Voor de gemiddelde recruiter is het nog nauwelijks voor te stellen; een leven zonder social media. Maar daarmee is recruitment (bij wijze van uitzondering) een voorloper als we naar organisatorische veranderingen als gevolg van social media kijken. Er staan ons wat dat betreft nog interessante jaren te wachten.
En wil je een beter beeld van onze ‘sociale toekomst’ krijgen dan biedt de CSN conference Social in Business daarvoor een prima gelegenheid. de conferentie wordt gehouden op 10 februari in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. En na keihard onderhandelen met de organisatoren heb ik voor RecruimentMatters lezers een fikse korting kunnen bedingen. Mijn tegenprestatie: Een dag live bloggen… Alweer…
Daar staat tegenover dat de line-up van sprekers een meer dan interessante dag belooft; met intrigerende namen uit binnen- en buitenland. Het zijn er teveel om allemaal de revue te laten passeren; dus check them out. Bij een aantal wil ik wel iets uitgebreider stilstaan; met name omdat zij voor (online) recruitment relevante onderwerpen aansnijden.
Christiaan Alberdingk Thijm (Partner bij SOLV Advocaten)
Alberdingk Thijm is een persoonlijke favoriet. Inderdaad een dure naam waar een bijzonder slimme jurist en advocaat achter schuilgaat. Alberdingk Thijm gaat het met anderen tijdens een zogenaamde social talk hebben over Privacy op het sociale web. Ook nog eens een onderwerp waar ik bijzondere interesse in heb. Want mogen recruiters zomaar rondneuzen in het digitale kruimelspoor dat kandidaten op het web achterlaten? En wat te denken van het grote kwaad op privacy-gebied: Facebook? Ik ben heel erg benieuwd waar Alberdingk Thijm mee gaat komen.
Eugenie van Wiegen (Managing Director van LinkedIn Nederland)
Ook de sessie (of eigenlijk sesssies) van Eugenie van Wiegen belooft zeer ineressant te worden. En natuurlijk een absolute must-go voor elke recruiter die iets met LinkedIn doet. En zijn eigenlijk recruiters die nog nooit iets met LinkedIn hebben gedaan? Nee toch?
Afijn, volgens vooralsnog onbevestigde geruchten gaat Van Wiechen het onder meer hebben over haar nieuwste product: Career Explorer. Wat eigenlijk net zoiets zou moeten zijn als Monster’s Career Mapping tool. Denk ik, want niemand (behalve studenten op een 60-tal universiteiten in de VS) heeft deze tool van LinkedIn nog in actie gezien. Hoe dan ook, ik hoop van harte dat Van Wiechen iets over dit potentieel interessante product van LinkedIn gaat vertellen.
Wat is er tenslotte verder te melden? Nee, over die IPO gaan we niets horen en het zou beter zijn als Van wiechen ook geen juichkreetjes gaat slaken over die armetierige LinkedIn Resume Builder of dat merkwaardige LinkedIn Signal. Want dat zijn twee producten uit LinkedIn Labs die daar beter nog een lange tijd hadden kunnen blijven. Brrr…
Overigens zal Van Wiechen ook in een tweede sessie, samen met Arjan Korstjens (Campaign Manager Tempo Team) acte de presence geven. dit keer gaat het over de Enhanced Groups functionaliteit waar Tempo Team gebruik van maakt. Een kans om te leren dus!
Heleen van Lier (Sociale-mediaredacteur bij de Volkskrant)
Eerlijk is eerlijk; ik had nog nooit van Heleen van Lier gehoord. Geen wonder, want ze werkt bij een dood medium. Maar dan wel in een bijzondere rol; als sociale-media redacteur. Wat dat nou weer is zal ze ongetwijfeld zelf prima kunnen uitleggen. Waarmee ik hoop dat ze direct een doorkijkje geeft waar recruiters hun voordeel mee kunnen doen. Want hoe promoot je nou sociale media in een traditionele omgeving?
De keynote speakers
Daarmee zit de dag zo ongeveer vol; waarbij aan het begin en eind van de conferentie ook nog een tweetal keynote speakers zijn. En jawel, dat moeten natuurlijk Engels sprekende rakkers zijn. Dat levert de broodnodige trekkracht op, of zoiets.
De conferentie wordt afgetrapt met Johan Bollen (Associate Professor at Indiana University School of Informatics and Computing) die via Twitter de aandelenkoersen denkt te kunnen voorspellen. Oftewel, cognitieve intelligentie via sociale netwerken. Raaskallende onzin, maar deze wisdom of crowds goeroe zal daar ongetwijfeld anders over denken. En het is natuurlijk altijd interessant om iemand volledig los van de aarde mee te maken!
Maar ja, het gaat over Twitter, en daar barst het van de recruiters. Zouden die soms de kennis hebben om de beurskoers te manipuleren? Dan ga ik ze toch maar eens wat beter volgen…
De conferentie wordt afgesloten met Richard Millington (Community consultant) die het gaat hebben over het succes van online communities. Waarbij hij naar het schijnt antwoord gaat geven op eeuwige vragen: hoe ontwikkel je een succesvolle community? Wat is de toekomst van online communities en community management?
En daar stel ik de volgende vraag tegenover: kan strategisch recruitment zonder communities? Dus…
En het belangrijkste: aanmelden met korting
Heb ik een woord teveel gezegd? Dit is een conferentie die je niet mag missen! En ook nog eens een conferentie waar je dankzij RecruitmentMatters naar toe kan met een aanzienlijke korting op de toegangsprijs. Want als je tijdens het inschrijven bij het veld Actiecode de code RM50 invult krijg je EUR 50 korting op de toegangsprijs van EUR 495 (Emerce leden EUR 395). Oftewel, ruim 10% korting; en welke (Nederlandse) recruiter is daar nou niet gevoelig voor?
Dus, waar wacht je nog op? Schrijf je nu in, want anders zit ik straks voor Piet Snot te livebloggen!
Dirk Goossens
says:Zeer toevallig stuitte ik voor het lezen van deze schaamteloze zelfpromotie op Heleen van Lier.
Die Johan Bollen kende ik echter nog niet. Maar wel goed nieuws dat we allemaal rijk gaan worden.
Marc Drees
says:Was het maar schaamteloze zelfpromotie. Dan verdiende ik er nog eens een (vrijwel waardeloze) Euro mee. Maar helaas; liefdewerk, oud papier. Hoewel, is gratis dus meteen niet schaamteloos? Guilty as charged. Schaamteloze promotie, maar niet voor mijzelf. Maar als je niet gaat ben je natuurlijk ongelofelijk stom!
Dirk Goossens
says:ROFL: Dan verdiende ik er nog eens een (vrijwel waardeloze) Euro mee.