De eerste correcte voorspelling voor 2011 kan Marc op zijn “bijna-binnen” lijstje bijzetten. Want vandaag komt Reuters met het bericht dat Linkedin 3 banken heeft geselecteerd om de IPO voor te bereiden. Volgens bronnen dichtbij het bedrijf zijn Morgan Stanley, Bank of America en JPMorgan als underwriters gekozen. Nu kan collega blogger en financieel mastermind Wilbert waarschijnlijk beter uitleggen wat underwriting precies betekent maar het komt er volgens wiki op neer dat ze garant gaan staan voor de IPO. Volgens het Parool wordt het bedrijf op 2,2 miljard geschat. De krant doet daar geen bronvermelding bij.
haastige spoed
Linkedin houdt de boot nog even af door te claimen dat het een IPO slechts als één van de opties onderzoekt maar meerdere bronnen beweren inmiddels dat het bedrijf haast heeft om Facebook de pas af te snijden. Men redeneert dat wanneer Facebook met een geschatte waarde van 49 miljard eerder publiek gaat, er voor Linkedin minder interesse zal zijn.Als dat waar is is dat jammer. De twee hebben qua businessmodel en groeimarkt niet heel veel met elkaar te maken. De beursspeculant toont zich met een dergelijk sentiment nog weinig op de hoogte van de werkelijke waarde van de social media hype. Gelukkig toch nog werk aan de winkel voor de duizenden Linkedin training hobbyisten die ons land rijk is,…
Thomas Waldman
says:Ik ben benieuwd wanneer ik de eerste “social media for investors” training voorbij zie komen schuiven van een van de usual suspects.
Rob van Elburg
says:Guess what… https://www.smcubedconsulting.com/2010/12/3-ways-investors-use-social-media-and-how-it-will-help-raise/
Thomas Waldman
says:Grappige berekening als je hem af zet tegen de rest
Linkedin: $2.200.000.000/85.000.000 members= $26 per member
Facebook: $49.000.000.000/500.000.000 members= $98 per member
Hyves: €50.000.000/11.000.000 members=€ 4,55 per member ($5,92)
Nu is de verkoopprijs natuurlijk nooit bevestigd maar zelfs als die 10% hoger ligt krijgen ze $20 minder per user dan Linkedin.
Rob van Elburg
says:Een zooitje nullen bij elkaar Thomas. Vandaar die aantrekkingskracht op training hobbyisten?
Marc Drees
says:Deze drie too big to fail banken gaan voor de roadshow zorgen waar het prospectus wordt toegelicht en waarmee potentiele investeerders enthousiast worden gemaakt om aandelen LinkedIn te kopen. En de banken staan in het algemeen garant om bij een onvolledige uitgifte van de aandelen het restant te kopen. De banken zijn dus niets anders dan een verkoopapparaat met resultaatverplichting. Waar ze overigens veel teveel voor betaald krijgen; als ik me niet vergis iets van 3%.
Leuk detail is dat de infame deal tussen Goldman Sachs en Facebook ervoor heeft gezorgd dat eerstgenoemde in ieder geval bij de IPO van LinkedIn is buitengesloten.
Overigens zou een succesvolle IPO van Facebook juist zorgen voor meer interesse in LinkedIn dus volgens mij is dat een drogreden. De haast heeft veel meer te maken met de duur van de social media hype in relatie tot de bijzonder slechte staat van de economie in de VS. LinkedIn wil graag cashen voor het te laat is. Oftewel cashen op de piek. Gelukkig zijn retail investeerders dom, dus er is voldoende geld te halen bij iedereen die denkt dat social media een gegarandeerde goudmijn is.
LinkedIn (en Facebook) doet me trouwens enorm denken aan World Online. LinkedIn bezit de profielen niet, deze zijn van de individuele professionals. Als ik LinkedIn was zou ik me daar zeer goed rekenschap van geven. Anders kunnen er wel eens heel veel ongelukkige aandeelhouders ontstaan…
Rob van Elburg
says:2.2 miljard waarde : 85 miljoen leden = $ 26 per profiel. Uitgifte koers?
Dirk Goossens
says:World online was 100 keer zo duur hoor.