Careerbuilder publiceerde een week geleden haar ‘resultaat’ over 2010. Omdat Careerbuilder geen beursgenoteerde onderneming is, blijft de publicatie van dat resultaat beperkt tot haar omzet over 2010 in Noord-Amerika. En op geheel Amerikaanse wijze meldt Careerbuilder dat als volgt:
CareerBuilder passed its largest competitor in North American network revenue in 2006 and the company continues to widen the revenue gap. CareerBuilder’s North American network revenue was $556 million in 2010, up 3 percent from 2009, compared to a 2 percent decline in organic revenue for its largest competitor
En met die largest competitor wordt natuurlijk Monster bedoeld. Waarbij Careerbuilder zeer bewust alleen haar omzet uit Noord Amerika noemt. Want anders was het een heel ander verhaal.
Want hoewel de site in het persbericht ook nog het volgende zegt:
CareerBuilder currently operates sites in 19 countries outside of the U.S. Its sites, combined with partnerships and other acquisitions, give CareerBuilder a presence in 55 countries worldwide.
is Careerbuilder buiten de VS en Canada natuurlijk geen knip voor de neus waard. Want in de rest van de wereld steekt Monster met kop,, schouders, romp en bovenbenen boven Careerbuilder uit.
Monster boekte in Noord-Amerika in 2010 een omzetgroei van 3,7% ten opzichte van 2009. Maar dat was helaas geen organische omzetgroei. Want in die omzet zit ook een bedrag van $ 19 miljoen die aan HotJobs wordt toegewezen. Trek je dat bedrag van de omzet af, dan zou er sprake zijn van een krimp van 1% in organische omzet. En dus niet de 2% waar Careerbuilder in haar persbericht over spreekt. Vreemd…
Overigens is Careerbuilder met haar omzet van $556 miljoen wel veel en veel groter dan Monster in de VS en Canada. Tenslotte kan Monster over 2010 hier ‘slechts’ $422 miljoen tegenover stellen. Daarmee draait Monster bijna een kwart (24,1%) minder omzet dan Careerbuilder. Dat is toch wel een zeer fors verschil