En dan nu aandacht voor de 2e keynote van de dag en meteen de afsluiting van de CSN conference 2011. Met als spreker Richard Millington; een piepjonge community consultant. En oprichter van FeverBee.
En Millington is een natuurlijke spreker. Hij kan zeer onderhoudend vertellen over zijn ervaringen met bedrijven die op een weinig authentieke manier met online communities omgaan. Het is overigens duidelijk dat hij enige tijd bij Seth Godin in de leer is geweest.
Millington geeft een aantal voorbeelden van onzinnige branded communities. Waaronder commities van Mercedes Benz en British Airways. Waarbij de essentie volgens Millington is dat bedrijven een online community vanuit marketing principes kan worden opgezet in plaats vanuit een gemeenschappelijke factor voor de mensen die uiteindelijk deel willen uitmaken van een community:
Met andere woorden, het zijn allemaal egoistische redenen om een community te starten. En waarom zouden mensen daaraan mee willen werken? Een fantastische vraag die niet wordt gesteld door de bedrijven die om een of meer van bovenstaande redenen een community start.
Goede redenen om een online community te starten volgens Millington zijn onzelfzuchtig; en hij geeft daarbij de volgende situaties als voorbeelden:
- Building extreme loyalty
- Foster and develop great ideas
- Discover new sources of revenue
- Find great people (Recruitment)
- Customer service
- Sales leads
Deze redenen zijn overigens in zichzelf niet onzelfzuchtig; de mogelijkheden die je binnen een community leiden uiteindelijk tot een van de bovenstaande resultaten. Eerlijk gezegd heb ik er hier enige ambivalentie bij. Tenslotte is de onzelfzuchtigheid nog altijd niet vanzelfsprekend; tenzij de bovenstaande redenen niet als primaire doelstelling maar als een mogelijke uitkomst worden gezien.
Het geheim van een succesvolle online community is volgens Millington is: Think like an amateur. En daarmee bedoelt hij de gemeenschappelijke passie die voldoende mensen beweegt om in een online community te participeren. En dat betekent evenzeer een gepassioneerde community manager.
Zoals gezegd, Millington is een natuurlijk spreker en hij weet de essentie, de do’s en dont’s en tips en trucs van online communities bijzonder duidelijk en met een goede dosis humor over de buhne te brengen. Helemaal de moeite waard.
En daarmee is de conferentie voor wat betreft het bloggende deel voorbij. Ik ga mijn vingers onder kraan houden en vervolgens de bar bestormen. Want ik ben uitgedroogd.