Tweeënhalf jaar na de overname van De Nederlanden Compagnie (DNC), zet Adecco een streep door het buitenissige dochterlabel. Dachten we even dat jarenlang monobrander Adecco serieus een regenboogbeleid op haar merkenportfolio zou gaan loslaten, na tweeënhalf jaar blijkt die gedachte toch een droom geweest. DNC is niet meer, zo meldt de website. En Adecco is nog altijd een ouderwetse monobrander.
Vanaf deze maand gaat DNC door het leven als Ajilon Professionals – Ajilon is een internationaal detacheringslabel van Adecco dat in Nederland nooit serieus is aangeslagen. Met het halsoverkop doorstrepen van DNC (aanpassing van de website gaat nog zes maanden duren) komt er een definitief eind aan hét schoolvoorbeeld van hoe er tot 2008 in het casino van de beursgenoteerde uitzendmarkt véél geld kon worden verdiend.
De nooddeal
Medio dat jaar kocht Adecco in een wanhoopspoging DNC, nadat Manpower – de aartsconcurrent op de Nederlandse markt – begin dat jaar detacheerder Vitae overnam. Adecco dat zijn nummer-driepositie rechtstreeks bedreigd zag, deed een greep van 56 miljoen in de eigen kas en eigende zich zo EUR 66 miljoen aan omzet toe, genoeg om alsnog Nederlands nummer drie te blijven – een positie die Adecco vorig jaar alsnog aan de Amerikanen verloor.
Het gevolg: de aandeelhouders, die het verzamelbedrijf met een driejarige opkoopstrategie grootmaakten, werden steenrijk. En Adecco zat ineens met een dochterlabel, waarvan het de oprichters het volgende beloofd had (in de woorden van De Vink in zakenblad FEM Business):
“We hebben zwart op wit dat Adecco onze merknaam intact houdt. Adecco kwam naar ons toe. En vertelde ons: ‘Jullie worden ons specialty-merk in Nederland. En wij zullen vervolgacquisities mogelijk maken.’ En ik sluit niet uit dat als wij blijven doorgroeien, de naam DNC zelfs breder in Europa wordt ingezet.”
De uittocht
Het liep anders. Het directe gevolg van de overname, was het vertrek van enkele directeur-miljonairs. De Vink zelf beweerde ten tijde van de deal dat hij als Adecco-manager van de DNC-omzet van EUR 66 miljoen ‘een kwart miljard’ zou gaan maken. Diezelfde De Vink – ‘Voor die tijd ga ik niet weg’ – werd 1 april 2009 als bestuurder uitgeschreven, zeven maanden na deze uitspraken, nog geen half jaar na te hebben gecasht.
Wonderwel heeft Adecco op de goodwill van dat halsoverkop geschaakte Nederlandse dochtertje totnogtoe niet afgeschreven. Daarmee kunnen we concluderen dat de boekhouders van Adecco het label tot in 2010 als toekomstbestendig hebben beschouwd. Nu het merk alsnog geschrapt wordt, is een afwaardering op immateriële activa noodzakelijk. Die kapitaalvernietiging zullen we spoedig in de nettowinst over de regio Benelux terugzien.
Zwabberstrategie
Opvallend aan het schrappen van het label, is vooral de timing. Adecco zwalkte de afgelopen jaren als een zotte met het label. In 2008 voegde het nota bene eerst de activiteiten van Ajilon onder DNC. Maar pas na het vertrek van De Vink als directeur begon Adecco echt te zwabberen. Zomer 2009 voegde het de secretaresse-detacheringsdochter DNC Management Support onder Adecco Top Secretaries. Twee maanden later voegde Adecco het eigen zzp-label onder DNC.
Het was diezelfde zomer dat Adecco Nederland naar Zaltbommel verhuisde, waar het in het gloednieuwe hoofdkantoor enkele vierkante meters reserveerde voor het DNC-logo.
Anderhalf jaar en twee directeuren later gaat het hele merk DNC, inclusief de afdelingen die ooit Ajilon vormden, alsnog door de versnipperaar. Vernieuwing van de website zal volgens Adecco nog zes maanden duren. Wij zijn benieuwd of Adecco ook een halfjaar uittrekt om de gevel van het hoofdkantoor te zuiveren.
Marco de Haan
says:Adecco wat moeten we daar nog over zeggen? Amateurs, niets anders.
Bij DNC werkte ooit goede professionals, als je dat vergelijkt met de kinderen die bij Ajilon werkte verklaart dat een heleboel.
Karels
says:Iedereen is inmiddels weg, het eens zo prachtige DNC is volledig uitgeroeid door het walgelijke Adecco. Boeven zijn het.
maarten
says:Sorry Marc ik heb het artikel over track record Dehaze er nog ff op nagelezen,
maar niet jij maar Wilbert heeft dit geschreven en zou hier nog op terugkomen
Maarten
says:Simon zegt het al de hand van Dehaze is goed zichtbaar. Marc schreef eerder al een artikel over de hand van Dehaze bij Humares dat dat niet goed was voor zijn track record dit op basis van de cijfers 2008 en Marc zou nog een keer cijfers 2009 van Humares analyseren om te kijken of dit weer beter was voor Dehaze.
wellicht heb ik 2009 van Marc gemist, maar volgens mij is Marc er nog niet op teruggekomen
Emma
says:Adecco? Die zijn alleen goed in uitzenden, wat een bedrijf!
Peter
says:Die lui van Adecco snappen helemaal niets van detacheren. Ze pretenderen zich als een stel fantastische uitvinders, echter zijn het gebrainwashde meelopers die allemaal de hielen van hun manager proberen te likken.
Simon
says:de hand van Dehaze is duidelijk zichtbaar in deze teloorgang van DNC klanten liepen weg, managers werd het leven zuur gemaakt en de strategie werd de das omgedaan waarschijnlijk omdat hij het beter wist
en werd met de scepter gezwaaid door een stel onervaren managers welke geheel andere belangen hadden dan het bedrijf DNC draaiende te houden.
waar hebben we dit over Dehaze al eerder gelezen oh ja bij Humaris blijkbaar heeft hij er niet veel van geleerd
Een oud medewerker DNC
says:DNC was een schitterend bedrijf onder de vlag van Koos de Vink. Wat Koos heeft gedaan was ook logisch en duidelijk, deze zakenman in hart en nieren heeft samen met enkele anderen geheel naar verwachting een mooi bedrag ontvangen voor iets wat hij had opgebouwd, helaas aan Adecco voor de medewerkers van DNC.
Adecco is een uitzender en dat is toch echt iets anders als detacheren op specialisme. Klanten liepen weg, managers werd het leven zuur gemaakt, medewerkers werden behandeld als uitzendkrachten (waar ze voorheen gezien werden als collega’s welke het kapitaal vd organisatie vormden) waardoor ook deze massaal het hazenpad kozen. Daarnaast werd de strategie de das omgedaan, omdat de uitzendstrategie ook hierin doorgevoerd moest worden… want dat was een stuk succesvoller
Langzaam werd ook de invloed van Adecco steeds meer zichtbaar, waar zij hadden aangegeven dit niet te doen en een jaar naar dato stond er helaas niets meer van het ooit zo succesvolle DNC en werd met de scepter gezwaaid door een stel onervaren managers welke geheel andere belangen hadden dan het bedrijf DNC draaiende te houden.
Helaas is het zo gelopen en zo verloopt het vaker, ook bij andere overnames. Hopelijk heeft Adecco hier leering uit getrokken en zullen zij zich vooral bezig gaan houden met hetgeen waar ze ooit goed in waren: UITZENDEN!
Aan de heren die ik ooit DNC zo succesvol hebben gemaakt zou ik graag zeggen: BEDANKT en wellicht tot ziens.
Groeten van een oud medewerker.