Als een (dikke) speer van de 2e naar de 5e verdieping ‘gerend’ om nog op tijd te zijn voor de tweede presentatie; in dit geval door Heleen van Lier die het papieren bastion van De Persgroep probeert van een interactief hart te voorzien. Sociaal is de Volkskrant natuurlijk altijd al geweest, maar sociale media zijn mogelijk toch iets weerbarstiger dan de oude media denken.
Van Lier gaat vertellen hoe sociale media niet als een bedreiging maar als een kans voor traditionele media kunnen worden gezien. Ik ben natuurlijk vooral benieuwd hoe het verlies aan advertentie-inkomsten en de daaruit voortvloeiende kaalslag in de newsrooms de traditionele media uberhaupt laat overleven; ongeacht een eventuele switch richting sociale media. Ik zit er klaar voor.
Traditioneel heeft de Volkskrant natuurlijk een eigen website met nieuws. Maar nieuws wordt tegenwoordig niet via de website van een krant geconsumeerd. Volgens Van Lier is nieuws ook op Facebook en Twitter te nuttigen. Natuurlijk zijn er de verschillend instant news tools (denk aan Paper.li, PostPost, Flipboard etc.). Met andere woorden, nieuws is overal in een ecosysteem.
Volgens Van Lier heeft de Volskrant nog altijd betere content en zij kan dus nog altijd haar voordeel doen met deze kwaliteit. Nou vraag ik me dat af; tenslotte is de voornoemde kaalslag niet aan de Volskrant redactie voorbij gegaan. En als ik kwaliteitskranten op het gebied van online recruitment beoordeel dan is de inhoudelijke correctheid in het algemeen bedroevend. Dus waarom zou dat op andere gebieden anders zijn.
Van Lier begrijpt en leeft social media, en daarmee heeft de Volkskrant een uitstekende kans om te leren en zich te transformeren. De belangrijkste omslag is niet de hearts and minds van de journalisten te winnen; want dat zijn ongetwijfeld slimme mensen die het vanzelf wel leren. Veel moeilijker zal een omslag zijn in het business model zijn.
Tenslotte zijn de verliezen aan advertentie inkomsten onomkeerbaar. Dus hoe bouw je een traditioneel mediabedrijf af terwijl je een splinternet mediabedrijf opbouwt? En tegelijkertijd voldoende omzet blijft genereren. Moeilijke keuzes waarvoor de directie en investeerders staan. Twee partijen die weliswaar een social media redacteur tolereren, maar niet noodzakelijkerwijs een volledige shift van de business. Tenslotte hebben ze zich de afgelopen tien jaar niet als innovator getoond maar vooral als hoeder van de doodzieke kip met de gouden eieren. Volgens mij is die kip op zijn best schijndood, maar dat besef is nog altijd niet volledig doorgedrongen.
Paywalls, iPads zijn allemaal niet de redding. Huffington Post heeft in zes jaar tijd bewezen hoe het wel moet. Waardoor AOL maar liefst $ 315 miljoen bereid was neer te tellen. Terwijl de (beurs)waarde van krantenuitgevers in dezelfde tijd zijn gedecimeerd. De toekomst is helder, nu nog de wil en de stappen op weg daar naar toe.
Het verhaal van Van Lier is vooral een how-to guide voor nieuwsgaring via social media. Ongeacht of je een traditioneel of sociaal medium bent. Wat mij betreft waardevol. En ik wens haar alle succes, wijsheid en geduld bij haar kruistocht binnen de Volkskrant. Hopen dat ze daar geen Jeanne d’Arc wordt…