In de discussie – die niet alleen op dit blog gevoerd wordt, maar vooral door LinkedIn zelf steeds aangewakkerd wordt – of LinkedIn een social network is of een jobboard konden de geleerden het maar niet eens worden. LinkedIn zelf zei – bijvoorbeeld tegen mij tijdens een telefonische productpresentatie – dat ze geen jobboard zijn, maar dat mensen om allerlei redenen naar LinkedIn komen, bijvoorbeeld om in contact te komen met klanten of leveranciers. Beursanalisten die LinkedIn hogere waarderingsgrondslagen gaven dan bijvoorbeeld Monster waren het daarmee eens.
Aan de andere kant stonden critici, Marc Drees voorop, die steeds beweerd hebben dat LinkedIn ‘just another jobboard’ was en steeds meer erodeerde naar een ordinaire vacaturebank men een CV database.
In deze discussie is nu een einde gekomen, gezien de nieuwste banner van LinkedIn zelf die vanmorgen op mijn scherm verscheen. (plaatje: zie beneden) Ze vergelijken zichzelf met ‘other job boards’. Voor kandidaten en vacatures moet je naar LinkedIn (althans volgens LinkedIn, je mag ook naar Monster) om in contact te komen met anderen voor het delen van kennis, danwel contact aanhalen of onderhouden moet je naar Facebook. Of Hyves ofzo.
Discussie gesloten?
Chris Stapper
says:Het gaat toch meer om waar je het voor kunt gebruiken?
Maar goed, hun insteek is inderdaad meer een jobboard. Waarschijnlijk omdat daar de meeste winst te halen valt. En als mensen naar een jobboard komen om te netwerken, dan willen ze die optie wel bieden, zoiets.
michiel cobben
says:Ok, ok, ok. Die banner is al even oud, dusss… ben ik nu uitgeluld? Integendeel, maar mijn stelling wordt nu dat LinkedIn eigenlijk al sinds 2009 zichzelf een jobboard noemt en dus verschillende signalen uitzendt.
Stijn
says:@Thomas, ze hebben het over “other job boards”, dat impliceert dus dat ze er zelf ook een zijn. Maar inderdaad, die banner draait al wat langer mee…
Thomas Waldman
says:Onder welke steen kom jij vandaan gekropen? Die banner staat er al jaren. Zie ook de kleine lettertjes die naar een onderzoek uit 2009 verwijzen.
Ik ken opverigens ook advertenties van motor fabrikanten die de voordelen van een motor afzetten tegen een auto. Betekent dat dan dat ze auto’s verkopen?
René Bolier
says:Wat mij betreft prima als mensen LinkedIn een jobboard willen noemen, maar zelf vind ik het meer dan dat. Veel meer dan dat zelfs. En ze hebben natuurlijk niet voor niks marketing solutions naast hiring solutions. En ik voorspel je dat ze ook gaan komen met solutions op business/sales vlak. Sterker nog; dat is al zeker.
En btw; de banner is niet bepaald nieuw..