Randstad en USG People verliezen marktaandeel in Benelux

Zowel Randstad als USG People verliezen marktaandeel in de Benelux-markt. Concurrent Adecco loopt sinds dit jaar fors op zijn twee Nederlandse meerderen uit. Dat blijkt uit een analyse van RecruitmentMatters.

Voor het eerst zijn de cijfers van de drie grootste uitzenders van de Benelux vergelijkbaar. Marktleider Randstad is met concurrent USG People goed voor de helft van de Benelux-omzet. Op grote afstand volgt nummer drie Adecco. Maar Adecco groeit sneller dan de markt.

Omzetgroei uitzendbedrijven Benelux per kwartaal (in euro’s), afgezet tegen de marktontwikkeling

Omzetgroei uitzendbedrijven Benelux per kwartaal (in euro’s), afgezet tegen de marktontwikkeling

NB. Marktgroei is een voor marktomvang gecorrigeerd kwartaalgemiddelde van de groei van de uitzendmarkt volgens de ABU-Marktmonitor en de Belgische branchefederatie Federgon.

Adecco’s koopjesjacht
Dat Adecco sneller groeit dan de concurrenten, is volledig te danken aan de twee laatste acquisities van de Zwitsers. In 2008 plukte Adecco detacheerder De Nederlanden Compagnie (DNC) van de Amsterdamse beurs en eind vorig jaar kochten de Zwitsers in de boedel van de Amerikaanse MPS Group ook enkele Nederlandse recruitment- en consultancydochters over. Als we deze gekochte groei niet meerekenen, ontwikkelde de omzet zich volgens de rode stippellijn in bovenstaande grafiek. Die ligt niet ver boven het marktgemiddelde.

Dat USG People, sinds het bedrijf in het derde kwartaal van 2009 bekendmaakte stiefdochter Content aan dochter Unique te offeren, in de Nederlandse markt bloedt, is bekend. Maar in België versloeg het bedrijf de markt in 2008 en 2009. Maar dat blijkt niet genoeg om de groei van Adecco in de Benelux-regio bij te houden.

Randstads Belgische blauwtje
Bij Randstad was het de afgelopen twee jaar andersom. De blauwen hebben in 2008 en 2009 vooral met een Belgisch probleem gekampt. Sinds de crisis uitbrak, onderpresteerde Randstad bezuiden Breda met gemiddeld twee procentpunt. In Nederland liep Randstad tot eind 2009 redelijk in de pas met de ABU-cijfers.

Het laatste kwartaal versloeg Randstad België de markt weer, terwijl Randstad in Nederland zwaar achterblijft. Dat laatste heeft vooral te maken met het al ruim anderhalf jaar kwakkelende detacheringslabel Yacht. In de markt voor professionals lijkt Randstad de controle kwijt – al in de zomer van 2009 werd bij Yacht onder de vele bankzitters grof gereorganiseerd. Dit jaar claimt Randstad dat dochter Tempo Team en het uitzendmerk Randstad in Nederland met de ABU-cijfers meedeinen.

Het probleem Yacht
Afgelopen week meldde Randstad dat het in alle segmenten ‘van structurele en cyclische groei’ profiteert. Dat dat profiteren in de thuismarkt erg tegenvalt, blijkt uit deze zin in hetzelfde persbericht:

At the same time, growth gradually strengthened in for instance Italy, Poland, Australia, US professionals and the Netherlands. Our combined Dutch Randstad & Tempo-Team businesses grew by +6%. Randstad the Netherlands was close to market in October, Tempo-Team was still somewhat behind the market.

Randstad publiceerde vorige week twee presentaties over de Nederlandse markt (hier en hier) en voegde daar een presentatie over het professionals-segment aan toe. Maar niets daarin over de omvang van Yacht. Het is de vraag of Yacht nog wel marktleiderschap kan claimen. Misschien is het veel soepeler draaiende Brunel inmiddels wel groter.

Is Adecco nog wel nummer drie?
Een soortgelijke vraag kunnen we overigens stellen over Adecco in de Benelux-markt. Want is Adecco nog wel de nummer drie van de Benelux? In 2009 streefde het Amerikaanse Manpower in Nederland de Zwitsers in omzet voorbij. Omdat van de Belgische omzet van Manpower niets bekend is, zou Manpower inmiddels best wel eens de derde plaats van de regio kunnen innemen. Adecco zelf dicht zich in haar jaarverslag (pagina 29) nog altijd die derde plaats toe.

En dat laatste zou erg pijnlijk zijn. Al langer dan een decennium wil Adecco in elk van zijn markten een eerste of tweede plaats bezetten. De derde plek werd voor de Nederlandse markt altijd gedoogd, maar een vierde plaats zou betekenen dat topbelg Patrick de Maeseneire in zijn geboorteregio moet gaan shoppen. En shoppen kan Manpower weer beter

Geef een reactie

6 Comments
  • Mike
    says:

    @ Blacky, je beredenering is nog zwakker dan een gemiddelde VMBO’er om maar te zwijgen van je Nederlands.

    Voor wat betreft je gerucht dat Adecco onrendabel is in de Benelux verwijs ik je naar de kwartaalcijfers waar een keurige winst wordt geboekt. De benelux is juist een markt waar relatief veel marge te halen valt.

  • Wilbert Geijtenbeek
    says:

    @Blacky
    De marktaandelen van Randstad en USG People zijn niet 25% / 25%. In de Benelux komt het eerder neer op 35% / 15% (opgeteld ook 50%). Adecco is goed voor zo’n 6 procent. Zodra Eurociett de totale marktomvang bekendmaakt, breng ik de precieze marktaandelen van de Benelux op deze site in kaart.
    Lees verder de grafiek. Onder het marktgemiddelde presteren staat gelijk aan marktaandeel verliezen. Het marktgemiddelde verslaan betekent marktaandeel winnen.
    Of Adecco de extra omzet zal kunnen vasthouden is een geheel andere vraag…

    • blacky
      says:

      Wilbert ,
      Leuk dat je antwoord maar hebben randstad en usg markt aandeel verloren welke % -ten  dan ook .
      De omzet taart is kleiner maar de %-zenten blijven het zelfde.
      Ik had een paar maanden geleden  het zelfde met jullie aan de hand .
      Ook % gewees Gewaas of ………
      Adecco is zeker geen winnaar zijn on rendabel in de benelux  .
      Dit is maar een gerucht BLACKYLEAKS.

  • blacky
    says:

    Nu es goe plakke ging  iets mis.
     Sil als je nog spel fouten vindt boze brief naar google schrijven.;-)
    Wilbert kan beter foutloos schrijven dan Blacky maar rekenen kan hij niet.
    Randstad en USG verliezen markt aandeel ???????????
    Hij zecht zelf dat adecco markt aandeel heeft gewonnen door overnames.De koek in de benelux is 25%randstad en 25% usg;
    50 % was andere uitzenders .
    Adecco koopt andere uitzender DNC en nog een uitzender. Maar die vertegenwoordigen geen 50% .Er zijn er de afgelopen 2 jaar zoveel uitzenders omgevallen of bijna dood.
    Maar er zijn nog meer spelers in de uitzend vijver.
    Markt aandeel verliezen??? eerder markt aandeel winnen door randstad en usg .
    De koek/ taart is kleiner qwa omzet nu .
    MAAR als de motor gaat draaien zijn de klanten die usg /randstad al ingepikt hebben blijvers.

  • blacky
    says:

    Wilbert kan beter foutloos schrijven dan Blacky maar rekenen kan hij niet.
    Randstad en USG verliezen markt aandeel ???????????
    Hij zecht zelf dat adecco markt aandeel heeft gewonnen door overnames.De koek in de benelux is 25%randstad en 25% usg;
    50 % was andere uitzenders .
    AWilbert kan beter foutloos schrijven dan Blacky maar rekenen kan hij niet.
    Randstad en USG verliezen markt aandeel ???????????
    Hij zecht zelf dat adecco markt aandeel heeft gewonnen door overnames.De koek in de benelux is 25%randstad en 25% usg;
    50 % was andere uitzenders .
    Adecco koopt andere uitzender DNC en nog een uitzender. Maar die vertegenwoordigen geen 50% .Er zijn er de afgelopen 2 jaar zoveel uitzenders omgevallen of bijna dood.
    Maar er zijn nog meer spelers in de uitzend vijver.
    Markt aandeel verliezen??? eerder markt aandeel winnen door randstad en usg .
    De koek/ taart is kleiner qwa omzet nu .
    MAAR als de motor gaat draaien zijn de klanten die usg /randstad al ingepikt hebben blijvers. Adecco koopt andere uitzender DNC en nog een uitzender. Maar die vertegenwoordigen geen 50% .Er zijn er de afgelopen 2 jaar zoveel uitzenders omgevallen of bijna dood.
    Maar er zijn nog meer spelers in de uitzend vijver.
    Markt aandeel verliezen??? eerder markt aandeel winnen door randstad en usg .
    De koek/ taart is kleiner qwa omzet nu .
    MAAR als de motor gaat draaien zijn de klanten die usg /randstad al ingepikt hebben blijvers.