Michael Page Nederland groeit héél voorzichtig

Logotype Michael Page Recruitmentbedrijf Michael Page zag zijn omzet in het vierde kwartaal van 2010 met 31,4 procent groeien. De groei vlakt lichtjes af ten opzichte van de vorige periode. Concurrent Hays mocht dan als eerste de groeicijfers over heel 2010 prijsgeven, Michael Page maakt ook de bijbehorende omzetten bekend: afgelopen jaar zette het bedrijf GBP 442,1 miljoen om – 23,8% meer dan in 2009.

En ook voor Michael Page Nederland is er heuglijk nieuws: voor het eerst sinds voorjaar 2008 groeide Michael Page Nederland weer (ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder). De groei bedroeg zegge en schrijven 1 (één) procent. Naar de letter is dat groei, maar er is nog altijd een forse achterstand op de andere regio’s, zo erkent ook het persbericht (pdf):

Following the seasonally quieter third quarter, we achieved strong year-on-year growth across the region with all the larger countries, with the exception of the Netherlands, growing at over 25%. While the Netherlands remains the most challenging, we are seeing further signs of stabilisation in this market and for the first time in 2010, quarterly year-on-year gross profits were flat.

‘Uitdagende markt’
Uit deze grafiek blijkt hoe ‘challenging’ de Nederlandse markt precies is, ten opzichte van de andere markten waarin Michael Page actief is.

Michael Page: Ontwikkeling brutowinst per kwartaal (t.o.v. hetzelfde kwartaal een jaar eerder)

Michael Page: Ontwikkeling brutowinst per kwartaal (t.o.v. hetzelfde kwartaal een jaar eerder)

Sinds afgelopen voorjaar weet Michael Page Nederland de achterstand met Michael Page Europa (inclusief het Midden-Oosten en Afrika) te verkleinen. Maar er gaapt nog altijd een gat van 29 procentpunten tussen de omzetgroei van het bedrijf in Nederland en dat in Europa. Om meer inzicht te krijgen in de ontwikkelingen, hebben we het verschil tussen de groei van Michael Page Europa en de gehele groep met Michael Page Nederland in een grafiek gezet.

Michael Page: Verschil (in procentpunten) tussen de omzetgroei (t.o.v. hetzelfde kwartaal een jaar eerder) in Nederland enerzijds en in EMEA en Groep anderzijds.

Michael Page: Verschil (in procentpunten) tussen de omzetgroei (t.o.v. hetzelfde kwartaal een jaar eerder) in Nederland enerzijds en in EMEA en Groep anderzijds

Hersteljaar 2011?
Deze spread is beduidend kleiner dan op het hoogtepunt (52 procentpunten in Q2-2010), maar als we deze lijn zouden kunnen doortrekken, heeft Michael Page nog zeker een half jaar nodig om een beetje in de buurt van de rest van Europa te komen. En ervan uitgaande dat Nederland ook voor Michael Page een laatcyclische markt is, dan zou deze spread op zeker moment positief moeten worden. Wij zijn benieuwd of 2011 daarvoor het jaar zal blijken.

Voorlopig moet 2011 zich eerst maar eens als hersteljaar bewijzen voor de recruitmentmarkt.

Geef een reactie

2 Comments
  • Wilbert Geijtenbeek
    says:

    @tatje
    Daar heb je gelijk in. Het gaat om brutowinst en dus het bedrag dat het bedrijf bij zijn klanten afroomt. De bijbehorende omzet maakt Michael Page bekend in het nog te verschijnen jaarverslag.