Begin 2009 had Wegener drie online recruitment initiatieven: JobTrack, Spotajob en CareerID. Maar in de loop van 2009 heeft Wegener de stekker uit online referral site Spotajobs getrokken. En naar nu blijkt heeft Wegener in de loop van 2010 ook de stekker uit CareerID getrokken, met als weinig verrassende reden:
De start-up CareerID werd wegens tegenvallende resultaten uit de markt genomen.
Als Wegener deze lijn voortzet is dit jaar JobTrack het volgende (en laatste) slachtoffer binnen de online recruitment business van de uitgever. En de voortekenen zijn niet bepaald hoopgevend. Want Wegener gebruikt een aantal zeer goedkope trucjes om Jobtrack er beter uit te laten zien:
JobTrack.nl had als gevolg van het economische dal een moeilijk jaar, alhoewel de omzet in de tweede helft van 2010 weer enigszins toenam. In de totale markt nam het aantal op internet geplaatste personeelsadvertenties volgens Nielsen met 12% af.
Wegener past droefmakende volksverlakkerij toe door de daling van het online vacaturevolume over heel 2010 (in vergelijking met 2009) te relateren aan een omzetstijging van JobTrack in de 2e helft van 2010 in vergelijking met… ja, met wat eigenlijk? In vergelijking met de 1e helft van 2010 of in vergelijking met de 2e helft van 2009?
Wegener gebruikt dus verschillende tijdschalen (een jaar versus een half jaar) en een niet verifieerbare vergelijking om JobTrack er beter uit te laten zien. En om het allemaal nog erger te maken gebruikt Wegener de informatie van Nielsen over de verandering van het online vacaturevolume. Terwijl Nielsen in het geheel niet in staat is om dat volume betrouwbaar te kunnen beoordelen. En volgens Jobfeed is dat online vacaturevolume over heel 2010 met ‘slechts’ 6,5% gedaald ten opzichte van 2009.
De door Wegener toegepaste trucjes zijn overigens ongetwijfeld bewuste spin. En bewuste spin betekent dat Wegener bepaald niet gerust is op de ontwikkelingen bij JobTrack. Zoveel is in ieder geval duidelijk. Waarmee JobTrack binnen het uitgeversconcern bepaald een onzekere toekomst tegemoet gaat. Vooral omdat er nog altijd bloed spuit uit de rest van de operatie (8% daling uit omzet dagbladadvertenties in vergelijking met 2009…).
Het zou me niets verbazen als uiteindelijk online recruitment in zijn totaliteit door Wegener wordt afgestoten. Tenslotte lijkt ook JobTrack een te kleine speler om te overleven in de dynamische en snel veranderende wereld van online recruitment.
John A.
says:Wat een onzin. CareerID en Spotajob waren kleinere spinoffs in een niche segment, terwijl Jobtrack al jaren een stabiele positie hoog in de top van online recruitment inneemt. die zaken zijn echt niet te vergelijken.
Marc Drees
says:We wachten het rustig af. Binnen Digitaal is JobTrack nog het enige online recuritment label. Er is al jaren geen wezenlijke verbetering aangebracht; gezien de ontwikelling van Wegener zal er niet tot nauwelijks budget zijn voor verbetering en ondertussen gaan de ontwikkelingen buiten JobTrack wel in hoog tempo door. Wat nu als onzin wordt afgedaan kan er over een jaar heel anders uitzien.