Peerindex: net zo zinloos als de rest

Logo en logotype PeerIndex We mogen onszelf massaal op sociale media hebben gestort, maar daarmee zijn we nog niet socialer geworden. Integendeel, zo lijkt het. De long tail moet zo snel mogelijk tot een short, fat tail worden omgetoverd. Onder het motto autoriteit willen we blijkbaar allemaal onze eigen positie meten en er vervolgens mee pronken. Inderdaad, ik heb het over die merkwaardige ‘autoriteit’meters zoals Klout, Traackr, HubSpot (TweetGrader).

Simplistische algoritmes waarmee autoriteit of reputatie wordt gereduceerd tot volume in plaats van relevantie en inhoud. Gisteren struikelde ik over PeerIndex. En als de naam enige indicatie is dan zou dit een betere ‘autoriteit’meter moeten zijn. Maar what’s in a name?

De homepage
Dit is de homepage van PeerIndex:image

Dit zegt PeerIndex over social media en zichzelf:

The way we see it, the social web now allows everyone endless possibilities in discovering new information on people, places, and subjects. We believe that the traditional established authorities and experts – journalists, academics, are now joined by a range of interested and capable amateurs and professionals. As this locus of authority shifts, many new authorities emerge.

PeerIndex wants to become the standard that identifies, ranks, and scores these authorities — and help them benefit from the social capital they have built up.

Jawel, een echte autoriteitsmeter dus.

Nou, laat ik mijzelf maar registreren via Twitter, want dat kan natuurlijk bij PeerIndex. En als ik de rituele handelingen achter de rug heb, zie ik dit:

image

Om mijn profiel te completeren moet ik onder meer mijn e-mail adres aan PeerIndex geven, het twitter account van PeerIndex volgen en over mijn PeerIndex profiel twitteren? Ja, dat zijn inderdaad zaken waarmee je een profiel compleet maakt. De mate van zelfbevlekking van PeerIndex lijkt al meteen duidelijk te maken dat hier niets meer dan een Klout kloon mag worden verwacht. Mijn hoop op een verfrissend alternatief is al direct de bodem ingeslagen.

Desondanks autoriseer ik PeerIndex voor LinkedIn en geef ik ook nog RecruitmentMatters als een URL op in de hoop dat er iets zinnigs uit het resultaat zal komen. Waarna ik met trillende vingers de hyperlink Proceed to your dashboard aanklik:

image

De pagina loopt nog een heel eind door, met allerlei andere zinloze features. Maar hiermee is het al redelijk duidelijk. Leuke plaatjes zonder werkelijk enige waarde. PeerIndex laat zien ook in de infographics hype mee te willen gaan. Wat ik hiermee moet is mij volstrekt onduidelijk, maar ik ben tenminste gereduceerd tot wederom een cijfertje. Hoera.

Ook grappig dat PeerIndex niet in staat is om een topic te onderscheiden uit de drie opgegeven bronnen. Dan ben je toch wel heel mager als algoritme. Maar goed, de Internet wereld zit vol met bagger, dus waarom zou PeerIndex een uitzondering zijn? Afgezien van die naam dan…

Ik heb maar meteen de toegang voor PeerIndex tot mijn Twitter account geblokkeerd. Weg ermee!

Geef een reactie

3 Comments