LinkedIn Q2: goede cijfers, slechte vooruitzichten

LinkedIn Q2 2011 results image LinkedIn heeft gisteren de financiele resultaten over het tweede kwartaal van 2011 gepubliceerd, het eerste kwartaal waarin zij als beursgenoteerd bedrijf actief is geweest. En zoals mocht worden verwacht zijn de resultaten bij oppervlakkige beschouwing bijzonder goed te noemen. De omzet katapuleerde van $94 miljoen in het eerste kwartaal naar $121 miljoen in het afgelopen kwartaal.

Een groei die overigens ver uitsteeg boven de groei van het aantal ‘members’; de grondstof die LinkedIn nodig heeft om haar omzetten mee te kunnen realiseren. Met andere woorden, LinkedIn blijkt in staat steeds meer dollars uit iedere ‘member’ te halen. Was dat in het eerste kwartaal van 2009 nog slechts $2,5 per member per jaar; in het tweede kwartaal van 2011 is dat gegroeid tot $4,2 per jaar.

De martkwaarde van LinkedIn, tegen de $10 miljard, waardeert een ‘member’ echter op ongeveer $86. Dat is dus 20 keer de omzet die LinkedIn uit elke ‘member’ weet te persen. En daarmee heeft LinkedIn nog een astronomische opgave voor zich liggen. Want een dergelijke multiplier is krankzinnig hoog en daarmee heeft het bedrijf een sterke World Online lucht om zich heen hangen. En het wordt nog erger, want met de omzetvooruitzichten die LinkedIn voor de rest van het jaar afgeeft lijkt het bedrijf zelfs aan te geven dat de omzet per ‘member’ zal gaan krimpen. Geen goed verhaal voor een nerveuze belegger. De forse daling die het aandeel LinkedIn gisteren doormaakte (-9,6%) lijkt echter meer het gevolg van de algehele paniek op de beurs dan op een afstraffing van LinkedIn voor haar zeer magere toekomstperspectief.

De omzet van LinkedIn komt uit drie productgroepen, Premium Subscriptions (betalende leden), Marketing Solutions (reclame-inkomsten, denk aan social ads… ) en Hiring Solutions. En dat ziet er zo uit:

LinkedIn: Kwartaalomzetten per productgroep, Q1 2009 – Q2 2011

LinkedIn: Kwartaalomzetten per productgroep, Q1 2009 – Q2 2011

Gezien? Ik had zonder meer verwacht dat LinkedIn in het afgelopen kwartaal de 50% grens zou doorbreken als het om het aandeel in de omzet van Hiring Solutions zou gaan. Maar er is zomaar een daling van de bijdrage van Hiring Solutions waar te nemen. Van 49% in het eerste kwartaal naar 48% in het tweede kwartaal van dit jaar. Wat is hier aan de hand?

Onzeker toekomstperspectief
De komende kwartalen worden cruciaal voor LinkedIn. Er moet veel meer uit iedere ‘member’ worden geperst om de huidige beurskoers te kunnen verantwoorden. En daar lijkt het fors mis te gaan. Want LinkedIn geeft een omzetverwachting voor Q3 van $121 – $125 miljoen, en voor Q4 van rond de $140 miljoen. In gezamenlijkheid lijkt de omzet voor de tweede helft van 2011 dus slechts beperkt te stijgen. Als tegelijkertijd het aantal ‘members’ wel in hetzelfde tempo door blijft groeien zal de omzet per ‘member’ navenant dalen. Dus mogelijk is de koerscorrectie van gisteren wel een precursor van wat er in de komende kwartalen gaat gebeuren.

Wat zeker het geval zal zijn als Hiring Solutions wel meer dan 50% van de omzet uit gaat maken en de markt gaat beseffen dat LinkedIn feitelijk niet anders is dan een Monster met een sociaal sausje. Of als plotseling social niet langer hip & happening is. En stel je voor dat beide ontwikkelingen tegelijkertijd plaatsvinden? Dan gaat de beurswaarde van LinkedIn zeer waarschijnlijk kennismaken met de zwaartekracht die realiteit heet.

Monster staat ondertussen op net iets minder dan $10 per aandeel. Een waardering die voor de aandeelhouders van LinkedIn op dit moment hooguit een angstdroom is. Maar met het terugzakken van de Amerikaanse economie in een diepe depressie kan die angstdroom wel eens angstig snel gaan uitkomen.

Geef een reactie

4 Comments