Monster heeft haar drieluik van buzzword applicaties voltooid. Na de mobile apps voor iPhone en iPad en een social media app op Facebook (BeKnown), heeft Monster gisteren een cloud-based app gelanceerd: SeeMore. En wat zegt de marketing machine vanMonster over SeeMore? Het volgende:
the world’s first cloud-based semantic search and analytics platform for managing companies’ own resume databases. Built on Monster’s multi-patented, highly successful 6Sense semantic search technology, SeeMore now allows companies to search all of their recruitment resources and talent pools from one place so they can easily identify, access and match their talent.
Nou, dat is interessant. Als ik me niet vergis bieden BroadBean, Textkernel, Actonomy, MrSearch en InGoedeBanen allemaal al een vergelijkbare oplossing, alleen zonder die highly successful 6Sense semantic search technology van meer dan $70 miljoen. Wat meteen het krankzinnige kostenplaatje van SeeMore verklaart: $ 20.000 per seat per jaar. Hoor ik daar een kassa rinkelen?
Natuurlijk heeft de uitgever van de online recruitment wereld, Sal Iannuzzi (CEO Monster) ook iets te toeteren over deze nieuwe applicatie:
With the introduction of SeeMore we are transforming recruitment and talent management by taking our state-of-the-art 6Sense semantic search and applying it to resumes beyond Monster. Employers can now assess their company’s talent databases in one central location so everyone can be found easily, regardless of their point of origin.
Hoor ik daar een beer schijten?
Maar het persbericht van Monster bevat ook een lijst van ‘features’ van deze nieuwe applicatie, en daar staat iets interessants in:
- Use semantic search technology to immediately identify top candidates for specific jobs based on actual, relevant skills and experience – not just keywords
- Score and compare candidates via the matching and ranking system to facilitate finding the right candidate
- Search from multiple talent pools to find the most qualified talent no matter the source – Job Boards, Social Networks, ATS Systems, etc.
- Gain actionable intelligence on skills, experience and salary data for strategic workforce planning, industry benchmarking, mergers & acquisitions and expansions
- Mine current employee population to help companies address talent needs on a global basis
- Be proactive in identifying, retaining and advancing high performers with rare skills
- Minimize manual reviewing and screening of resumes – lowering the cost-per-hire
- Provide real-time input into business strategy by linking talent acquisition to business objectives
- Complement and capitalize on current investments in ATS, HRIS and TMS applications
Inderdaad, van de 9 ‘featutes’ in deze lijst gaan er 8 over de search engine, 6Sense. Maar de vet-gedrukte feature is een unieke voor SeeMore. Want hiermee biedt Monster dus daadwerkelijk een vergelijkbare service in vergelijking met BroadBean, Textkernel, Actonomy, MrSearch en InGoedeBanen.
Maar met deze feature komt een BeKnown-achtige vraag in mij op: heeft Monster daadwerkelijk deals met de verschillende concurrenten (Careerbuilder, Dice, LinkedIn, etc.) zodat de CV databases van deze concurrenten ook echt kunnen worden doorzocht? Want als dat niet zo is, heeft Monster wederom een lege huls gerealiseerd.
En dan is er nog de veel belangrijker vraag: gaan bedrijven hun eigen CV database uploaden naar SeeMore? Wat een onderdeel is van Monster. Die zelf CV databases commercieel uitbaat. Dat ligt net iets te dicht bij elkaar om comfortabel te voelen. Ik zou dan liever opteren voor een onafhankelijke partij, waarmee ook direct eventuele conflicten rondom toegang tot CV databases van concurrenten geen risico vormt.
O ja, ter afsluiting nog even een volstrekt lachwekkende quote van Monster’s Darko Dejanovic (EVP, Global CIO en Head of Product):
SeeMore […] solves a complex problem that many employers are facing – not having strategic visibility into their internal and external talent pools because they are using a range of technologies in an increasingly fragmented recruiting environment
Strategic visibility? Wat is dat nou weer voor ronkende onzin? Deze man moet toch eens leren normaal te gaan praten in plaats van misplaatst interessant te doen. Want op deze manier verkoop je nog geen donut.
Conclusie
SeeMore is de completering van het drieluik van buzzwords: mobile, social en cloud. Leuk voor financieel analisten en beleggers en daarmee mogelijk goed voor het bijzonder slecht draaiende Monster aandeel. Of SeeMore en andere buzz-applicaties enige daadwerkelijke waarde toevoegen is hierbij van ondergeschikt belang. En wat te denken van het ridicuul hoge bedrag wat voor SeeMore moet worden neergeteld?
Verder is SeeMore de volgende in een snel groeiende reeks aan candidate sourcing applicaties. Met een steeds grotere zichtbaarheid en vindbaarheid van potentieel nieuwe medewerkers op Internet is dit een niet verwonderlijke ontwikkeling. Alleen zou Monster er goed aan hebben gedaan SeeMore te laten ontwikkelen en uitbaten door een onafhankelijke partij die 6Sense in licentie had afgenomen. Op deze manier voorkom je allerlei merkwaardige conflicts of interest.
En wat zijn nou eigenlijk de ultieme candidate sourcing applicaties? Inderdaad, people aggregators zoals Zoominfo en TheSocialCV. Maar die people aggregators hebben niet het marketing budget van Monster. Waarmee duidelijk wordt hoe inferieure oplossingen toch succesvol kunnen worden…
1 Comment