Bijna een jaar geleden lanceerde VNU Media, in navolging van Monsterboard, een dienst waarmee zij zichzelf als directe concurrent van de afnemers van haar eigen CV database positioneerde: de Intermediair CV Service. Een volstrekt bizarre actie die VNU Media verdedigde door te zeggen dat de klanten er zelf om vroegen. Zou VNU Media werkelijk alles lanceren waar klanten om vragen? Natuurlijk niet; maar deze schaamlap gebruikte het bedrijf bij gebrek aan daadwerkelijk steekhoudende argumenten.
Sinds de lancering van de Intermediair CV Service is er overigens bijzonder weinig vernomen van deze dienst. Tenminste, afgezien van de beslissing van VNU Media om plotsklaps enkele ‘concurrenten’ op bijzonder discutabele gronden de toegang tot diezelfde CV database te ontzeggen. Dat was slim noch fatsoenlijk. Maar naar nu blijkt is er een hele goede reden waarom die dienst weinig publiciteit trekt. De kwaliteit is volstrekt knudde!
Dit is namelijk hoe VNU Media met haar eigen CV database omgaat:
Naam van de ontvanger is verwijderd, naam, telefoon en e-mail adres VNU Media recruiter is fictief
De lachwekkend slechte kwaliteit van deze toenaderingspoging wordt pas echt duidelijk als er enige context wordt gegeven. Want het CV van de persoon die wordt benaderd heeft de houdbaarheidstermijn al jaren geleden overschreden. Met andere woorden; het CV is zwaar antiek. Verder zou een korte online zoekactie de Junior Recruiter van VNU Media direct duidelijk hebben gemaakt dat de aangeboden vacature geen volgende stap in de carriere van de ontvanger gaat betekenen…
En voor deze kwaliteit mag de klant EUR 1.149 neertellen, naast de kosten voor toegang tot de CV-database… Zouden klanten van VNU Media er werkelijk om vragen als ze de kwaliteit van de achterliggende dienst kennen? Ik betwijfel het ten zeerste…
Wat eens temeer aantoont dat VNU Media dit soort diensten niet zelf moet proberen te leveren. Als ze al niet bij het twijfelachtige ethische karakter van de dienst vraagtekens zetten, dan moeten ze op basis van het principe Schoenmaker hou je bij je leest direct besluiten hier verre van te blijven. Er zijn voldoende professionele e-sourcing partijen die deze dienst op verzoek van klanten van VNU Media voor hun rekening kunnen nemen. Daar zijn diezelfde klanten en VNU Media aanzienlijk beter mee geholpen dan met een of andere schoolverlater die van toeten noch blazen weet.
Jaap de kandidaat
says:idereen die wel eens zijn/haar CV heeft achtergelaten in een externe CV database weet dat dit soort berichten meer regel dan uitzondering zijn. Heus niet alleen van VNU Media.
Gijs Bos
says:het kan natuurlijk ook een teken zijn dat je je eigen kwaliteiten overschat… 😉
Marc Drees
says:Verdomd, dat kan het ook zijn!
Overigens, om aan alle speculatie een einde te maken; het is niet mijn CV…
Laurens van Leuven
says:Interessant artikel! En helemaal waar ook nog eens. Ik heb vrij veel contact met VNU Media als inkoper van hun diensten, mij is ook al regelmatig bovenstaande dienst aangeboden. Ik ben er nooit op in gegaan, om de simpele reden (die hier boven maar eens bevestigd wordt) dat ik het onpersoonlijk vind. Wat in mijn ogen nou juist de kracht van een CVdatabase moet zijn, de mogelijkheid om iemand persoonlijk te benaderen na het lezen van diens CV, wordt met deze service volledig teniet gedaan.
Huur dan gewoon een W&S bedrijf in, no-cure, no-pay en je betaalt voor junior functies nog bijna het zelfde ook…