Bijna een jaar geleden kwam Bill Warren (Executive Director DirectEmployers Association) met het idee om het .jobs domein te kapen voor eigen gewin. Was tot dan toe dit domein exclusief bedoeld voor werkgevers die hiermee hun wervingssite konden claimen (bv apple.jobs, ibm.jobs); het voorstel van Warren was om Direct Employerseen gigantische hoeveelheid .jobs domeinen te laten registreren en te vullen met gespiderde vacatures. Waarbij klanten van Direct Employers premium placements zouden krijgen, in ruil voor een ‘kleine’ vergoeding ($ 15.000 per jaar)…
En Warren deed in het toenmalige persbericht ook nog de ronkende voorspelling:
[…] the new “.jobs” system could be another online innovation that undercuts what currently exists – much as the invention of job boards themselves undermined newspaper help-wanted ads.
Als redelijk denkend mens verwacht je hier vervolgens nooit meer van te horen. Maar dan heb je dus buiten de bananenrepubliek Amerika gerekend. Want Warren heeft zijn zin gekregen! Verbijsterend…
Het .jobs domein is nooit populair geweest. Een doorn in het oog van het bedrijf Employ Media; die hiermee had gehoopt miljoenen aan registraties binnen te slepen. Maar die samen Warren een kans zag om alsnog die zak met goud binnen te halen. En gezamenlijk ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) ervan hebben overtuigd dat ze de online community een dienst gingen bewijzen als ICANN de restricties op het .jobs domein wilde opheffen. En dat is enige tijd geleden gebeurt. Hoewel de nodige protesten uit de online recruitment community opstegen.
En nu zijn Employ Media en Direct Employers als een krankzinnige .jobs domeinen aan het registreren en vullen met vacatures. Per beroepsgroep, per geografische locatie en per beroepsgroep/locatie combinatie. Er zijn er blijkbaar ondertussen al meer dan 40.000… Maar waarom willen deze twee partijen zoveel .jobs domeinen opzetten? Nou de officiele lezing is als volgt:
- lower the costs that employers pay to list positions
- make the process easier and more fruitful for applicants
Jawel, deze Sinterklazen claimen het leven van werkzoeker en werkgever aangenamer te willen maken. En ongetwijfeld is ICANN in deze onzin getrapt. Want in werkelijkheid gaat het deze wolven natuurlijk om die premium placements die veel geld in het laatje gaan brengen. En die steeds meer bedrijven zal dwingen om een abonnementje bij Direct Employers te nemen. Ruik ik daar oneerlijke concurrentie?
Jawel, dat ruik ik inderdaad. Deze schurkjes proberen een reeds overvolle markt te penetreren met fraaie beloften die veel minder fraaie bedoelingen maskeren. Niets bijzonders in een land waar grootbanken ongehinderd geld kunnen verbranden. Maar daarmee is deze actie niet gesanctioneerd.
Het meest vreemde is nog dat niemand in het tussenliggende jaar heeft opgemerkt dat er al een veel betere variant beschikbaar is: LinkUp. Een site met uitsluitend echte vacatures die werkgevers kunnen laten spideren door LinkUp. En waar je dus kan zoeken; ongeacht locatie of beroepsgroep in een pot met uitsluitend echte vacatures.
Het is een bizarre ontwikkeling die op geen enkele manier als another online innovation that undercuts what currently exists – much as the invention of job boards themselves undermined newspaper help-wanted ads kan worden omschreven. Maar op dit moment wel als zodanig wordt gezien. Heel, heel vreemd. En zeker niet in het belang van de werkzoeker, maar dat zal Bill Warren ongetwijfeld worst zijn. Dat zijn tenslotte alleen maar marketing praatjes.
2 Comments