Begin 2010 ging Lifebrander live. Lifebrander is een personal branding tool van Nederlandse bodem. Maar hoewel er het nodige is om trots op te zijn binnen het Nederlandse online recruitment wereldje hoorde Lifebrander daar zeker niet bij. Althans, dat was mijn conclusie zo’n anderhalf jaar geleden.
Vandaag kreeg ik plotseling een e-mailtje van Lifebrander, waarmee het bedrijf in ieder geval aangaf nog niet dood en begraven te zijn. Wat gezien de kwaliteit van hun online dienstverlening een godswonder is. Waarvan me vooral is bijgebleven dat ik mijn LinkedIn profiel niet kon uploaden. Maar bij vluchtige controle bleek dit nu wel mogelijk te zijn. Tijd voor een korte check.
De homepage
Jawel, het bewijs staat op de homepage:
Overigens is de informatie in de rechterbenedenhoek op zijn zachtst gezegd bijzonder te noemen; in ‘slechts’ 8 stappen kan ik mijn cv via Lifebrander promoten. Ik word er spontaan neerslachtig van…
Maar ik laat me niet uit het veld slaan en klik op de knop Aanmelden:
Dit is zo droevig dat ik er spontaan van moest gaan huilen. In de tekst moet ik lezen dat ik bovenaan op de knop Importeren moet klikken. Welke interaction designer heeft Lifebrander hiervoor in de arm genomen? Laat ik er maar vanuit gaan dat de Lifebranders dit pareltje helemaal zelf hebben bedacht.
Klik ik echter op de optie Importeren dan kom ik hier terecht:
Na op het LinkedIn logo te hebben geklikt en vervolgens mijn toestemming hebben gegeven dat Lifebrander gedurende 1 dag toegang heeft tot mijn profiel zie ik dit:
En dat ziet er wel goed uit. Van ieder onderdeel kan ik aangeven of ik dit al dan niet wil importeren. Het enige nadeel is dat de importeer knop helemaal onderaan zit. Terwijl 99% van de gebruikers ongetwijfeld alles willen importeren en dus een knop bovenaan in dit scherm geen overbodige luxe zou zijn geweest.
Maar het wordt nog vreemder, want als ik toestemming geef om mijn gegevens te laten importeren, zie ik vervolgens dit volstrekt overbodige tussenscherm:
Waarom moet ik nog op de link klikken. Dat kan Lifebrander toch ook wel voor me regelen?
Maar goed, als ik eenmaal op die link heb geklikt komt ik vreemd genoeg in het scherm terug waar ik was begonnen:
Waarom? Omdat ik nog meer zou willen importeren? De kans daarop is beperkt, maar de kans dat ik iets mijn profiel wil doen is zeer hoog. Dus waarom niet per direct op de optie Bewerken uitkomen?
De site geeft geen uitleg, dus ik probeer maar eens de navigatie-optie Bewerken uit:
Dat is bizar; mijn contactgegevens worden niet getoond, wel het feit dat er een LinkedIn import heeft plaatsgevonden. En pas als ik daarop klik krijg ik de geimporteerde gegevens te zien:
Hmm…. ik kan allemaal extra informatie invullen, inclusief (en dat is ronduit idioot) mijn LinkedIn url…
Maar het wordt pas echt buitensporig lachwekkend als ik op de navigatie-optie Opmaken klik:
Ja, dit is exact wat ik wilde zien… Wie verzint zoiets?
O ja, er zijn ook nog de prachtige opties Versturen en Promoten.
Ik schat in dat het versturen van een LinkedIn URL via mijn eigen e-mail client een stuk sneller gaat dan het verzenden via Lifebrander.
En dan is er nog de navigatie-optie Promoten:
Ja…. Heel erg praktisch allemaal…
Dit is wat Lifebrander over zichzelf zegt:
Lifebrander is opgericht door Dennis Rijkers en Léon Keemer. Dennis en Léon hebben dit concept opgezet vanuit eigen behoefte als zzp’ers om zichzelf op een professionele en flexibele wijze online te presenteren.
Die Dennis en Léon toch…
Conclusie
Lifebrander is een kleine 2 jaar na haar start nog altijd volstrekt waardeloos, ook met een LinkedIn koppeling. Ongetwijfeld zijn er (ZZP) digibeten die denken dat er enige waarde in Lifebrander zit, maar dat is alleen maar heel erg triest.
Overigens sprak de e-mail nog over het volgende:
We zijn flink aan de weg aan het timmeren op de site en komen in september met een update en vernieuwing.
Ik kan bijna niet wachten…
Sandor
says:@marc: en die is immens laten we daar geen misverstand over krijgen
Sandor
says:@marc: volgens mij kent hij jouw uurtarief nog niet….:)
Marc Drees
says:Gaat hij vanzelf ontdekken. En het gaat natuurlijk niet om het tarief maar om de meerwaarde…
Dennis Rijkers
says:Hallo Marc,
Dank je voor je feedback. Ik neem je tekst graag mee om onze dienstverlening te verbeteren. Je hebt gelijk er kan nog veel beter. We proberen dan ook elke keer een stap verder te komen. De komende tijd worden een aantal zaken die jij aangeeft ook weer onder handen genomen. Wellicht wil je een keer persoonlijk contact om er over te praten? Wellicht ben je dan de volgende keer nog beter geïnformeerd.
Vriendelijke groet,
Dennis Rijkers
Marc Drees
says:Praten doe ik altijd met alle plezier. Bedenk echter dat ik sites test vanuit het perspectief van de bezoeker; niet vanuit het perspectief van een beter geinformeerde…
Voor contact hoef je slechts op mijn naam onder het artikel te klikken en je hebt de nodige contactgegevens tot je beschikking.