Deze week werd ik geattendeerd op Brancheout. De Career Networking applicatie voor Facebook. Jawel. Een Social Network in een Social Network. En met pretentie! 300 Facebook contacten geeft maar liefst 30.000 carriere contacten. Prominent op de website vermeld. Facebook gaat hier dus de strijd aan met LinkedIn. De Battle of the Social Networks dus. Vast een gevecht met lange adem, gezien de miljarden die opgehaald zullen worden bij de diverse beursgangen. Grof geschut zal ingezet gaan worden en ik verwacht dat we Apple vs Microsoft achtige toestanden zullen gaan zien. Maar dat Branchout…. Gaat dit het maken of zullen we het hier snel gaan hebben over brandhout…
Nu sta ik in de Recruitment volksmond niet perse bekend als een Social Media expert. Dit heeft alles te maken met het feit dat ik mij vooral als een Recruiter zie. Plaatsen uber alles en in veel schaarste groepen, waaronder ICT, garanderen investeringen in Social Media niet perse aannames, juist door de schaarste. Voor mij dan te summier. Opleiden dan en internationaal werven als enige daadwerkelijke oplossingen. Nu ondergesneeuwd in de Social Media hype en de laagconjunctuur, maar binnenkort boven aan elke Recruitment agenda. Deze oplossingen kunnen natuurlijk wel ondersteund worden door Social Media. Daarom werk ik ook vanaf het begin met eerst LinkedIn en later Hyves, Facebook en zelfs Twitter. Onze viral Real Headhunting doet het verder nog steeds goed op You Tube, dus ook daar actie. Natuurlijk vind ik hier kandidaten en business. Heel blij dus met alle Social Network mogelijkheden. Mijn brood zou ik echter als “Social Media Strateeg” niet willen verdienen, met alle respect trouwens voor een ieder die wel deze weg kiest. Liever “gewoon” de Recruiter, maar daarom is het wel interessant om vanuit deze rol te kijken wat een Branchout aan het Social Media landschap toe gaat voegen.
Op Marketingfacts onstond er al een leuke discussie en met de meest reacties ben ik het wel eens. Facebook is voor prive/fun en LinkedIn is vooral voor de zakelijke beslommeringen. Twitter beweegt zich hier ergens tussen, maar niets zo irritant als een vacature diaree op Facebook via dit Sociale Network. Ook mijn Jobvite staat hier uit. Niemand van mijn vrienden daar zit op een dagelijkse linkstroom van “Rob de Recruiter” te wachten. Ik vraag mij dus sterk af wat Branchout hier heeft te zoeken. Het geeft mij het idee van een slechte straatmuzikant op een goed terras, of als een flitser aan de snelweg. Het is met elkaar verbonden, maar je ziet het liever gaan dan komen.
Een Google Wave scenario komt dan naar boven. Overschatting van eigen kunnen en als schoenmaker te ver buiten de leest. Of liggen hier juist wel kansen, en is het een kwestie van tijd dat er binnen Facebook ook veel draagvlak zal zijn voor een geintegreerd Social Network als Brancheout?
Rob van Elburg
says:En na “Brandhout” hebben we de volgende:
Are You Interested?
https://www.facebook.com/AreYouInterested
Facebook zet de aanval in op de Lexa’s en Relatie Planet’s van deze wereld.
Wat wordt de volgende? Ik vermoed een “Ebay” achtige applicatie. Maar eerst zal men wel alle zeilen bijzetten het Hacking gat op de fanpage van Mark te dichten.
https://techcrunch.com/2011/01/25/zuckerberg-fan-page-hack/
Baukelien van Minnen
says:Vooral starters op de arbeidsmarkt weten hun weg (nog) niet zo goed te vinden op LinkedIn. Maar zitten wel vaak op Facebook. Branchout kan juist een heel sterk instrument zijn juist omdat het vaak echte vrienden zijn die je inschakelt om je te helpen.
Ik ben het met je eens dat je netwerk op Facebook niet altijd zit te wachten op kennisdeling vanuit jouw (professionele) expertise, maar hulp bieden dmv het inschakelen van hun netwerk willen ze vaak wel.
Ik heb hier al eerder een blog over geschreven https://www.interimintelligence.nl/Blog.php?post=242