ICT Office kreeg tijdens RIDE de Award toegekend voor Recruitment hoogtepunt van het jaar. Diezelfde avond al kwamen Recruiters naar mij toe die nog nooit van ICT Office hadden gehoord. Hoe kan deze organisatie dan toch een dergelijke waardering krijgen? Heel vreemd is dit echter niet. Behalve het “ons kent ons”, is Recruitment vooral gericht op doelgroepen. Denk aan HRM / Sales /ICT / Legal / Marketing / etc. Deze segmenten hebben allemaal hun netwerken en zijn vaak groter, heel veel groter, dan ons Recruitment wereldje……
ICT~Office is de branchevereniging van ruim 500 IT-, Telecom-, Internet- en Officebedrijven in Nederland. Men heeft een achterban die bijna € 30 miljard omzet en meer dan 250.000 medewerkers telt. Daar komen wij met alle Recruiters in onze industrie bij lange na niet aan. Deze organisatie informeert al haar leden over wat te doen en hoe te kiezen. Een belangrijk verhaal van ICT Office aan haar leden is de waarschuwing voor schaarste en dat alle leden vooral flink moeten blijven investeren in Recruitment! Kijk. Daar hebben we met z’n allen wat aan! Een leuke site is leuk, dat iemand bezig is met Social Media ook, maar netwerken als deze laten uitspreken dat investeringen in Recruitment bittere noodzaak zijn, daar word ik pas echt vrolijk van. Uiteindelijk eten we allemaal van de Recruitment taart en deze dus liefst zo groot mogelijk toch? Daar hebben we dan vooral doelgroep netwerken voor nodig.
Accenture HR Directeur Thomas Mulder verwees laatst naar ICT Office om iets te doen aan het het slechte imago van de ICT branche als werkgever. Dit geeft nogmaals aan hoe hoog men ICT Office als Branchevereniging heeft zitten. ICT schaarste is hun continue boodschap. Investeren dus in opleidingen, Branding, en ook Recruitment.
Nu zijn er veel meer organisaties en netwerken die van invloed zijn. Denk aan het KVK, denk aan de SER, misschien het FNV, VNO/NCW etc. Deze organisaties iets over investeringen in Recruitment laten zeggen? Zelden of nooit kom je het tegen, ondanks dat daar de geldschieters van ons vak zitten. Juist daar worden budgetten gemaakt en gebroken. Is het dan niet vreemd dat juist daar nooit over Recruitment gesproken wordt, en als het al gebeurt , zoals laatst bij ICT Office, het niemand opvalt? Ja, daar verbaas ik mij dan over.
Er is echter hoop. Vooral op lokaal & gemeentelijk niveau wordt er steeds meer ingezien dat de arbeidsmarktschaarste toch wel een enorm probleem aan het worden is. Zo vindt volgende week in Amsterdam de ICT & Arbeidsmarkt conferentie plaats. Het Amsterdamse ICT cluster heeft met steun van het Ministerie van Economische Zaken, de Provincie Noord-Holland en de Gemeente Amsterdam een arbeidsmarktonderzoek uitgevoerd. Dit is gebeurd in samenwerking met de Intelligence Group. Hier ook een paneldiscussie met onder andere de Recruiters Gordon Lokenberg en Gijs Notté. De boodschap zal hier vooral het opleiden en het internationaal werven zijn. Hier dus tijd en geld voor beschikbaar maken. Investeren in Recruitment dus, en goed ook! Amsterdam innovatie met louter Recruiters aan tafel. Terecht. Die weten wel waar wat te halen en wat niet. De UVA hier dan ook bij. Weten zij ook gelijk waar het qua opleidingen aan schort.
Eigenlijk zien we dit toch veel te weinig? Recruiters die het Recruitment wereldje uitstappen om vooral in doelgroepen de boodschap van het nut van Recruitment te vertellen. Voorbeelden hiervan zijn er maar mondjesmaat en als ze er al zijn dan vallen ze nauwelijks op. Dit vooral door Recruiters die dit juist het meeste aan zou moeten gaan, omdat deze acties vooral ook budget verhogend werken. Extra kansen en mogelijkheden dus om de totale grootte van onze industie nog veel groter te maken. Een doel van ons allen toch?