RecruitmentLab voor tweede keer live

RecruitmentLab Ruim twee jaar geleden lanceerde ik RecruimentLab, een site waar werkgevers, intermediairs en eigenaren van vacaturesites de kwaliteit van hun eigen werving- of vacaturesite konden toetsen. De timing van de lancering kon niet beroerder; precies aan het begin van een recessie. Niet echt een moment  waarop veel interesse bestond in een verbetering van het eigen online recruitmentproces.

Vandaag is die situatie totaal anders. Een goed moment om RecruitmentLab voor een tweede keer te lanceren; met de nodige uitbreidingen. Tenslotte heeft de wereld de afgelopen twee jaar niet stilgestaan. En met de afronding van de laatste functionaliteitswijziging kan RecruitmentLab nu dus wederom live. Hoera!

De achtergrond
Het idee voor RecruitmentLab is geleidelijk ontstaan als gevolg van de honderden tests die ik vermomd als werkzoeker uitvoerde op werving- en vacaturesites. Door al die tests ontstond een soort standaard werkwijze die uitstekend in een vragenlijst kon worden vertaald. Die vervolgens natuurlijk ook online kon worden aangeboden. En dat idee betekende de geboorte van RecruitmentLab. Althans in conceptvorm, want de bouw had vervolgens nog heel wat voeten in de aarde, maar dat terzijde.

Los van de vragenlijsten die het gevolg waren van mijn ‘werkzoeker tests’ zijn er natuurlijk nog talloze andere invalshoeken te verzinnen waarop een wervings- of vacaturesite kan worden getest. Een goede reden om RecruitmentLab dus ook open te stellen voor vragenlijsten die door andere partijen zijn ontwikkeld.

De structuur van een vragenlijst
De vragenlijsten zijn volgens een vast stramien opgezet; ieder vraag kent een viertal antwoorden, varierend van een worst practice tot een best practice. Voor een bezoeker van RecruitmenLab ziet dat er zo uit:

RecruitmentLab, voorbeeld van een vraag uit de Vragenlijst Beoordelen van en solliciteren op een vacature

RecruitmentLab, voorbeeld van een vraag uit de Vragenlijst Beoordelen van en solliciteren op een vacature

Bij ieder antwoord kan een uitleg en een illustratie ter verduidelijking aanwezig zijn. Die illustraties kunnen worden vergroot:

RecruitmentLab: voorbeeld van een illustratie bij een antwoord

RecruitmentLab: voorbeeld van een illustratie bij een antwoord

Ieder antwoord heeft een score; varierend van -2 tot +2. Na volledige beantwoording heeft de gebruiker direct de beschikking over een rapportage (Quick scan) met de uiteindelijke score, een vergelijking met de scores van anderen die dezelfde test hebben voltooid en een overzicht van de vragen waar de eigen site niet optimaal scoort. Deze rapportage is gratis.

Tegen betaling kan een Adviesrapport worden afgenomen. In dit rapport staat voor iedere vraag waar de site niet optimaal scoort wat het knelpunt is en hoe dit ter verhelpen. Hiermee kan de gebruiker beoordelen of, en zo ja op welke manier, de eigen site dient te worden verbeterd.

Een Adviesrapport komt direct beschikbaar na een online betaling (iDeal of PayPal), maar er kan ook een factuur worden gedownload zodat een normaal intern betalingsproces kan worden doorlopen. Na ontvangst van de betaling komt het Adviesrapport vervolgens online beschikbaar.

De vragenlijsten
Op dit moment zijn er een viertal vragenlijsten beschikbaar binnen RecruitmentLab:

  1. Vacatures zoeken. Deze vragenlijst onderzoek de mogelijkheden en kwaliteit van de zoekfunctie: kunnen bezoekers makkelijk de vacatures vinden die zij zoeken?
  2. Beoordelen van en solliciteren op vacature. Deze vragenlijst onderzoekt de kwaliteit van de presentatie van de vacature en de sollicitatiewijze: Bieden uw vacatures alle informatie die uw bezoekers graag willen zien? En kunnen zij vervolgens eenvoudig solliciteren op een vacature?
  3. Vacatureteksten. Deze vragenlijst is ontwikkeld door Intelligence Group en maakt een beoordeling mogelijk of een vacature voldoent aan de normen van een wervende vacaturetekst.
  4. E-mail response op een online sollicitatie. Deze vragenlijst kijkt in detail naar de kwaliteit van de e-mail die in reactie op een online sollicitatie wordt gestuurd.

 

Op dit moment zijn er meerdere vragenlijsten in ontwikkeling. Vanuit RecruitmentLab zelf wordt gewerkt aan een tweetal vragenlijsten die een beoordeling mogelijk maken van de kwaliteit van respectievelijk job agents en het achterlaten van een CV. Verder zijn een aantal partners hard bezig met de ontwikkeling van vragenlijsten die een beoordeling mogelijk gaan maken van onder meer de vindbaarheid van vacatures middels zoekmachines, de inzet van sociale media en de kwaliteit van de arbeidscommunicatie.

De meerwaarde?
Het is de bedoeling dat RecruitmentLab op een toegankelijke en prettige manier een bezoeker de mogelijkheid geeft de kwaliteit van allerlei aspecten van de eigen wervings- of vacaturesite te evalueren. En inzichten biedt om eventuele lacunes in die kwaliteit weg te gaan nemen.

The proof of the pudding is in the eating
Maar of die bedoeling is geslaagd kan alleen maar door de bezoeker worden beoordeeld. Daarom roep ik iedereen op een kijkje te nemen en het liefst in ongezouten bewoordingen eventuele kritiekpunten te melden. Tenslotte zijn vriendelijke woorden weliswaar bijzonder prettig voor de eigen ijdelheid maar zelden waardevol voor het verbeteren van de gebruikservaring. En dat laatste is waar het mij uiteindelijk om gaat. Zodat RecruitmentLab een zo groot mogelijke meerwaarde biedt.

Geef een reactie

9 Comments
  • Vincent / Jobselectie.nl
    says:

    De eerste test is gemaakt voor het onderdeel “vacatures zoeken”. Een belabberde score van -2 maar wel beter dan 59% van mijn voorgangers 😉 Dus niet alleen voor Jobselectie een “Matige gebruikers ervaring”.

    Marc echt top om snel en efficient tips te krijgen voor verbeteringen. De plaatje aan de zijkant zijn ook erg handig ter verduidelijking.

    Nu maar hopen dat Jobselectie voor de andere onderdelen wel een hogere score behaald en hard werken aan verbeteringen zodat we straks RecruitmentLab proof zijn!

    Groeten Vincent,

    • Marc Drees
      says:

      Dank voor deze feedback.
       
      En verder is het natuurlijk altijd goed om eens uitgebreid op bezoek te gaan bij de buren. In het geval van vacaturesites is de huidige best-in-class natuurlijk Intermediair. Daar valt een hoop te zien en mogelijk ook veel te leren.

  • Fun Zeegers
    says:

    Stel (geheel hypothetisch natuurlijk) dat je website een captcha heeft in het sollicitatieformulier; Is het dan zinvol nog de vragenlijsten in te vullen, of staat de uitkomst in dat geval eigenlijk al bij voorbaat alvast? In het laatste geval; kom maar op met dat adviesrapport… :))

  • Rob van Elburg
    says:

    Leuk Marc, Gefeliciteerd.
    Eigenlijk zou dit standaard kost moeten zijn voor elke “Werken bij” site. Vlak voor LIVE, nog even een extern kritisch oog & 2nd opinion.
    Ik weet dat deze post uit je tenen komt vanwege enige zelfpromotie, maar het zij je gegund. Reclame hebben we hier nog nooit gezien. Mag/kan wel een xtje zo.

    Heel veel succes! De komende jaren is de “Candidate Experience” overal doorslaggevend . t Lijkt mij dat jij daar wel wat nuttige dingen over kan zeggen….