Nieuwe Facebook +, nieuwe Hyves -?

Gisteren was er natuurlijk de Facebook conferentie, en dat was ongetwijdeld de reden dat local hero Hyves besloot om 22 september te benutten voor een eigen publiciteitscampagne. Afgaande op de social media ‘chatter’ is Hyves hierin overtuigend geslaagd:

Coosto: Aantal berichten via social media over Facebook (blauw) en Hyvrs (oranje), januari – september 2011

Coosto: Aantal berichten via social media over Facebook (blauw) en Hyves (oranje), januari – september 2011

Waar Facebook sinds begin 2011 vrijwel altijd de bovenliggende partij was als het om social media chatter gaat is er gisteren sprake van een explosie van berichtjes waarin Hyves wordt genoemd.

Mooi! Of toch niet…?

Nou, niet echt… Want er is wel bijzonder veel negatieve chatter rondom Hyves gisteren:

Coosto: Aantal negatieve berichten via social media over Facebook (blauw) en Hyvrs (oranje), januari – september 2011

Coosto: Aantal negatieve berichten via social media over Facebook (blauw) en Hyves (oranje), januari – september 2011

En waarover gaan al die negatieve berichtes dan wel niet:

Coosto: Meest voorkomende termen in de negatieve berichten over Hyves (22 september 2011)

Coosto: Meest voorkomende termen in de negatieve berichten over Hyves (22 september 2011)

Jawel, het gaat vooral over de veranderingen die Hyves heeft doorgevoerd en dat het verneukt, kut en wtf is. Weinigen houden van verandering en dus zal het allemaal uiteindelijk waarschijnlijk wel meevallen, maar het is opvallend dat Hyves bijzonder negatief is ontvangen terwijl een minstens zo grote verandering bij Facebook niet bij benadering dezelfde negativiteit ten deel valt.

Mogelijk geldt voor Hyves dat het niet uitmaakt hoe er over je wordt gesproken, zolang er maar over je wordt gesproken. Maar als er sowieso al meer (over 2011 tot aan gisteren gemiddeld 17,6% meer) en positiever over Facebook (7,6% van de Facebook gerelateerde berichtjes wordt als negatief bestempeld door Coosto, versus 11,6% van de Hyves gerelateerde berichtjes) wordt gesproken zou ik me toch afvragen of dat aloude marketing adagium nog wel opgaat. Als dat overigens uberhaupt ooit het geval is geweest…

Geef een reactie

4 Comments