Soms zijn marktreacties slecht te begrijpen. Monster rapporteert goede financiele resultaten over het afgelopen kwartaal en is voorzichtig ten aanzien van het komende kwartaal. Is de markt tevreden? Nee, het straft Monster met een daling van 9,21% van het aandeel. En mogelijk is die straf uitsluitend het gevolg van een verstandige uitspraak van Sal Iannuzzi (CEO Monster) over de korte termijn ontwikkeling:
Turning to our outlook for the remainder of the year. While I run the risk of sounding like a broken record by continually pointing out the uncertain environments, unfortunately we’ve been accurate in doing so. And currently, we are continuing to face extremely uncertain times.
Met andere woorden, de markt lijkt van een CEO te verlangen om te liegen en rozige plaatjes te schetsen. Waarmee de uitspraak van Iannuzzi nog verstandiger wordt.
Zo ziet het resultaat van Monster er uit:
Monster: Booking and Revenue Trend, Q1 2008 – Q2 2011
Voor het 3e kwartaal van 2011 verwacht Monster een vergelijkbare omzet en bookings, en dat is blijkbaar waar het voor de beursbengels fout gaat. Er lijkt geen verdere groei te verwachten uit de ‘traditionele’ business.
Zoals mocht worden verwacht, besteedde Sal Iannuzzi (CEO Monster) veel tijd aan de nieuwe producten van het bedrijf, BeKnown en SeeMore. De focus op deze nieuwe ontwikkelingen is in mijn optiek een zeer riskante voor Iannuzzi. Hij verbindt zich hiermee ondubbelzinnig aan het succes (of falen) van BeKnown en SeeMore. Uitblijven van succes kan de genadeklap zijn voor rol bij Monster. Tenslotte is de uitrol van 6Sense (Power Search) al sterk vertraagd (de planning voor de beta introductie in Nederland is Q3, meer dan een jaar later dan de oorspronkelijke planning) en de resultaten van 6Sense worden niet separaat gerapporteerd. Dit bijzonder dure stukje technologie van Monster laat dus nog altijd niet de resultaten zien die ervan werden verwacht. Dus nu zet het bedrijf in op de volgende serie nieuwe producten
BeKnown
Dit heeft Iannuzzi te melden over BeKnown:
BeKnown launched late in the quarter, is Monster’s new professional social network application on Facebook, and brings Monster’s global leadership in connecting people to jobs together with the world’s largest and most active social network. It is another important tool in our arsenal for connecting seekers with employers. BeKnown was launched simultaneously in 35 countries and 19 languages, and is steadily gaining members. We continually enhance BeKnown as we receive feedback from our members. We plan to launch mobile BeKnown by the end of the third quarter.
Fijn om te weten. BeKnown zit ondertussen op 750.000 registraties, een maand na de introductie. Dat is een groot aantal registraties in een korte tijd, totdat je bedenkt dat in die 35 landen de homepage van Monster tot een BeKnown homepage is omgebouwd. En dat de honderden miljoenen bezoeken op die homepage tot slechts 750.000 registraties hebben geleid. En dat die registraties niet automatisch tot gebruik van BeKnown leidt. Maar het is natuurlijk nog veel te vroeg om de daadwerkelijke impact van BeKnown te bepalen. Hoewel Iannuzzi er wijzer aan zou doen om zich niet teveel met dit product te associeren…
En dan nog even een plaatje uit de presentatie van Monster:
SeeMore
Het zeer recent gelanceerde product SeeMore figureert ook nadrukkelijk in de presentatie van Iannuzzi, getuige deze sheet:
Waarbij Iannuzzi ook nog het volgende te zeggen heeft:
Our Enterprise Suite product, SeeMore, was formally launched last week in North America, and the U.K. SeeMore is a cloud-based semantic search and analytics platform that enables our customers to manage their own resume databases. Built on 6Sense search, SeeMore allows companies to search all their recruitment resources and talent pools from one place, so they can easily identify, access and match their talent. The feedback from early users of the SeeMore has been consistently positive.
Altijd fijn om consistent positieve feedback van early user te ontvangen. Maar ook hier is het bijzonder vroeg om iets over de daadwerkelijke potentie van SeeMore te zeggen. Waarbij de functionaliteit van SeeMore en de positie van Monster weleens zodanig conflicterend kunnen zijn dat het product geen succes kan gaan kennen. Het zou me overigens niets verbazen dat de introductie van SeeMore zwaar is geforceerd om nog te kunnen worden meegenomen in de presentatie van de resultaten van Q2.
Overige uitspraken
Over 6Sense zelf zegt Iannuzzi opvallend weinig, met uitzondering van deze uitspraak:
PRS continues to be an important product for a large section of our client base, representing around 50% of resume search product bookings in the U.S.
De vraag is natuurlijk wat het premium is dat Monster in rekening brengt aan haar klanten voor het gebruik van Power Resume Search (PRS). Want in een markt waar het in het algemeen ruim soppen is (werkelijke werkloosheid boven de 16%) is een ‘gevanceerde’ CV search tool natuurlijk niet de beauty queen die Monster ervan had verwacht. Maar zoals viel te verwachten doet Monster hierover geen uitspraken.
Is Monster klaar met productintroducties? Nee:
We will continue to introduce new products and features while enhancing our existing portfolio all within a [indiscernible] short and long-term profitability and when — within our expectation of 50% of incremental revenue will drop to the operating income line.
En dan is er nog een leuke Freudiaanse verspreking van Iannuzzi die de achterliggende ambitie van Monster verraadt:
SeeMore helps us find to identify candidates regardless of the source, and BeKnown is a huge — opens a huge potential network of Facebook users who might previously not have come directly to Monster’s site.
Laten we even rustig afwachten of BeKnown een huge network wordt…