Nielsen kwam vandaag met de cijfers over het 3e kwartaal van 2010 met als titel: Aantal personeelsadvertenties in het derde kwartaal licht gedaald: –5,0%. En daarmee bedoelt Nielsen de daling ten opzichte van het derde kwartaal van 2009. Aan
Overigens is er voor de aantallen personeelsadvertenties die door Nielsen op Internet worden gemeten, grote voorzichtigheid geboden. Tenslotte is Nielsen niet in staat die aantallen goed te meten. Zoals het bedrijf zelf ook aangeeft: Nielsen registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend media waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites. (nadruk door de auteur)
Ik heb geprobeerd de cijfers van Nielsen over de afgelopen jaren eens op een rij te zetten en de ontwikkeling van het aantal personeelsadvertenties als een index weer te geven; waarbij de vier kwartalen van 2007 elk de waarde 100 hebben gekregen. En dat geeft het volgende beeld:
Index personeelsadvertenties op basis van Nielsen, periode 2008 – 2010 (2007 = 100)
Geen fraaie beeld dus… In slechts drie jaar tijd is het aantal personeelsadvertenties met meer dan de helft gedaald. Hierbij moet echter bij worden bedacht dat voor de bulk van het aantal advertenties Nielsen geen goed beeld van de ontwikkelingen heeft; de online personeelsadvertenties (Nielsen denkt dat op dit moment 93,4% van alle personeelsadvertenties online gepubliceerd worden). De kwaliteit van bovenstaande grafiek is daarmee niet geheel duidelijk, maar het geeft wel een indruk van de ontwikkeling zoals die door Nielsen wordt gemeten.
En die ontwikkeling suggereert een bottom-bouncing van de personeelsadvertenties volgens Nielsen.
In een periode waar van veel kanten een voorzichtig herstel van de arbeidsmarkt wordt gesuggereerd, is er voor de papieren media nog altijd geen enkele reden om te juichen:
Van de in totaal 136.000 geregistreerde personeelsadvertenties, werden er in het derde kwartaal
ruim 126.700 geplaatst op internet (-3,3%), ruim 6.400 werden er in dagbladen geplaatst (-17,4%)
en 2.300 in vak- en managementbladen (-40,2%)
Met andere woorden, de advertenties is dag- en vooral vakbladen is nog altijd aan kaalslag onderhevig waar het online advertentievolume nog nauwelijks lijkt te dalen.