USG People wordt bemiddelaar van zelfstandigen zonder personeel. Met het nieuwe label IKKI Freelance moet het Almeerse bedrijf deze moeilijk doordringbare markt veroveren. De website IKKI Freelance is een marktplaats die ‘zzp’ers en opdrachtgevers met interessante opdrachten’ bij elkaar brengt. Overigens leidt de website van IKKI Freelance door naar die van ikki.nl.
En zo is USG People de eerste uitzender die de al jaren uitdijende zzp-markt met één online kanaal (en zonder een boekhouder of verzekeraar als zakenpartner) benadert. Eerder deden de uitzend-zorgtandem Manpower-Achmea met Myler en de onlangs door Headfirst gekochte ABN-Amro-startup Associates een soortgelijke poging. USG People lijkt hetzelfde te doen als ABN-Amro twee jaar eerder: het veegt alle interne freelance-klussen bij elkaar op één site en fungeert zo als de eigen launching customer. Nu wordt het zoeken naar externe klanten voor nieuwe opdrachten.
Het ligt voor de hand dat IKKI Freelance meer succes heeft dan Associates had. USG People heeft al toegang tot een veelheid aan klanten, zowel corporates als mkb-bedrijven. Maar het is de vraag hoe het bedrijf gaat voorkomen dat het inteert op de eigen hoge brutomarge. Immers: grote volumes aan zzp’ers bemiddelen kan alleen maar slagen met veel lagere marges dan het bedrijf met werving en selectie gewend is. Wij zijn benieuwd hoe het bedrijf dat wil gaan doen.
IKKI Freelance heeft 375 opdrachten in de etalage en telt ruim 10.000 geregistreerde freelancers.
Later deze week op RecruitmentMatters volgt een interview met de verantwoordelijke voor Ikki Freelance.