Wie snapt het? LinkedIn zelf misschien?

image Jaren geleden hadden jonge mensen met veel haar en weinig bierbuik het over de Nieuwe Economie. Winst maken was niet nodig, het ging om delen. Omzet was niet relevant, het ging om impact in de markt. Eerlijk is eerlijk, ik geloofde ook lang in deze nieuwe economie, tot ik er achter kwam dat de enige die er geld mee verdiende Nina Brink was.

Recent greep het virus van de social media om zich heen. Betalen voor informatie was oud, delen van van alles en nog wat via Twitter, Facebook, Hyves of deze site was nieuw. Ik geef toe dat ik ook aangestoken werd door dit virus.

De oprichters van Facebook en zij die ernaast stonden, oude Harvard studentenmaatjes,  rollen inmiddels vechtend over straat om de miljarden te verdelen en ook LinkedIn, ongekend populair in Nederland, wil uiteindelijk geld verdienen. Prima, dan kunnen we elkaar een hand geven. Social media blijken oude media met een interactieve component, maar waar je gewoon voor advertenties of abonnementen betaalt. Ik word wakker en ik snap het weer.

Maar wat ik niet begrijp is dat er bedrijven zijn die meeliften op de inspanningen van anderen en een betaalde dienst leveren met de resultaten van een ander. Alsof je in Parijs gaat staan en tickets verkoopt om naar het uitzicht op de Eiffeltoren te kijken. Of naast de bakkerij een kraampje opent en een Euro vraagt als je er langsloopt en de geur van vers gebakken brood opsnuift.

Zo’n gevoel kreeg ik toen ik een mail van MF producties (zie https://www.mfprodukties.nl/) onder ogen keek. MF Producties exploiteert een nieuwsgroep voor marketing en sales professionals op LinkedIn. Prima, zo zijn er wel meer. Maar wat doet dit bedrijf? Je mag als Recruiter voor EUR 35 een job plaatsen die dan als item in de nieuwsbrief verspreidt wordt. Dus LinkedIn biedt ze de mogelijkheid een community te bouwen en ermee te communiceren, LinkedIn biedt de mogelijkheid gratis nieuwsitems te posten of betaalde content te plaatsen en nu gaat dit bedrijf de door hen op deze manier ontwikkelde groepen exploiteren.

Begrijp me goed, ik vind een nieuwsbrief naar 3.300 relevante kandidaten een investering van EUR 35 meer dan waard, maar ik vrees dat ik toch wat Economielesjes nodig heb om het te snappen. We hebben hier te maken met een gratis bakkerij (LinkedIn), maar een kraampje ervoor waar je moet betalen als de geur wil opsnuiven van de croissants die er gebakken worden. Die je zonder kraampje ook al ruikt. Ik snap het niet en vraag me af wat LinkedIn hiervan vindt? Wie snapt het wel? Ik hoop op veel gratis antwoorden.

Ondernemer en sinds 1997 actief in recruitment, blogt niet alleen over werving en selectie maar over alle zaken die hem opvallen in de arbeidsmarkt. Naast werving- en selectie in marketing en sales is hij ook actief in referral recruitment via social media, verzorgt hij salestrainingen en heeft hij literaire aspiraties

-->
Geef een reactie

14 Comments
  • Jeroen Sentel
    says:

    @Dennis: M.i. maakt Finance.nl het niet veel bonter dan MF producties. Zoals je zelf aangaf is de doorplaatsing een onderdeel van een groter pakket waarbij de doorplaatsing in de linkedin groep een relatief kleine waarde vertegenwoordigt.



    Zoals Viggo zegt betaal je voor het faciliteren. Daarnaast is er helaas ook sprake van spam door recruiters. Dit zijn mensen die zich van de regels niets aantrekken en het dus eigenlijk voor alle andere recruiters en professionals verpesten. Immers, met alleen maar vacature meldingen hadden wij nooit een linkedin groep van bijna 15.000 finance professionals bij elkaar kunnen krijgen.



    Tijdens een ronde tafelsessie met recruiters werd al gesproken over een gedragscode in social media voor recruiters. Marc Drees was hier overigens ook aanwezig. Was een leuke sessie. @Marc, misschien moeten we hier nog eens op doorgaan…

    @Peter: Beste conculega 😉 Ik denk inderdaad dat er verwarring is ontstaan. Ik zal het nog eens voorleggen, maar ik kan nog niets garanderen.



    Mochten jullie ideeën hebben hoe wij / andere linkedin groepen dit zouden moeten doen of hoe andere linkedin groepen het doen, dan hoor ik het natuurlijk graag!

  • Peter
    says:

    @Dennis: je slaat de spijker op z’n kop met het voorbeeld van Finance Professionals van Alex van Groningen. Ik meldde me een tijdje geleden hiervoor aan en kreeg een mail terug van bijna een A-4 met alle ge- en verboden van de groep. Leek vooral gericht op recruiters. Ik ben snel opgehouden met lezen en heb afgezien van aanmelding, in tegenstelling tot de inmiddels meer dan 14.000 members die deze werkwijze kennelijk wel acceptabel vinden. Het lijkt er nu op dat LinkedIn actie heeft ondernomen. Ik krijg een rare melding van LinkedIn als ik naar deze groep wil:
    Sorry you are not authorized to perform this action. To find out more please contact LinkedIn customer service.

    Deze mail ontving ik na mijn verzoek lid te worden:

    Group: Finance Professionals Netherlands
    Subject: Verzoek tot lidmaatschap van de lLinkedIngroep Finance Professionals Netherlands (11.000 + leden)

    Graag informeren wij je over het beleid voor de groep Finance Professionals Netherlands.

    Finance Professionals Netherlands is bedoeld om te netwerken en kennis uit te wisselen. Ik moedig graag leden aan om een actieve rol te spelen, berichten te plaatsen en te reageren op discussies.

    Met ingang van 1 november 2010 zijn recruiters alleen welkom op de LinkedIngroepen https://www.linkedin.com/groups?gid=997757 (Finance Recruiters) en https://www.linkedin.com/groups?mostPopular=&gid=49960 (HR Professionals Netherlands). Graag nodigen wij je uit om lid te worden van deze snelgroeiende groepen.

    Heb je interessante vacatures?
    De groep Finance Professionals Netherlands heeft meer dan 11.000 leden (!) en je kan je vacatures ook in deze groep plaatsen. Let op; dat kan alleen via http://www.finance.nl/users/werkgever .

    Met vriendelijke groet,

    Alex van Groningen (alex@vangroningen.nl)

    PS. Dus wil je vacatures plaatsen in deze groep? Ga dan naar http://www.finance.nl/users/werkgever en plaats direct je vacatures. Succes verzekerd.
    PPS. Wil je reclame maken onder 11.000 Finance Professionals? Ik overleg graag met je over de diverse mogelijkheden.

    • Dennis Jennekens
      says:

      @ Peter Wellicht dat LinkedIn toch aktie onderneemt. Overigens heb ik er geen probleem mee als mij de toegang tot een groep wordt geweigerd omdat ik niet tot de doelgroep behoor.

      • Peter
        says:

        @Dennis: Ik heb er ook geen moeite mee om geweigerd te worden in een groep, maar vanwege mijn functie als redacteur is het interessant om lid te zijn van groepen professionals waar ik over publiceer, ook al ben ik zelf een ander soort professional. Dat was ook bij deze groep het geval.

    • Peter
      says:

      Ik heb nog even nagevraagd bij een connectie van me die lid is van Finance Professionals Netherlands, maar de groep is niet gesloten door LinkedIn. Het lijkt erop dat ze mij een ban hebben gegeven 🙂
      Kennelijk niet snel genoeg na aanmelding de groep bezocht – eerlijk gezegd nooit meer teruggegaan na die mail – of ze denken ten onrechte dat ik een recruiter ben. Ik ben overigens wel van “de concurrentie”. Misschien heeft dat me de ban opgeleverd.
      Ze spelen het met de vacatureplaatsingen inderdaad wel weer zo slim dat de vacaturevermelding in de LinkedIn-groep slechts een onderdeel is van een pakketpropositie. De waarde van die LinkedIn-vermelding is sinds een aantal weken behoorlijk gedevalueerd door de plaatsing onder het weggestopte ‘Career Discussions’.

  • Michiel Cobben
    says:

    @Viggo,
    mijn verbazing betreft niet zozeer wat de ontwikkelaar van die nieuwsgroep doet, ik vind dat een prima idee. Mijn verbazing betreft het business model van LinkedIn en waarom ze dit faciliteren.

  • Viggo Hop
    says:

    @Michiel; Helder, er wordt een meerwaarde geleverd bovenop een LinkedIn profiel / cv.
     
    Dat is toch exact hetzelfde wat deze partij doet? Zij nemen de moeite om een goedlopende groep op te zetten en hier iets mee te doen (met instemming van de leden, want je kunt zelf bepalen of je de berichten wilt ontvangen of niet).
     
    Je betaalt dus niet voor informatie die voor iedereen beschikbaar is, maar je betaalt voor de moeite om die groep succesvol te maken en jouw vacature onder de aandacht te brengen.
     
    Als je wilt zou je iedereen gratis een bericht kunnen sturen, maar als iemand jou kan helpen om dit een stuk effectiever te doen, dan is het toch geen ramp wanneer hier € 35,- voor wordt gevraagd?

  • Michiel Cobben
    says:

    @Dirk: Wat ik niet snap is waarom dit mag. ik begrijp nu van Michel dat het niet mag, maar dat iemand ze moet ‘aangeven’ bij LinkedIn? Dat doe ik niet, ik heb er niet echt last van en klikken is niet ok vind ik. Lijkt me meer iets voro LinkedIn zelf om hun businessmodel te waarborgen. Ik stond erbij, ke ernaar en begreep het niet. Dankzij jullie wel. En dat allemaal voor nop, fantastisch toch?
    @Viggo: daar zijn hele goede redenen voor. Een W&S bureau is meer dan een bron van CV’s. Leg ik je graag (gratis) een keer uit.

  • Dirk Goossens
    says:

    LinkedIn verdient haar geld door haar klanten in de etalage te laten klimmen, daar zit al een luchtje aan, maar dat terzijde.

    Als ik de scepter zou zwaaien bij LinkedIn – om geruchten te voorkomen: ik ben nog niet officieel gevraagd – dan zou ik initiatieven als deze een kans geven enigszins te floreren vooraleer ze af te persen.

    Je merkt daarbij terecht op dat 35 euro een koopje is.

    Welk gedeelte begrijp je eigenlijk precies niet?

  • Martijn Otker
    says:

    Dit soort praktijken of varianten hiervan gebeurd helaas in meerdere groepen. Het mag dan wel in strijd zijn met de gebruiksvoorwaarden, LinkedIn treed hier niet tegen op. Waarschijnlijk omdat ze nog veel te druk bezig zijn van Nederland hun eigen cashcow te maken.

    • Michel Rijnders
      says:

      LinkedIn treedt wel op hoor. Een klacht of melding is in mijn ervaring genoeg om actie te ondernemen: ik heb gebruikers soms na een dag geblokkeerd zien worden door de Amerikaanse collega’s, nadat de melding verstuurd was.

  • Viggo Hop
    says:

    Tja, waarom betaalt een organisatie voor een kandidaat via een W&S bureau, terwijl ze zelf deze ook gratis via LinkedIn hadden kunnen vinden?