Staat online invloed gelijk aan Twitter bereik? Nee…

Logo en logotype Klout Personal branding is niet alleen vanuit recruitment perspectief een bijzonder interessante en potentieel zeer waardevolle ontwikkeling. Maar een feit blijft dat personal branding voor recruitment doeleinden een potentiele goudmijn is. Alleen, als ieder mens straks een personal brand is, hoe vind je dan in godsnaam alsnog de juiste persoon?

Tja, dan heb je naast een zoekfunctie ook een PageRank voor personen nodig. Binnen het recruitment domein is dit al geprobeerd door HR Examiner die in 2010 een lijst van de top 25 most influential online recruiters via de online reputation discovery tool Traackr heeft opgesteld. En dan is er natuurlijk Klout, volgens eigen zeggen: The Standard for Online and Internet Influence. Ja, megalomanie zit in het DNA van Amerikanen…

Maar laat ik eens kijken hoe Klout het er nou eigenlijk vanaf brengt. Misschien zijn wel echt zo goed dat ze de standaard voor online influence hebben uitgevonden. Daarvoor doe ik eerst eens een kleine test met een volstrekt willekeurige Amerikaanse hoerenloper met levercirrose. Het enige wat ik bij Klout hoef te doen, is zijn Twitter accountnaam in te voeren en presto:

Klout | Charlie Sheen

Nou, dit is de benchmark. De man is sinds hij enkele dagen geleden een Twitter account opende een overnight online celebrity geworden. Volgens Klout dan wel te verstaan. Dat doet toch veronderstellen dat uitsluitend size matters. Maar wacht even… dat is natuurlijk ook de standaard waarlangs invloed in de VS wordt gemeten, dus dat is zo gek nog niet. Charlie Sheen is een online celebrity. Hoera?

Laat ik nu eens naar mijn eigen Klout score kijken:

Klout | Marc Drees

Dat is een bummer, ik zit al jaren op Twitter (hoewel langere tijd volledig inactief) en heb in al die tijd iets meer dan de helft van een score weten te verzamelen die Charlie Sheen in drie dagen heeft vergaard. Misschien moet ik nog meer drinken en toch eens naar de Wallen gaan?

Maar even serieus, in dit geval zijn er twee rijtjes in de score bijgekomen: Influenced by en Influencer of. Dat is dus uitsluitend gebaseerd op de mensen die ik via Twitter ‘volg’ en mensen die mij via Twitter volgen. Maar waarom kiest Klout uit het rijtje mensen dat ik volg juist deze 5 uit? En is het toevallig dat allevijf een hogere Klout score hebben dan ik? En is het toeval dat de mensen die door mij worden beinvloed allemaal een lagere Klout score hebben?

Met andere woorden; zegt Klout nou dat een hogere score een grotere beinvloeding betekent? Maar waarom? Shitmydadsays is hilarisch, maar beinvloed mij op geen enkele manier. Pure verpozing. En mijn oudste dochter tweet vooral ‘design’ spulletjes en persoonlijke beslommeringen. Waarmee ze geen invloed op mij heeft, maar ik weet op deze manier wel wat er zoal in haar leven passeert. De drie resterende rakkers hebben inhoudelijk zinnige dingen te melden maar er zijn voor mij een groot aantal mensen die aanzienlijk meer impact hebben. Die deels ook online te vinden zijn maar die ik niet allemaal op Twitter volg. Ik ga er vanzelfsprekend wel vanuit dat ik inderdaad een grote invloed uitoefen op de mensen die in het onderste rijtje worden genoemd. Dat heeft Klout weer wel heel goed gezien. Ja, megalomanie is een fraai iets…

Overpeinzingen
Net als de poging van HR Examiner is ook Klout een volstrekt gemankeerde tool om iets van online reputatie te meten. En net als de pogingen van HR Examiner is ook Klout een onvermijdelijke stap op weg naar iets waarbij online reputatie een meer betrouwbare afspiegeling van de werkelijkheid gaat worden. Maar dan dient wel het volledige online kruimelspoor te worden gebruikt in plaats van alleen Twitter. Waarbij dan ook nog eens onderscheid dient te worden gemaakt naar de verschillende dimensies van een persoon. Tenslotte bestaan mensen niet uit 1 dimensie.

De vraag is natuurlijk of een algorithme ooit in staat zal zijn om iets dergelijks voor elkaar te boksen. Het lijkt me niet erg waarschijnlijk, en als het al een keer gebeurt ben ik ongetwijfeld allang voer voor de wormen. Het is waarschijnlijker dat een sociale component een rol moet gaan spelen. Wat de ontwikkelingen in dit domein ook zijn, er zullen nog vele jaren en heel wat mislukte pogingen als Traackr en Klout voorbij komen voordat er sprake is van een personal PageRank waar daadwerkelijk enige waarde aan kan worden ontleend. Zoveel is wel zeker.

Geef een reactie

1 Comment