Alsjeblieft zeg…. niet zo’n digitale kerstkaart die je toch direct verwijderd uit je mailbox. Maar de briefing aan ons bureau Maximum was eigenlijk nog veel stelliger. Want hoe verleidelijk zou het zijn om in de lijn van onze hele mooie campagne een kerstboompje met een groene Deloitte kerstbal te maken? Dat soort werk wilden we niet dus.
Maar wat dan wel? Nou in de lijn van afgelopen jaar, waar we toch met een paar hele innovatieve en spraakmakende" recruitmentacties onszelf als werkgever op de kaart gaan zetten. Graag iets waar heel online maar toch ook offline Nederland over gaat praten. Klopt, aan onze ambitie zal het niet liggen. Presentatie van ons bureau, het zou even snel tussendoor moeten want het was druk op onze afdeling, recruitmenttargets waren nog niet gehaald allerlei veranderingen en eindejaarsperikelen. Een half uurtje beloofde Maximum.
En ja, wederom een idee waarvan we toch weer stil werden. " Doen!" schreeuwde ik nog alvorens ik naar een andere vergadering rende. Maar we zagen ook gelijk waanzinnig veel beren op de weg: want hoe zouden we dit aan de RvB moeten gaan verkopen? Hoe gaat de gemeente Rotterdam met zoiets om? Locatie vanwaar uit ‘het’ geregeld moet gaan worden, medewerking van onze collega AKD maar ook medewerking van vele anderen en oa van heel veel collega’s die de laatste dag van werken in hun kantoor de zonnewering naar beneden moeten doen. En nog 100 andere zaken die geregeld moesten worden dus veel etc’s. Volgens mij hebben mijn collega’s Marco Dalmeijer en Wouter van Voorst er een aantal slapeloze nachten van gehad.
Je vraagt je nu vast af, waar gaat dit verhaal, deze kerstactie naar toe? Welnu ik heb zo’n zin in morgenavond!!!! We organiseren in samenwerking met Maximum een spectaculaire eindejaarsactie (en hebben kerst (zakelijk) dus even gelaten voor wat het is). Iedereen in Nederland maar ook in het buitenland kan een persoonlijke nieuwjaarswens levensgroot op de Maastoren in Rotterdam plaatsen of tweeten eigenlijk. Want dat is wel een voorwaarde, je moet een Twitteraccount hebben. Dus heb je die nog niet, dan bij deze een mooie gelegenheid.
Een innovatieve koppeling van Twitter met laserapparatuur gaat – als alles goed gaat…. – nieuwjaarswensen op ons hoofdkantoor van Deloitte in Rotterdam projecteren. Ons gebouw wordt daarmee tijdens de jaarwisseling met digitaal vuurwerk opgeluisterd. Iedereen die via Twitter een nieuwjaarsgroet verstuurt en #DeloitteWish in het bericht zet, zal zijn of haar boodschap terugzien op De Maastoren. De berichten kunnen worden gestuurd op 31 december en 1 januari, tussen 18 uur ’s avonds en 1 uur ’s nachts. Wie niet in staat is om de tweets ‘live’ te aanschouwen, kan via een livestream op werkenbijdeloitte.nl toch zijn persoonlijke wens voorbij zien komen.
Kijk op www.werkenbijdeloitte.nl/deloittewish voor een sneak preview en uitleg. Alleen berichten die een nieuwjaarswens in zich hebben en voorzien zijn van #deloittewish worden geprojecteerd. Berichten met een discriminerend, grof of anderszins beledigend karakter zullen niet worden getoond.
Welke nieuwjaarswens ga jij tweeten??
Dit gastblog is geschreven door Roos van Vugt, E-recruitmentmanager Deloitte en zeer actief Twitteraar.
roos van vugt
says:zie zelf wat tikfouten… vervang de i’s her en der voor een u #excuus 🙂
sandor
says:@roos: sterk staaltje arbeidsmarketing. Wil je ook de cost per visitor van deze actie met ons delen?
roos van vugt
says:Net je voicemail al helemaal ingezongen…. dan gaan we praten over eurocenten met zo’n hoog bereik… Laat ik het zo stellen de actie was buiten verwachting niet zo diir als iedereen denkt, goedkoper en effectiever dan een kerstkaart iig die ongelezen wordt verwijderd.
Tevens is het een gezamenlijke actie van zowel Maximum als Deloitte. Dis we hebben beide geinvesteerd.
Roos van Vugt
says:beloofd: de stats en facts…. hou je vast 🙂
De actie, aanvankelijk ontwikkeld als originele nieuwjaarsgroet van Deloitte voor studenten, bleek uiteindelijk een veel grotere doelgroep aan te spreken. In totaal stuurden bijna 1.000 twitteraars zo’n 2.000 nieuwjaartweets, waarmee zij (en Deloitte) ruim 151.000 mensen wisten te bereiken. Het totaal aantal impressies van deze ‘crowdsource-actie’ ligt boven de 720.000 tweets (bron: Tweetreach).
Op 31 december was de hashtag ‘#DeloitteWish’ samen met populaire termen als #oudennieuw en #vuurwerk zelfs ‘trending topic’ op Twitter.Wie niet in staat was om de tweets ‘live’ te aanschouwen, kon via de webcam op werkenbijdeloitte.nl/deloittewish tóch zijn persoonlijke wens voorbij zien komen. Tijdens de actie werd deze pagina door bijna 3.000 unieke bezoekers bekeken. De gemiddelde bezoekduur was ruim 3 minuten.
Met deze ‘guerilla campagne’, waarin social media en outdoor media gecombineerd werden, heeft Deloitte ervoor gezorgd dat haar (werkgevers)merk voor veel mensen aan een gelukkig nieuwjaar werd verbonden.
roos van vugt
says:Ik zal een dezer dagen de resultaten van hoeveelheid #DeloitteWish ‘es tweets en bezoek naar onze site delen.
Marloes
says:Leuke actie!!
roos van vugt
says:We hebben al onze kandidaten over de actie laten weten. Ik weet zeker dat een digitale kerstkaart minder/niet zal converteren… We wilden het anders doen.
En wat dacht je van de free publicity die we krijgen? En afgelopen dagen alweer veel (meer) bezoekers naar onze werkenbij site. Die ook weer naar andere pagina’s gegaan zijn. Zo werkt dat, weet jij toch.
Sandor
says:@roos; nice one…..
roos van vugt
says:dank! Zie je snel in 2011 🙂
Bas van de Haterd
says:Leuke actie, het enige wat ik me afvraag is wat dit met werving te maken heeft en hoe dit gaat converteren naar nieuwe sollicitanten.
Jeroen Waterreus
says:En nog een filmpje, gemaakt tijdens de generale repetitie! In een woord: Wow! https://vimeo.com/18310610
roos van vugt
says:noot voor de oplettende lezers: Lennart Sloof is op dit moment e-recruitment manager bij ons. Dus het onderschrift bevat oude data van #RM
Marc Drees
says:Maar wat is jouw functie dan wel?