Dankzij de reacties op mijn vorige posting in deze serie ben ik er nu definitief uit. Voor de titel van beste intermediair site van Nederland zijn 20 sites uitverkoren. Tien sites van uitzenders en nog eens 10 sites van werving- en selectiebureaus. Het feest kan dus beginnen.
En dat feest bestaat uit het toetsen van elk van deze sites op een drietal onderdelen van het primaire proces van werkzoekers: zoeken naar vacatures, beoordelen van en solliciteren op een vacature en het ontvangen van de automatische e-mail response in reactie op de online sollicitatie.
In het vervolg van deze posting staan zowel de 20 sites vermeld als de vragen die per sites doorlopen gaan worden. Het vervolg is dus van een ongekende saaiheid, maar mag natuurlijk altijd bekeken worden. Het is meer ter volledigheid dan iets anders. En om nog eens een keer terug te kunnen bladeren.
De 10 uitzenders
Dit zijn ze dan, de 10 gelukkigen (?) die door mij in de komende tijd onder de loep genomen gaan worden:
- Start People
- Unique
- Creyf’s
- Randstad Nederland
- Tempo Team
- Adecco
- Manpower
- Olympia
- Tence
- Timing
De 10 W&S bureaus
En dit zijn dan de werving- en selectiebureaus die dezelfde behandeling zullen ondergaan:
- YER
- Hays
- Michael Page
- Robert Walters
- Computer Futures
- NewPeople
- Mercuri Urval
- Beljon Westerterp
- Vitae
- FunktieMediair
Vragenlijst: Zoeken naar vacatures
Deze vragenlijst beoordeelt de kwaliteit van de zoekfunctie en de presentatie van het zoekresultaat tijdens het zoeken naar vacatures door een werkzoeker. De vragenlijst bestaat uit de volgende 17vragen:
- Is er een duidelijke snelzoekfunctie (trefwoord(en) en locatie) voor vacatures aanwezig?
- Is passende zoekfunctionaliteit beschikbaar?
- Worden meerdere mogelijkheden om te zoeken geboden?
- Is de zoekfunctie tolerant ten aanzien van ‘foutieve’ invoer?
- Geeft de zoekfunctie suggesties voor vrije tekst invoervelden?
- Wordt er hulp geboden indien de zoekactie geen vacatures heeft gevonden?
- Kan een zoekresultaat worden gemanipuleerd?
- Kan een zoekresultaat worden gesorteerd?
- Kan een zoekresultaat worden verfijnd?
- Biedt de verfijningfunctie veel functionaliteit?
- Kan het zoekresultaat worden bewaard?
- Als het zoekresultaat uit meerdere pagina’s bestaat is het duidelijk dat hierdoor kan worden genavigeerd?
- Is essentiële informatie zichtbaar in het zoekresultaat?
- Kan de gebruiker gebruik maken van een vacature verzendservice via een of meer voorkeurskanalen?
- Is de gebruiker verplicht zich te registeren tijdens het zoekproces?
- Is de snelheid van de zoekfunctie acceptabel?
- Is het zoekresultaat goed leesbaar?
Vragenlijst: Beoordelen van en solliciteren op een vacature
Deze vragenlijst beoordeelt de kwaliteit van de mogelijkheden om online te solliciteren op een vacature, de vragenlijst bestaat uit 17 vragen:
- Kan de gebruiker online solliciteren?
- Is een online sollicitatieformulier aanwezig?
- Bestaat het sollicitatieformulier uit meerdere pagina’s?
- Worden meerdere online vervolgacties geboden?
- Zijn online vervolgacties continu zichtbaar
- Wordt alle relevante vacature-informatie geboden?
- Wordt relevante vacature-informatie in een logische volgorde gepresenteerd?
- Worden alle kerngegevens van de functie getoond?
- Wordt relevante informatie over de functie getoond?
- Wordt relevante informatie over het bedrijf getoond?
- Wordt relevante contactinformatie getoond?
- Is de gebruiker verplicht zich te registreren tijdens het sollicitatieproces?
- Krijgt de gebruiker een bevestiging dat de sollicitatie is ontvangen?
- Wordt het privacy- en beveiligingsbeleid getoond tijdens het sollicitatieproces?
- Is de vacaturetekst goed leesbaar?
- Maken formattering en lay-out het eenvoudig om de vacaturetekst snel door te nemen?
- Wordt de gebruiker bedankt voor de sollicitatie?
Vragenlijst: Ontvangen van automatische e-mail response op online sollicitatie
Deze vragenlijst beoordeelt de kwaliteit van de automatische e-mail response naar aanleiding van een online sollicitatie (via een sollicitatieformulier). De vragenlijst bestaat uit 15 vragen:
- Is de afzender van de e-mail herkenbaar?
- Geeft het onderwerp van de e-mail voldoende informatie?
- Mag de ontvanger op de e-mail reageren?
- Worden er meerdere kanalen geboden waarlangs de ontvanger op de e-mail kan reageren?
- Maken formattering en lay-out het eenvoudig om de e-mail snel door te nemen?
- Heeft de tekst van de e-mail een logische structuur?
- Start de e-mail met een aanhef?
- Is de aanspreekvorm van onderwerp, aanhef en inhoud van de e-mail consequent?
- Is er een paragraaf aanwezig die het doel van de e-mail uitlegt?
- Is er een paragraaf met één (of meerdere) vervolgstap(pen) aanwezig?
- Zijn er paragrafen aanwezig met relevante informatie?
- Bevat de afsluiting persoonsinformatie van de afzender?
- Bevat de afsluiting contactmogelijkheden?
- Bevat de e-mail mogelijkheden om actie te ondernemen?
- Is de e-mail tekst goed leesbaar?
Dit is het dan. Ik heb extra voedsel ingeslagen, extra hard getraind de afgelopen weken en zoveel mogelijk voorgeslapen. Dus ik kan er tegen. Aan de slag!
Ik begin met de uitzenders; en de eerste partij die ik onder handen ga nemen is Randstad Nederland. Waarom klein nemen als je ook groot kan beginnen? Binnenkort dus mijn eerste reisverslag!
Arjan Elbers
says:Marc Succes!! Das even een klus…