Dat de topmannen en vrouwen uit het Nederlandse bedrijfsleven het niet bepaald denderend doen online, bleek al uit mijn eerdere blogs over de online presence van de toppertjes van VNU Media en Randstad. Maar het schijnt ook een internationaal fenomeen te zijn. Uit een onderzoek van Weber Shandwick, ‘Socializing Your CEO: From (Un)Social to Social’, blijkt dat 64% van de CEO’s van de 50 grootste bedrijven van de wereld NIETS met social media hebben/doen/kunnen. Wat overigens zeker niet wil zeggen dat die andere 36% wel rete-actief zijn.
Chris Perry, directeur van Weber Shandwick Digital Communications zegt het volgende over de uitkomst: “It’s not surprising that CEOs are less inclined to participate in social media given the perceived risk and time commitment required to engage in two-way conversations.” Leslie Gaines-Ross, Weber Shandwick’s chief reputation strategist en online reputation expert ziet wel grote waarde in twitterende CEO’s: “In this increasingly digital age, CEOs should embrace the value of connectivity with customers, talent and other important stakeholders online. With 1.96 billion Internet users around the world, CEOs should be where people are watching, reading, chatting and listening.” Amen. En dan nu dat onderzoek bekijken:
via mashable.com