Monster positioneert BeKnown ondubbelzinnnig als een challenger van Branchout en LinkedIn getuige deze, overigens volstrekt zinloze, vergelijking van het bedrijf:
Ik ben ervan overtuigd dat BranchOut en zeker LinkedIn zonder enig probleem een vergelijkbare opsomming van features kunnen maken waarbij in de eigen kolom alle vinkjes staan terwijl de kolom van BeKnown slechts enkele vinkjes bevat. Nietszeggend dus maar prettig om te consumeren voor de gemiddelde hersenloze.
Monster gaat dus de confrontatie aan met LinkedIn (en BranchOut) en maakt Facebook het strijdtoneel. Dat gaat nog interessant worden in de komende maanden. Alleen heb ik het sterke vermoeden dat Monster de wereld door een rietje bekijkt. Met als gevolg een bijzonder beperkt beeld van de wereld en de eigen positie daarbinnen. Ik zal dat proberen uit te leggen op basis van een aantal observaties:
- Monster is een walled garden. Werkzoekers moeten naar de site toekomen om vacatures te zoeken, werkgevers om kandidaten te zoeken. Met de lancering van BeKnown maakt Monster een nieuwe walled garden. Dit keer binnen Facebook. Ongetwijfeld met het argument dat you must fish where the fish are, maar waarom zouden de vissen op Facebook professioneel willen netwerken via een aparte app? Daar is Facebook niet voor. Althans niet voor de vissen. Gedrag veranderen is een enorme uitdaging. Maar Monster denkt die blijkbaar te kunnen realiseren. Of ze heeft daar nog nooit over nagedacht.
- Monster snapt de wereld van vacaturesites. Dus waarom lanceert het bedrijf dan geen Facebook app voor werkgevers om hun Facebook pagina te verrijken met een online recruitment functie? Een white label shrink-wrapped versie van haar eigen vacaturesite, met een koppeling van en naar de Monster site. Voor bedrijven kan dit een waardevolle aanvulling zijn van hun aanwezigheid op Facebook; Monster breidt hiermee haar bereik verder uit; zowel op Facebook als met de eigen site. Een veel logischer stap waarmee het bedrijf ook nog eens daar zit waar al die vissen zitten op het moment dat ze de rol van werkzoekende hebben aangenomen. En als je naar het succes van de Facebook app Work for us kijkt is het ook nog eens een zeer verstandige stap. Waarom blijft Monster niet dichter bij huis?
- Monster is een vacaturesite. Een gigantische digitale plakzuil voor werkgevers en werkzoekers. Dat is het imago van het bedrijf bij werkgevers en werkzoekers. Monster wordt niet geassocieerd met een professioneel netwerk; die plek heeft LinkedIn ingenomen in de beleving van werkgevers en werkzoekers. Dus waarom in godsnaam een professioneel netwerk op Facebook beginnen? Tenzij je kapitalen uit wenst te geven om het eigen imago volledig te veranderen.
- Stel dat LinkedIn met een app op Facebook uitkomt om professioneel te netwerken? Het bedrijf heeft het juiste imago, ervaring met sociale netwerken en een shitload aan functionaliteit die meteen kan worden ingezet. Wat zou dit betekenen voor de kansen van BeKnown? Of BranchOut? Of Identified?
- LinkedIn is een professioneel netwerk waar recruiters in kunnen zoeken. BeKnown is een professioneel netwerk waar recruiters niet in kunnen zoeken. Waarom zou je als gebruiker een professioneel profiel aanmaken op BeKnown als je niet gevonden kan worden? Terwijl dat op LinkedIn wel het geval is? Al die moeite om via je vriendennetwerk aan een baan te komen? Hmm…
- Wat gebeurt er als Facebook jaloers wordt op al die gegevens die BeKnown (en BranchOut) binnen Facebook verzamelen zonder dat de site daar zelf toegang toe heeft. Rijke, zakelijke profielen van Facebook gebruikers waar Facebook niets mee kan doen. Geen fijne situatie. En hoewel Monster een grote jongen is in de wereld van online recruitment is het bedrijf in vergelijking met Facebook slechts een vlieg. En wat doe je met een hinderlijke vlieg?
Tenzij Monster BeKnown uitsluitend heeft gerealiseerd vanuit marketing overwegingen of om de etalage op te leuken zodat ze een aantrekkelijke overnamekandidaat wordt, is het voor mij volstrekt onduidelijk waarom het bedrijf in een voor haar onbekende markt probeert binnen te treden. Met alle risico’s vandien. Na 6Sense neemt het bedrijf wederom een enorme gok. De gok met 6Sense is al een bijzonder kostbare en tot op heden weinig succesvolle gebleken, en dat was nog een gok binnen de eigen markt. Nu gokt Monster ineens in een totaal andere markt.
Er is natuurlijk altijd een kans dat een koe een haas kan vangen. Maar wat zijn de kansen daarop? Ik zet mijn geld in ieder geval niet op Monster. Deze koe lijkt niet bij benadering in staat om een haas te herkennen. Laat staan er eentje te vangen…
Ruben @ Poolz
says:concurrentie op features zo 2007 en zo kansloos
Dirk Goossens
says:Volgens mijn laatste berekeningen heeft Monster 2,7 keer het marketingbudget van LinkedIn nodig om een kans te maken als zakelijk netwerk. Hoeveel heeft BeKnown gekost? Of moeten we dat aan Wilbert vragen? Is er nog geld over?