Jawel, eindelijk is hij dan gearriveerd; de iPhone app van Monster(board). En direct maar een compliment, de applicatie ziet er mooi uit. Maar zoals mijn goede, oude vader altijd zei: van een mooi bord kan je niet eten. En dat is waar, want het gaat er natuurlijk om wat de applicatie voor de werkzoeker betekent.
Dus heb ik even een flitsbezoek gebracht aan deze knisperend nieuwe applicatie uit de keuken van Monster. Waarmee het beeld van dat mooie bord behoorlijk aan diggelen gaat. De ergste ervaring? Ik moet me registreren voordat ik vacatures kan zoeken! Echt waar…
Maar eerst even de allereerste ervaring als ik de app open:
De Monster ‘M’ straalt me tegemoet. Helemaal vrolijk wacht ik op de eerste functionele pagina. Die na geruime tijd verschijnt en er zo uitziet:
WTF? Inloggen of registreren? Ik wil gewoon vacatures zoeken! Dag positieve eerste ervaring! En wat zou de gemiddelde werkzoeker met een iPhone (inderdaad een contradictio in terminis) doen? De app linea recta verwijderen. Wie denkt Monster wel dat zij is?
Maar ja, ik ben niet de gemiddelde werkzoeker met een iPhone dus ik ga koppig door. Nadat ik op Registreren heb geklikt krijg ik dit scherm voor mijn neus:
Hahaha! Ik zit op de gewone site! Heeft Monster hier zolang over gedaan? Om de gebruik door te verwijzen naar de eigen site? Godgeklaagd is dit! En eerst even een vergrootglas erbij pakken om te zien ik allemaal in moeten vullen. Ja, bij Monster gaat het allemaal om de work seeker experience…
En hier dan de pagina als ik me succesvol heb ingeschreven (na drie pogingen…). Allemaal volstrekt onleesbaar natuurlijk. En ik moet de iPhone Monster app weer opnieuw openen. Hoera.
Na nu te hebben ingelogd krijg ik dit te zien:
En wederom, zeer fraai vormgegeven. Simpel, duidelijk, en… traag. Maar dat terzijde.
Trefwoord en locatie (waarvan de laatste natuurlijk automatisch gevonden kan worden), prima. Klik op de Naar resultaten knop en ik zie de zoekresultaten:
Ik kan het resultaat filteren en bewaren, check. Ik zie functietitel, bedrijfsnaam, locatie (en de volstrekt overbodige plaatsingsdatum), check. Ik zie merkwaardige en overbodige paarse bolletjes voor elke vacature, jammer. En ik kan naar de details van de vacature:
Ja, hier zie ik dan nog wat het type baan is en het salaris, maar als je nou in het resultaatscherm de plaatsingsdatum weghaalt en die twee zaken toont dan kan je 1 stap overslaan! En heeft een werkzoeker in het lijstscherm meteen zoveel mogelijk informatie! Da’s dus weer erg jammer en onhandig.
En dan is er natuurlijk de blauwe button (lelijk!) met de tekst Solliciteer. Waar je het volgende ziet als je daarop klikt:
En dit is ondermeer de reden om in te loggen. Maar dat wordt door Monster helemaal aan de voorkant van het proces geplaatst. In plaats van op het moment dat je het nodig zou hebben.
Verder mis ik de mogelijkheid om op basis van een zoekresultaat een (e-mail) verzendservice aan te maken. Wat een gemiste kans is natuurlijk.
Conclusie
Een fraai vormgegeven app met een kanon van een fout helemaal aan het begin. Inloggen om vacatures te zoeken is natuurlijk volstrekt stompzinnig vanuit het perspectief van de werkzoeker. Dat hoeft tenslotte ook niet op de Monster(board) vacaturesite. Dus waarom deze, aanzienlijk slechtere, ervaring bieden op een mobiel platform? En dan nog eens de registratieprocedure… dat is echt pure armoe.
Daarnaast heeft deze applicatie alle problemen die inherent zijn aan de eerste generatie mobiele online recruitment toepassingen. Het is niet toegesneden op de form factor en het gebruik van smartphones. En zal daarmee slechts een beperkt succes kennen. Ondanks de explosieve groei van mobiel Internet.
Marc Drees
says:En alweer een tweede update; soms leer je meer als je in het buitenland bent…. Het lijkt erop dat er nog in december een update van de iPhone app aankomt waarbij in ieder geval het zoeken van vacatures zonder inlog hoeft te gebeuren. We wachten rustig af.
Marc Drees
says:Ondertussen heb ik van Monster begrepen dat een volgende versie van de app geen registratie aan de voorzijde zal hebben. Monster heeft ervoor gekozen de eerste versie met een login uit te brengen omdat de functionaliteit in de app vooral bedoeld is voor een (reeds) geregistreerde gebruiker. En er staat zelfs iets in die geest bij de app in de iTunes App Store:
De Monster app is de perfecte aanvulling op je Monster account.
Wie zou dat lezen? En vervolgens bedenken dat je deze app eigenlijk alleen moet downloaden als je al een geregistreerde gebruiker bent? Ik durf te wedden dat het er zeer weinig zijn. Nog los van het punt waarom je een app zou willen ontwikkelen die een gebruiker ‘dwingt’ om zich te registreren terwijl de eventuele noodzaak zich pas veel later in het proces voordoet? En naar mijn idee ook dan nog niet echt nodig is.
O ja, Android en RIM staan op de roadmap van Monster. Gezien de groei van Android en de populariteit van Blackberry onder de jeugd is dat in beide gevallen verstandig te noemen.
jos
says:Bij mij is die app idem binnen 1 minuut weer deleted
Jan Willem
says:Pfff, waardeloos dat je je meteen moet registreren….lekkere binnenkomer, meteen weer verwijderd die app…