TMG: op zoek naar synergie. En omzet natuurlijk

Vacaturekrant.nl | Sander Poos Wat doen een nationaal sociaal netwerk, een kleinere vacaturesite en een startende rating & review site voor werkgevers met elkaar? Een goede vraag; en in het geval van de Telegraaf Media Groep (TMG) is het antwoord dat ze haar properties Hyves, Vacaturekrant en 360inc met elkaar gaat laten samenwerken. Een zoektocht naar synergie dus.

TMG weet ongetwijfeld ook dat ze maar een relatief beperkte tijd tot haar beschikking heeft om de kostbare aankoop van Hyves te verantwoorden. Vandaar dat het bedrijf er geen gras over laat groeien om bezoekers van Hyves lastig te willen vallen met vacatures en verzoeken om rating en reviews. Tenslotte heeft Hyves wat Vacaturekrant en 360inc niet hebben: massale traffic.

Maar als TMG vergeet dat Hyvers mensen zijn en geen eyeballs dan is er de garantie dat deze samenwerking een Monster van Frankenstein baart en als een gevolg daarvan Facebook nog sneller nog meer nieuwe leden gaat krijgen. Waarmee de enige waarde van Hyves voor TMG (traffic) langzaam maar onverbiddelijk zal opdrogen.

Daarnaast voelt de combinatie nogal ongemakkelijk aan vanwege een mismatch van doelgroepen. Vacaturekrant voert op dit moment geen vacatures die sterk overlappen met de doelgroep van Hyves. Ik weet het; er zitten niet alleen tieners op Hyves; maar de places to be voor de iets oudere medemens is natuurlijk niet Hyves maar Facebook en LinkedIn. Mogelijk volgt Vacaturekrant het spoor van Nationale Vacaturebank en gaat het ook stages en bijbanen voeren. Dan zal er wel een heel ander business model op het plaatsen van dergelijke vacatures moeten worden geplakt…

En hoewel ook stages en bijbanen input kunnen zijn voor 360inc is dat niet waar de site primair voor is bedoeld. Dus ook daar zie ik geen natuurlijke fit met Hyves. Een combinatie tussen Vacaturekrant en 360inc is wel logisch; maar dat is een beetje in de categorie: de lamme helpt de blinde. Vanuit het perspectief van het aantal bezoekers bezien. En vooral 360inc heeft massaal traffic nodig omdat de conversie bezoeker naar commentator op rating & review sites notoir laag is.

Afijn, de bovenbazen van TMG zullen wel met een superieure intelligentie zijn behept en zien wat ik niet zie. Dus ga ik maar rustig achterover zitten om te bekijken wat er in de nabije toekomst door het bedrijf geserveerd gaat worden. Voor de gebruikers van Hyves mag ik hopen dat ze niet als eyeballs zullen worden misbruikt.

Geef een reactie

2 Comments
  • Rob van Elburg
    says:

    Een Social netwerk is niet perse een markt, daar waar een vacaturesite/CV-database dat wel is.

    Social netwerk methodieken omarmen, eerst vriendjes worden..en dan pas closen.  Deze week zelfs nog gepropagandeerd op Frankwatching.
    Mag deze 2007 theorie, in relatie met Recruitment, nu aub van tafel? Kan geen enkele Recruiter verkopen aan haar opdrachtgever. Enkel laagconjunctuur en recessie zorgt hier nog voor langdurig nasudderen. De druk op plaatsen en aannames is namelijk niet zo groot. Een beetje aanmodderen voor “straks” kan dan geen kwaad. Ondertussen is wel duidelijk dat lang niet iedereen actief meedoet. Zelfs geen mainplayers als LinkedIn en Twitter. Hun eigen Recruitment activiteiten laten dit dagelijks zien.

    Dan een markt van vraag en aanbod bouwen in een Social Netwerk. Zoals een Monster die adverteert in LinkedIn, zoals een vacaturekrant die integreert in Hyves.

    Het Social Netwerk dan het Social Netwerk laten zijn. Gerichte Recruitment acties dan enkel in een afgemeten plek van vraag en aanbod, vooral ook om allergie (vacature postings dwars door Facebook) tegen te gaan.

    Zomaar de Social Media trend van 2011?

  • Rutger van Drongelen
    says:

    Marc, denk dat je de spijker op z’n kop slaat.
    Mijn ervaring is dat recruitment en Hyves een slecht huwelijk is, de gemiddelde Hyver wil niet graag voor werk benaderd worden, en qua referrals is het al helemaal een mission impossible via Hyves. Maar wellicht ligt het wel aan mij en moet ik moet goede voornemens kijken naar wat Hyves me brengt in 2011….