Monsterboard heeft een nieuwe homepage:
Dit moet ik even op me in laten werken, maar laat ik een aantal eerste impressies delen.
De focus is volledig op de zoekfunctie, en dat is zonder meer een verbetering ten opzichte van de vorige versie van de homepage waar teveel aandacht werd gegeven aan de nieuwe career tools. Maar waarom stapt Monsterboard af van de logische tweedeling Wat en Waar met de zoekknop achter deze twee velden? Nu staat de knop Zoeken onder deze velden. En dan die harde scheiding tussen de twee velden Zoek een baan en in Nederland. Dat gaat vermijdbare mentale frictie opleveren, vooral omdat in het veldlabel ook nog eens een hyperlink (wijzig land) is opgenomen. Hoe vaak zou je dat gebruiken…? En hoeveel bezoekers weten wat Browse vacatures betekent?
In de footer laat Monsterboard zien het wel te begrijpen:
Veel beter! Nu zijn de twee zoekvelden visueel verbonden door het donkere kader en de titel Zoek een baan:. En de knop Zoeken zit heerlijk achteraan, zoals ik het gewend ben. Hier is geen moment sprake van het Don’t make me think syndroom. En dit is dus de manier waarop Monsterboard haar zoekfunctie bovenaan de pagina had moeten vormgeven! Hoewel de twee velden best iets korter kunnen zijn…
Heel bijzonder vind ik de positie van het logo(type). De vaste positionering boven de global navigation is losgelaten; het staat nu prominent boven de twee zoekvelden. Dit levert geen meerwaarde op voor de bezoeker en is uitsluitend ter meerdere zelfbevlekking van Monsterboard. Vreemde keuze. Temeer omdat daardoor de rechterzijde van de navigatie een onhandige combinatie van items moet herbergen, waarvan de items Inloggen/registreren en Werkgevers beter boven de global navigation een plekje hadden kunnen vinden. Voor inloggen zou dit een klik kunnen schelen.
De vele witruimte onder de zoekfunctie maakt de rest van de pagina naar verhouding rustig, hoewel Monsterboard wel haar uiterste best doet om alle op de homepage te proppen. Volgens mij is dat helemaal niet nodig, een deel kan via logische processtappen ontdekt worden waar nodig. Nu lijkt het erop alsof Monsterboard geen keuze heeft kunnen maken uit alles wat ze te bieden hebben.
Als laatste vind ik die zware paarse balk aan de bovenzijde van de homepage lichtelijk ordinair. Maar dat is een persoonlijke smaak. Wat Monster(board) heeft gedaan is een fraaie symmetrie maken tussen header en footer, alleen zal niemand dat in een keer zien. Waarmee je in 99% van de gevallen met een enorme paarse band wordt geconfronteerd die er nogal heftig uitziet. En vervolgens een heel lichte, witte pagina toont. Voelt bij mij vooral als onbalans.
De nieuwe homepage is een mixed bag wat mij betreft. Maar de onnodige complexe zoekfunctie lijkt me een misser die Monsterboard maar beter zo snel mogelijk kan veranderen. Want daar gaan werkzoekers last van hebben. En dat is toch wel het laatste wat Monsterboard zou willen. Hoop ik..
.
.
.
Jeroen
says:Monsterboard kiest denk ik bewust voor de opvallende paarse balk bovenaan de pagina.
Het hoofdoel van de bezoekers is het zoeken van vacatures, iedereen die dat doel beaamt zal dus ook moeten zorgen dat daar de nadruk op komt te liggen. Minder is alle onoverzichtelijke tekst op de witte achtergrond. Een team met een budget als dat van Monsterboard moet toch wel in staat zijn meer te laten zien dan dit.
Simpelweg is de startpagina veel te druk. Hebben ze bij Monster nooit gehoord van ‘Less is more‘?
Nicol de Voor
says:@Robert Het groene monstertje bedankte mij zojuist via Twitter (@monsterhelpNL) voor mijn feedback. Dacht je van ‘hem’ af te zijn vervuilt ie m’n tweetdeck nog. Maar positief puntje is dat Monsterboard bedankt voor mijn kritische tweets.
@Marc Om de footer te bereiken waar je over schrifjt, moest ik flink scrollen want de homepagina wordt overspoeld door (m.i. irrelevante) informatie. Voor vacatures in de SPOTLIGHT betaal je extra maar deze zijn pas zichtbaar nadat je flink hebt gescrolled…. niet echt in het oog springend….
En daar waar anderen twijfelen of er wel een webdesigner naar heeft gekeken (deel die twijfel trouwens) twijfel ik op mijn beurt er aan of er wel een SEO specialist een blik op de site heeft geworpen. Ik gok op NEE.
@Vincent en @Arno. Denk toch echt dat ze al klaar zijn want de nieuwe look is per email al gepresenteerd aan de werkgevers, kreeg net als afnemer van vacaturecredits , een trotse presentatiemail over de nieuwe look , de mail was echter nog wel in de oude layout…. klein detail.
Zouden ze nu ook de gebruikersonvriendelijkeheid en het gebrek aan flexibiliteit tav het posten van vacatures vanaf werkgeverszijde aanpakken ??
Arno Bouwens
says:In de Amerikaanse variant zie ‘ie er iets anders uit, daar start het met drie invul velden: any jobtitle, skills/keywords, any location.
Zoeken (rechts in’t klein) heet ‘advanced search’ en er is een ‘search tips’. Lijkt erop dat ze nog behoorlijk aan het fine tunen zijn.
Marc Drees
says:Naar verluid zijn 32 landen vannacht overgestapt op de nieuwe look
Jan Willem
says:Ik durf te beweren dat hier geen webdesigner of webdesignbureau naar heeft gekeken, maar dat de developers de look&feel hebben bepaald…
Jobselectie.nl I Vincent
says:@Jan Willem: Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben. Dat zou dan wel heel stom zijn omdat een kleine aanpassing grote invloed kan hebben op de conversies.
Maar van de andere kant kunnen ze met de aantallen bezoekers van monster al heel snel zien wat het effect is aangezien monster het wereldwijd heeft doorgevoerd.
Jobselectie.nl I Vincent
says:Ik denk dat ze nog druk bezig zijn. Na een zoekactie uitgevoerd te hebben krijg je namelijk ook weer de oude zoekbalk te zien.
robert
says:Ik vind het jammer dat ze gekozen hebben voor verticale kolommen, verpest t design een beetje. Onder browse vacatures en grijp je kans, zit onbegrijpelijk veel wit. Mogelijk omdat ze later zonder de lay out te willen verpesten content willen toevoegen. Maar de groep “kom verder in je carriere” is gewoon te lang en dan ook nog een horizontale scrolbalk bij carriereadvies per onderwerp..
Ik wil niet zeggen dat ik het beter kan, overigens, negatieve opmerkingen zijn over het algemeen sneller gemaakt dan positieve.. Laat ik dan ook iets positiefs benoemen, ben blij dat t groene monstertje niet zichbaar is 🙂
Marc Drees
says:Dat groene monstertje is al heel lang niet meer zichtbaar, was uitsluitend nog in de footer van de homepage te zien…
robert
says:i know, maar je weet t maar nooit, als een duveltje uit een doosje zegt men wel eens, dus misschien als een monstertje uit een doosje..
Maar Marc ik had verwacht dat jij wel iets zou zeggen over de horizontale scroll balk, dat lijkt mij nou echt not done, waar kom je dat nou nog tegen? Zelfs jakob nielsen met zijn content before design gebruikt t niet eens 🙂
Marc Drees
says:Krijg nou de pip! Die was me niet opgevallen. Dat is echt ongekend dom van Monster(board)! Ik kreeg spontaan zwarte vlekken voor mijn ogen…
robert
says:🙂
Ik ben wel gefascineerd, door dit alles. Er zal behoorlijk wat geld tegen aan gesmeten zijn, maar ik verbaas me toch ten zeerste over de kwaliteit. Als je het bekijkt kun je 3 “kolommen” ze zijn duidelijk links begonnen, want daar klopt alles. op monsterboard.nl komen de middelste en derde kolom totaal niet uit (moet zeggen dat kolom 3 bovenin vertekend door het vele wit gebruik in de banner). Maar echt jammer van al die onnozele witte vlakken. Op monster.com ziet de linker en rechter kolom er beter uit (alhoewel ik wel een erg html hyperlink gevoel krijg, evenals bij gus.nl) maar zelfs op monster.com hebben ze issues met de middelste kolom, knal er dan nog een widget in ofzo..
Laten we hopen dat ze nog niet klaar zijn 🙂