Brunel heeft een mooie, nieuwe jas. Maar…

Logotype Brunel Bijna 2 jaar geleden bezocht ik de website van Brunel. Wat me in de weken daarna nog regelmatig nachtmerries en stekende hoofdpijn bezorgde. Want de site van deze uitzender was van een dergelijke grafische hysterie dat mijn hersenen daar niet mee overweg konden. Maar vandaag heeft Brunel een nieuwe site gelanceerd. Zou het bedrijf van haar fouten hebben geleerd?

Om de verrassing een beetje te verpesten: ik weet het antwoord al. Want enkele weken geleden heb ik op uitnodiging van Brunel een sneak preview van de nieuwe site gehad. En het is een gigantische verbetering ten opzichte van de site van 2 jaar geleden. Wat overigens op zichzelf nauwelijks een prestatie te noemen is. Tenslotte is iets anders veel belangrijker; geeft de nieuwe site de bezoeker een goede ervaring? Tijd voor een korte rondrit…

De homepage
En dit is ‘hem’ dan, de nieuwe homepage van Brunel:

Brunel | Homepage

Een frisse eerste indruk met iets teveel visuals naar mijn smaak. Maar de bezoeker kan alle relevante functies op deze homepage vinden. De visueel dominante positie van de wereldkaart aan de rechterkant zorgt er echter voor dat ik de primaire functie (de snelzoekfunctie) in eerste instantie over het hoofd zie. Verder is er de tegenwoordig onvermijdelijke brandbox, die een aantal marketing statements laat rouleren. Het is niet anders…

Die snelzoekfunctie is overigens een beetje merkwaardig, omdat die geen WAT en WAAR snelzoeker is. Ik kan binnen Nederland zoeken, maar niet verfijnder. En ik zie geen mogelijkheid tot uitgebreid zoeken. Maar laat ik eens naar het zoekresultaat gaan kijken

Het zoekresultaat
Dat ziet er zo uit:

Brunel | Zoekresultaat

Brunel biedt ongekend veel functionaliteit op deze pagina, en vrijwel alles is zeer eenvoudig te ontdekken. Er zijn drie weergave mogelijkheden (kort, uitgebreid, op kaart) waarbij standaard de uitgebreide variant van het lijstscherm wordt getoond. Verder is er een (nog niet functionerende) mogelijkheid om de resultaten te sorteren. Het aantal resultaten op het scherm kan worden gemanipuleerd en de navigatie door de zoekresultaten is zeer compleet(zowel boven- als onderaan) het zoekresultaat). Verder wordt een zeer uitgebreid aantal calls-to-action geboden.

De facet search aan de linkerzijde is redelijk maar vertoont wel de nodige tekortkomingen. Zo is het niet mogeijk meerdere mogelijkheden per facet te kiezen. Verder worden alle mogelijkheden per facet getoond waardoor een aantal facets below the fold terecht komen; en daardoor aan de aandacht van de bezoeker kunnen ontsnappen. Als laatste zijn de mogelijkheden per facet niet gesorteerd op het aantal resultaten, wat een nogal warrig resultaat tot gevolg heeft.

Maar het belangrijkste, de vacatures, worden overzichtelijk gepresenteerd. Met een aantal kerngegevens (geen salaris…) aan de rechterzijde. Het grijze lettertype tegen een achtergrond met een kleurgradient (waarom wordt dit soort grafische onzin toch altijd gebruikt?) zorgt er dan helaas wel voor dat de leesbaarheid niet al te goed is. Of wil Brunel alleen collega’s met haviksogen?

De andere weergavevormen van het lijstscherm hebben overigens een zeer beperkte waarde. Wat te denken van de kort weergave:

Brunel | Zoekresultaat, kort

Noem het maar de te korte weergave… Wat moet een werkzoeker nou met een dergelijk beperkte opsomming? En laat in dit geval gewoon standaard 20 in plaats van 10 vacatures zien. Met iets meer kenmerken per vacature misschien?

De kaartvariant laat een aantal veel voorkomende fouten in het gebruik zien:

Brunel | Zoekresultaat, kaart

Tja, rode omgekeerde traantjes met een zwart bolletje erin. Daar heb ik echt niets aan. Waar staat elk traantje voor? En als het om 1 vacature per traantje gaat, wat is dan de functienaam? Laat dat dan meteen zien… En ik kan ineens niet bladeren, want de navigatiefunctionaliteit is als bij toverslag verdwenen. Alles bij elkaar voldoende om een traantje te plengen…

Alternatieve weergavevormen bieden is prima, maar zorg er dan wel voor dat die alternatieven waarde voor de bezoeker heeft. Want anders is het beter om ze weg te halen.

De vacature
Tijd om mijn aandacht eens te richten op de vacature:

Brunel | Vacature

Goedemorgen! Daar staat me even een set aan kerngegevens over de functie aan de linkerkant! Helaas staan er ook een aantal volstrekt overbodige gegevens bij; zoals Provincie en Land. Of zou de gemiddelde interim jurist die informatie nodig hebben en te kunnen bepalen waar Amsterdam ligt. Hetzelfde geldt natuurlijk voor zaken als Branche, Sector, etc. die misschien voor Brunel’s eigen onderverdeling fijn zijn om te weten, maar die de gemiddelde werkzoeker gestolen kunnen worden. En wat te denken van het vacaturenummer… Brrr… Altijd fijn om op een nummer te solliciteren. Gaan ze me ook als een nummer behandelen?

Door al deze zinloze informatie te verwijderen, evenals het al even overbodige kaartje, ontstaat lekker veel witruimte die je kan benutten om de account manager (recruiter, intercedent, geef het een naam) wat beter voor te stellen. En om bijvoorbeeld eerder bekeken of vergelijkbare vacatures te presenteren.

Overigens zijn de calls-to-action duidelijk, met de sollicitatieknop ook visueel dominant, dus dat zit allemaal weer goed in elkaar. Maar ik raak zwaar teleurgesteld als ik op de knop Solliciteer op deze vacature! (waarom dat uitroepteken?) klik :

Brunel | Sollicitatieformulier

Dit is echt gruwelijk slecht! Maar liefst 13 verplichte velden, waaronder een CAPTCHA! Is Brunel nou helemaal gek geworden? Ze wentelt haar onvermogen om spam te filteren af op mensen die bereid zijn bij Brunel te solliciteren? Wat zou Brunel als werkgever nog meer op haar werknemers afwentelen waar ze zelf te lui voor is? Dit is echt een gigantische blunder die Brunel wel heel snel moet verwijderen.

En dan nog steeds die hoeveelheid informatie die moet worden ingevoerd. Het zou me niets verbazen als meer dan 80% van alle sollicitanten een LinkedIn profiel heeft. Begin daar eens mee voordat je allerlei gegevens van je toekomstige medewerkers gaat vragen.

En wie heeft er nog meer het privacy statement gemist? Ja, dat is voor een beursgenoteerde onderneming wel heel erg slordig… Overigens is de Disclaimer feitelijk de privacy verklaring, maar noem het dan zo. Verder kon ik geen registratie onder de naam Brunel bij het College Bescherming Persoonsgegevens vinden… Dat is pas echt erg…

En wat ook irrirant is; als er een fout in de invoer van het sollicitatieformulier zit moet je zowel de geboortedatum als de CAPTCHA code opnieuw invoeren. Slecht!

Als ik eenmaal met licht gezwollen aderen op mijn voorhoofd een sollicitatie heb afgerond, krijg ik deze feedback:

Brunel | Bevestiging sollicitatie

Dat is wel een heel mager bedankje in een kreupele Nederlandse zin. En wat betekent dat (2/2) in hemelsnaam? Moet ik daarmee worden lastig gevallen? Nou maar hopen dat de bevestiging van mijn sollicitatie er beter uitziet.

De e-mail
En de bevestiging is redelijk, meer niet. Vooral omdat de afzender de account manager is die ook bij de vacature vermeld staat. En verder omdat alle contactgegevens van deze account manager onderaan de e-mail staan vermeld (door mij weggelaten om te voorkomen dat hij allerlei felicitaties gaat ontvangen):

Brunel | E-mail response op online sollicitatie

Verder zitten er heel wat fouten in. Zo is er een disclaimer opgenomen (niet zichtbaar in bovenstaande afbeelding van de e-mail). Ik blijf me er altijd over verbazen dat bedrijven met plezier sollicitanten willen beledigen met allerlei volstrekt irrelevante teksten die in zo’n disclaimer worden gepropt. Doe eens normaal!

En ik snap niets van deze tekst:

Je sollicitatie wordt zo spoedig mogelijk in behandeling genomen.

Je ontvangt hiervan binnen enkele werkdagen bericht.

Wat zou Brunel hier nou mee bedoelen?

Conclusie
De site van Brunel ziet er mooi uit en vrijwel alle geconstateerde tekortkomingen zijn eenvoudig te verhelpen. Daarmee kan de wervingssite van Brunel zonder meer een goede wervingssite worden vanuit het doel waarmee het grootste deel van de bezoekers naar deze site gaan. Maar op dit moment is het zeker nog geen goede wervingssite, ook al ziet het er allemaal heel goed uit.

Slotopmerking
Nog voor ik dit artikel kon plaatsen werd ik al gebeld door Robin van Keeken, de account manager van de vacature waar ik op heb ‘gesolliciteerd’. Kijk, dat is nou nog eens reactievermogen! Niets binnen enkele werkdagen; binnen een half uur! Aan de mensen achter de site zal het dus niet liggen.

Geef een reactie

2 Comments