architecten bureau van 20 man is prima in staat om huizen te ontwerpen, maar hebben niet de kennis en de vaardigheden of de affiniteit met social media om vacatures te vervullen met dit medium.
Moet monsterboard niet veranderen ? :
Monsterboard is ook aan het veranderen. We komen met een aantal nieuwe features, o.a. de zoek functionaliteit word binnenkort nog beter voor recruiters, met de komst van Sixth Sense en een nieuwe release van de home pagina. We moeten vooral blijven luisteren naar wat kandidaten willen en wat onze klanten willen en daarnaar acteren.
Verder hebben Warren en ik het over koetjes en kalfjes gehad, Engels bier versus Nederlands bier, Marmite en of hij zijn zoon mee naar Ajax moest nemen.
De conclusie die ik trok, vacaturebanken, in het bijzonder Monsterboard, is een onlosmakelijk deel geworden van het recruitment werkveld. Er zijn nog heel veel organisaties die hun vacatures weten te vervullen via een vacaturebank en zeker de komende 10 jaar zullen ze blijven bestaan. Op twitter, roepen mensen heel hard; “Kijk ik heb een vacature vervult met twitter”terwijl niemand meer roept “Ik heb een vacature vervult met Monsterboard”, dit vinden we normaal, terwijl het een tool is die puur gemaakt is om vacatures te vervullen.
Print media zou ook verdwijnen en nog steeds, na al die jaren, worden nog steeds advertenties verkocht. Wat ik wel hoop is dat vacaturebanken, meer geld steken in innovatie om het werk van recruiters makkelijker te maken.
Nou ik ga er maar vandoor, want Warren en ik gaan een Pint drinken,
@martijnrecruit
Martijn Smit
says:@Michiel : Ik heb zelf niks met cijfers en grafieken, daar hebben we Marc toch voor.
@kevin wat denk je zelf ? Natuurlijk zitten er veel bureaus op Monsterboard, het is immers hun core bussines. Noem mij maar een algemene vacature website waar dit niet het geval is ? Veel organisaties verkiezen ervoor om op dit moment minder te adverteren op monsterboard vanwege tal van redenen. Bijvoorbeeld , reorganisaties, verschuiving budget, minder vacatures etc.
Ik werk zelf al 7 jaar niet met monsterboard, omdat ik vind dat klanten zelf op monsterboard moeten staan. Zij huren mij in vanwege mijn netwerk en expertise en niet om een vacature door te plaatsen op een jobboard. Er zijn echter veel bureaus die daar een andere visie op hebben en dat is hun goed recht.
@martijnrecruit
Marc Drees
says:Ik heb net een grafiek gemaakt van het gemiddeld aantal taalfouten per woord in jouw schrijfsels. Inderdaad, per woord… Er zit een scherp stijgende lijn in. En dat is dus geen positieve ontwikkeling…
Als je door de taalfouten heenleest is het natuurlijk wel een heel aaibaar artikeltje geworden. Niet bepaald een Peter R. verhaal echter. Want dan had je gevraagd wanneer 6Sense op de Nederlandse markt zou verschijnen. En waarom er zo’n enorme vertraging met de uitrol is opgelopen. En wat precies de additionele omzet is die dankzij 6Sense in de VS wordt geboekt. Etc., etc. Maar nee, niets van dit al. Gewoon twee aardige jongens die gezellig met elkaar zitten te babbelen. Voer voor de Viva…
Conclusie: Je bent volledig ingepakt door Hammond. Dat heeft hij dan weer bijzonder goed gedaan; respect! O ja, volgende week komt er weer een Monster Employment Index aan. Ik kan bijna niet wachten…
En ga jij nog maar eens in de spiegel je Peter R. act oefenen. Misschien dat het dan in een volgend interview wel lukt!
Kevin Prak
says:Ah, Martijn is geïndoctrineerd door Warren, ik merk het al;) Wat een verfrissende English Pint al niet kan doen!
Helaas is het nog steeds zo dat 90% van alle vacatures op monsterboard afkomstig zijn van uitzenders, detacheerders en werving & selectiebureaus. De “echte” organisaties zijn maar mondjesmaat te vinden. In den beginne is dit wel anders geweest bij Monsterboard. En dat is jammer, want voor kandidaten kan deze tussenschakel er soms net eentje te veel zijn waardoor ze niet besluiten te reageren op de vacature.
Warren kan wel zeggen dat social media geen bedreiging is, maar dat is pure ontkenning. Maar tja, dat gaat onze Warren natuurlijk mooi niet toegeven. Kijkend naar mijzelf recruit ik al maanden niet meer middels Monsterboard. Overigens ben ik wel erg benieuwd naar de nieuwe zoektechnologie Sixth Sense.
Ik ben van mening dat er betere, nieuwere en meer innovatieve manieren van recruiten zijn. Want laten we eerlijk zijn @robvanelburg; Het is inderdaad prachtig dat kandidaten tig vacatures binnen een dag gemaild krijgen. Maar het is wat minder prachtig als één van die kandidaten niet voor jou kiest, maar voor één van de tig concurrenten!
Kevin Prak
says:En waarom zie ik mijn “enters” niet terug in mijn reacties? Marc?
Marc Drees
says:Je moet eens dubbele enters proberen. Die laten mooie separate alinea’s zien…
Rob van Elburg
says:@Kevin Tsja, investeren dus in in je branding en/of desnoods je LinkedIn profiel. Eerste klap gelijk goed raak dan. Vooral hier waar de Recruiter zich onderscheidt van de………
Marc Drees
says:Martijn is ondanks zijn enorme hoofd gewoon een watje. Maar dat is natuurlijk niets nieuws. Verder is het 6Sense en geen Sixth Sense… Maar Martijn claimt dyslectisch te zijn. Wat natuurlijk onzin is aangezien hij vrijwel analfabeet is gezien de zeer beperkte woordenschat, de talloze stijl- en taalfouten en het plotselinge overdadige gebruik van komma’s. Maar het is wel een aardige gozer, dus die gun je toch ook een plekje op dit weblog?
Overigens hoef je niet al te benieuwd te zijn naar 6Sense; want tot op heden is het geen onverdeeld positieve ervaring. Zoek gewoon maar even op 6Sense op deze site en je vindt meer dan je wil weten… Het is vooral duur en het biedt bitter weinig extra. Ondanks alle hoopla die Monster er omheen maakt.
Michiel Cobben
says:Martijn,
altijd gezellig een pintje bier. Heb je hem ook gevraagd naar de inhoudelijke bezwaren die Marc (heb je wat nootjes voor hem meegebracht uit de kroeg?) heeft op de cijferreportages, mn de Monster Employment Index?
Verder heel goed vind ik van MB om hier een gezicht te laten zien. MB is een professionele, grote speler in onze markt en als die iets zeggen, dan luister ik.
grtz,
Michiel.
Rob van Elburg
says:Leuk verhaal Martijn. Ook ik ben Monster fan. Nog niet perse om Warren, maar wel omdat wanneer ik JAVA intoets, wereldwijd meer dan 100 concrete profielen voor mijn neus zie. Daarvan wil er dan vast wel eentje in Nederland werken.
Hoop van harte dat Monser een weg weet te vinden in haar communicatie rondom het begrip markt, een plek waar vraag en aanbod concreet samenkomen, iets dat binnen een Social Network wat lastiger puzzelen is en via Google al helemaal een online wildwest aan het worden is. De kracht van binnen 10 minuten een CV-tje anoniem posten en binnen een dag gemailed worden door tig Recruiters met concrete vacatures blijft voor de (surfende) werkzoekende toch immer een overweldigende ervaring!