Het ziet er naar uit dat ShakeYourJob, de Nederlandse white-label mobiele online recruitment toepassing, op haar laatste benen loopt. Deloitte; de eerste (en voor zover mij bekend ook de enige) ShakeYourJob gebruiker, ziet nauwelijks enige activiteit via deze mobiele app binnenkomen. En dat was natuurlijk wel de bedoeling.
Onduidelijk is in hoeverre het gebrek aan succes te wijten is aan de ShakeYourJob app of dat het mobiele kanaal gewoon minder geschikt is voor online recruitment op de wijze waarop dit nu via Internet wordt uitgevoerd. Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren.
Als Deloitte ook daadwerkelijk stopt met het experiment is er weinig reden meer om aan te nemen dat de huidige versie van ShakeYourJob nog enige levensvatbaarheid heeft. Wat bijzonder jammer is voor Gordon Lokenberg, de man achter ShakeYourJob en een onvermoeibare promotor van het mobiele kanaal voor recruitment toepassingen.
Aan het enthousiasme van Lokenberg heeft het dus niet gelegen, wel aan de fundamentele gedachte achter ShakeYourJob. Zoals alle andere mobiele recruitment toepassingen gaat ShakeYourJob er vanuit dat een werkzoeker met een smartphone behoefte heeft aan functionaliteit die door de huidige vacaturesites via hun websites worden geboden. Een denkfout omdat hierbij aan twee fundamentele aspecten voorbij wordt gegaan:
- Een smartphone is geen desktop/laptop. Een smartphone wordt op andere momenten en voor andere doeleinden gebruikt.
- De mogelijkheden en beperkingen van een smartphone zorgen ervoor dat het niet verstandig is om een miniatuurversie van een vacaturesite te bieden.
Alle mobiele recruitment app’s hebben last van dit syndroom. Het is een typisch voorbeeld van een eerste generatie applicaties die collectief zal falen maar waar lering uit kan worden getrokken. Zodat een volgende generatie applicaties beter aansluit op de behoefte van de smartphone gebruiker en de mogelijkheden/beperkingen van de smartphone zelf.
Het is dus te hopen dat ShakeYourJob/Lokenberg lering trekt uit de huidige, minder gelukkige situatie. Want een volgende generatie kan dan alleen maar beter worden.
Tijs van Tilburg
says:Wat opvalt is dat de Deloitte app (net als enkele andere) nauwelijks logisch vindbaar is in de app-store. En dat is nou juist een van de belangrijke pluspunten van een mobile app. De functionaliteit moet natuurlijk bieden wat men verwacht, maar die verwachting is niet zo bijzonder… mensen willen gewoon vacatures zoeken, vinden, etc. Relevante en actuele content ‘at your fingertips’ is wat men wil. Dat kan met een app, maar (ten dele) ook met een mobile site.
Het echte voordeel van een app is echter het ‘marketing kanaal’ van de app-store. Daar zoeken, bekijken en downloaden gebruikers hun meeste apps. 81% van de iPhone bezitters haalt de apps uit de app-store. Bij Android zal dit vergelijkbaar zijn. Die winkels zijn dus een actief kanaal. Ga voor de proef op de som dus eens zoeken in de Nederlandse app-store op trefwoorden zoals “vacatures” of “vacature” of “werk” of “banen”. Deloitte komt nul keer voor in die resultaten. Wel als je op deloitte zoekt. Maar als mensen al zo gericht zoeken kan een mobile website wellicht even effectief zijn.
Overigens: zoeken op het trefwoord ‘werk’ levert geen enkele app op in de Nederlandse app-store.
Ook het feit dat je voor het gebruiken van de Deloitte app eerst moet registreren kan natuurlijk een drempel zijn, maar dit is ongetwijfeld een bewuste keuze geweest.
In het kader van full-disclosure. Ja ik ben partijdig (Knollenstein levert ook mobile apps). Ik ken de echte redenen voor de keuze van Deloitte niet. In tegenstelling tot Marc denk ik echter dat de lering voor ‘nieuwe generaties’ niet zozeer getrokken kan worden op functioneel gebied, maar in het gegeven dat een prachtige app helaas nog steeds niet zichzelf verkoopt.