Het gaat niet goed met Eiffel. Het consultancy- en interimbureau uit Arnhem zag zijn omzet in 2009 dalen van EUR 77,4 miljoen naar EUR 64,2 miljoen – een daling van 17 procent. Eiffel draaide onder de streep nagenoeg break-even. Dat blijkt uit het jaarverslag dat wij in het handelsregister ontdekten.
En dat maakt 2009 een slecht jaar voor de detacheerder. Want bijvoorbeeld concurrent ConQuaestor (in de interimmarkt en de finance-sector) is dankzij de crisisontwikkeling sinds dit jaar groter dan Eiffel. Conquaestor kromp in 2009 slechts 6 procent en kwam uit op een omzet van EUR 68,8 miljoen.
Naast de omzetdaling is de lange-termijnontwikkeling van de winstgevendheid van Eiffel al langer in mineur. De brutomarge daalde sinds 2005 van ruim 43 procent naar ruim 33 procent. De duikvlucht in de winstgevendheid wordt duidelijk uit de volgende grafiek.
Omzet en bruto marge Eiffel, 2005 – 2009
Grip op de duikvlucht
En dat kan niet de bedoeling zijn van de directie van Eiffel. Juist doordat het bedrijf al jaren hoog in de detacheringsmarkt zit – en zich dus ook liever consultancy noemt –, geniet Eiffel van een hoge winstgevendheid. Daarmee doet Eiffel een poging om in de verte op Accenture te lijken: doorlopende reclamecampagnes moeten het merk en vooral de winstgevendheid ondersteunen. De kosten voor langlopende ‘sponsorcontracten’ bedroegen in 2009 EUR 2,2 miljoen – een stijging van ruim 6 ton ten opzichte van 2008.
Maar het lijkt erop dat dat effect is uitgewerkt. Als Eiffel een echte consultancy wil blijven, zal het een manier moeten vinden om de duikvlucht in de winstgevendheid te stuiten, zonder nog meer omzet te verliezen. Probeer die ‘x’ in de eigen strategie maar eens te vinden…
1 Comment