Volgens oprichter en grootaandeelhouder Ferdi van Dommelen van consultancy Eiffel is de crisis nog lang niet voorbij. ‘De recessie zou twee jaar duren, maar dat is nu zeker drie jaar geworden.’
Eerder deze week berichtte RecruitmentMatters dat de grootaandeelhouders van Eiffel hun cumulatief preferente aandelen hebben ingeruild voor een achtergestelde lening. De houders van die voorkeursaandelen waren oprichters Erik Kurvers en Ferdi van Dommelen, nog altijd als commissarissen betrokken bij het detacherings- en consultancybedrijf.
Wij spraken Van Dommelen over het waarom van de transactie en de malaise in de detacheringsmarkt.
Q&A Ferdi van Dommelen, oprichter, grootaandeelhouder en president-commissaris Eiffel.
Hoe verklaart u het recordverlies dat Eiffel vorig jaar maakte?
‘Wij hebben geen miljoenenverlies geleden in 2010. Onze EBITDA is 800.000 positief.’
Na aftrek van afwaarderingen en belastingen boekte Eiffel een verlies van EUR 4,5 miljoen.
‘Dat is een papieren verlies, dat wordt veroorzaakt door een goodwillafschrijving. In 2002 is het management door middel van een buyin gedeeltelijk aandeelhouder geworden. We hebben afgeschreven op de waarde van die transactie.’
Waarom heeft u uw cumulatief preferente aandelen omgeruild voor een achtergestelde lening?
‘We hebben tijdens de management-buy-in van 2002 cumulatief preferente aandelen uitgegeven. Tijdens de aandeelhoudersvergaderingen zijn de belangen van de houders van cumulatief preferente aandelen verschillend van die van de andere aandeelhouders. Dat is niet handig als je dividend uitkeert. Dat was een constructie waarvan we de onhandigheid pas achteraf inzagen. Daarom hebben we dat vorig jaar rechtgetrokken. De cumulatief preferente aandelen zijn omgezet in een lening – sindsdien is er sprake van een zuiver aandeelhouderschap. Om het bestuur van Eiffel tegemoet te komen hebben we een lager rentepercentage geaccepteerd voor de lening.’
Wat was de onhandigheid?
‘Laat ik mijzelf als voorbeeld geven: Ik bezat aandelen én cumulatief preferente aandelen. De winstbestemming is jaarlijkse eerst voor houders van cumulatief preferente aandeelhouders en vervolgens voor gewone aandeelhouders. Ik kreeg daardoor mogelijk dubbel dividend toegekend, terwijl het management met gewone aandelen dat voorrecht niet had. Nu is er een langlopende lening met een jaarlijkse aflossing.’
U lijkt met deze transactie voor te sorteren op een verkoop van uw aandelen. Is dat zo?
‘Nee. De eigendomsverhouding is ongewijzigd. Dit besluit doet niets af aan de positie van de organisatie. De voorwaarden zijn voor het bedrijf Eiffel aantrekkelijker gemaakt.’
In de jaarrekening staat vermeld dat de ‘financieringsvoorwaarden tussen partijen nog niet definitief zijn overeengekomen.’ Bent u er inmiddels uit met ABN Amro?
‘Ja. De herfinanciering is rond. En we bankieren nog altijd met ABN Amro.’
In 2009 zag Eiffel eerst de vraag uit de financiële sector instorten. Vorig jaar kwam daar de inhuurstop van gemeentelijke overheden nog eens overheen. Wanneer denkt u dat de markt zich zal herstellen?
‘Kijk maar naar onze branchegenoten. De markt is niet hersteld. En die markt zal zich ook dit jaar niet herstellen. De recessie zou twee jaar duren, maar zal nu zeker drie jaar duren. De marktomstandigheden zijn extreem. Iedereen die je spreekt zal dat erkennen. Er zullen collega’s zijn die beweren te weten hoe ze hieruit kunnen komen, maar dat is natuurlijk onzin. Niemand heeft dit de laatste vijfitg jaar meegemaakt. En dat is reden om je te bezinnen op de strategie en koers van het bedrijf. We zoeken het overigens al langer hogerop in de markt.’
Bent u van plan te stoppen met detacheren?
‘Nee. Het traditionele detacheringsmodel zal ons ding blijven. We zullen het meer zoeken in oplossingen, hoger in de markt. De detacheringsmarkt is een echte vechtmarkt geworden en wij doen daar niet aan mee.’
En in de knockout liggende overheidsmarkt?
‘We zijn anticyclisch georganiseerd. Wij investeren nu juist in de overheid als markt. Er zijn concurrenten die hun mensen voor niets aanbieden. Daar doen wij niet aan mee.’
Met als gevolg dat de omzet instort.
‘Het is het een of het ander. Er zijn partijen die hun omzet niet zien dalen, maar dat komt dan puur omdat ze zijn gaan prijsstunten. Daar doen wij niet aan mee. Onze tarieven staan. Die zijn niet gedaald. Dat wij relatief goed overeind blijven, zegt iets over de perceptie die de markt over ons heeft, en over onze klantentrouw.’
Toch nam ook de marge van Eiffel in duikvlucht.
‘De margedaling bij ons komt door de leegloop, niet door de prijsdruk.’
Wordt 2011 weer verlieslatend?
‘Ik zei net dat onze EBITDA positief was. Of 2011 netto verlieslatend wordt, weet ik niet. Dat zal aan eventuele afschrijvingen liggen. In de markt verwacht ik in ieder geval geen substantiële verbeteringen. Overigens verwacht ik ook geen substantiële verslechtering.’
Eiffel nam sinds het begin van de crisis afscheid van een kwart van zijn mensen. Vielen er gedwongen ontslagen?
‘Nee. Wij maken zelf ook gebruik van inhuur en flexkrachten, die de eerste klappen opvingen. De rest van de inkrimping is door natuurlijk verloop opgevangen. Ons jaarlijkse verloop ligt tussen 15 en 20 procent.’
F.D.
says:Niet al te rooskleurig als op de site van Eiffel leest, dat de commercieel directeur van Eiffel de heer Van Ingen met gemengde gevoelens per 1 april 2012 opstapt. Of het nu intern iets is of enkel (?!?) hij zichzelf kan verbeteren? In een tijd van crisis waar leiderschap zo ontzettend belangrijk is, verlaat een commerciele kaptein niet (zomaar) het schip. Onenigheid? Een te lastige markt? Vertrouwen? Weinig perspectief? Het rommelt duidelijk, a never ending story……………
fenge
says:Niet al te rooskleurig als op de site van Eiffel leest, dat de commercieel directeur van Eiffel de heer Van Ingen met gemengde gevoelens per 1 april 2012 opstapt. Of het nu intern iets is of enkel (?!?) hij zichzelf kan verbeteren? In een tijd van crisis waar leiderschap zo ontzettend belangrijk is, verlaat een commerciele kaptein niet (zomaar) het schip. Onenigheid? Een te lastige markt? Vertrouwen? Weinig perspectief? Het rommelt duidelijk, a never ending story……………
mathieu
says:De marktomstandigheden houden aan. Uit zeer betrouwbare bron vernomen dat Eiffel wederom “in goed overleg” medewerkers heeft ontslagen. Deze ontslaggolf is voor het eerst kenbaar gemaakt aan haar eigen organisatie. De geloofwaardigheid van Eiffel staat duidelijk op het spel. Maar in Eiffel jargon heet dit nog steeds “in goed overleg”.
Heinz
says:@Mathieu: Ha dat klopt! Eiffel is het jaar 2011 uitgegaan met een lading aan ontslagen medewerkers. De cijfers liegen er niet om. Heerlijk, mijn betrouwbare insider bron.
fenge
says:Inderdaad Goflix van goed overleg is amper sprake. Misselijke verhaal om het zo naar buiten te brengen “in goed overleg” pfffff.
Michiel
says:Elk succes kent zijn grenzen. In het verleden kennis gemaakt met Eiffel als inhuur bij mij op de afdeling. Het heeft voordelen maar ik zag tevens de spagaat bij de consultants. De spagaat die ontstaat als Eiffel trekt aan haar mensen, maar niet thuis is als die mensen een beroep op Eiffel doen. Ik begrijp heel goed dat dit veel teleurstellingen teweeg brengt, iets wat Eiffel zich naar mijn mening nauwelijks serieus tot zich neemt. Ik plaats duidelijk vraagtekens bij het concept wat Eiffel hanteert en bij de kwaliteit van mensen die de consultants aansturen. Naar mijn mening zit daar een behoorlijk gap. Vroeg of laat gaat het dan ook eens fout. Wees eerlijk naar je mensen en stel jezelf eens de vraag: wat je van hen verwacht, mogen ze dit ook van jou terug verwachten en kom je dit ook na?
Goflix
says:Vielen er gedwongen ontslagen?
Het einde van het jaar nadert snel… en Eiffel is goed bezig. Ik heb uit zeer betrouwbare bron al gehoord, dat er al weer met heel veel medewerkers “in goed overleg” afscheid wordt genomen
Misschien een mooi moment om nog eens met de heer van Dommelen te gaan praten? Ik ben toch wel benieuwd naar zijn reactie.
mixer28
says:Outch daar wil ik niet dood gevonden worden, wat een raar bedrijf dat Eiffel. Laat ze normaal doen. Stelletje betweters beetje vertellen hoe bedrijven het moeten doen en zelf hebben ze maling aan alles.
J.H.
says:Hier een ex-werkneemster, uit ervaring, werkzaam geweest voor deze organisatie. Zojuist dit artikel gelezen en ik wil er even op reageren. Die +/- 20 procent verloop is er altijd volgens mij wel geweest. Zo zit nu eenmaal de organisatie in elkaar. Jong aannemen, uurtje factuurtje en als het uurtarief te hoog wordt dan weer inwisselen voor de jonkies: Core business pur sang. Het is inderdaad lopende bandwerk. Ik kon het soms amper.
Mijn project bij een bank kreeg geen verlening meer en ik moest maar zelf iets buiten Eiffel gaan zoeken. Dit heet natuurlijk verloop. Je wordt min of meer gewoon gedwongen. Ik ben het eens met Goflix. Een natuurlijk gedwongen verloop. Teveel nare ervaringen gehoord en direct mee gemaakt. Mijn vriend had het zelfde al eerder meegemaakt. Ik wist wat mij te wachten stond. En wij zijn absoluut niet de enige. Reken zelf maar uit 20 procent natuurlijk gedwongen verloop op +/- 450 mensen is aardig wat narigheid. En ergste is dat de interne organisatie blijft zitten. Dat viel overigens ook al op uit eerder gepubliceerd stuk wat hier op deze site te lezen(grafiek) valt. Maarja, gaat vanzelf fout en dan nog niet te spreken wat het met je naam doet als organisatie.
’Eiffel nam sinds het begin van de crisis afscheid van een kwart van zijn mensen. Vielen er gedwongen ontslagen?
‘Nee. Wij maken zelf ook gebruik van inhuur en flexkrachten, die de eerste klappen opvingen. De rest van de inkrimping is door natuurlijk verloop opgevangen. Ons jaarlijkse verloop ligt tussen 15 en 20 procent.’ Bovenstaand stuk is onzin en dat weet dhr. Van Dommelen ook, maar het is lastig om blijkbaar de waarheid onder ogen te zien. Als het verloop minder hard gaat, dan zorgt men er zelf wel even voor dat je weg gaat. Dit zelfde hebben ze in 2000-2001 ook gedaan en zullen ze bijvoorbeeld in 2020 als het weer even tegen zit ook weer doen.
‘De margedaling bij ons komt door de leegloop, niet door de prijsdruk.’
Benieuwd of de marge komende tijd weer op gaat lopen als de gedwongen leegloop periodes weer achter de rug zijn bij Eiffel. Zal mij benieuwen. Misschien moet het afslanken juist wel worden doorgezet. Dat leegloop/prijsdruk verhaal gaat er bij mij niet in, maar redelijk bedacht door Ferdi van Dommelen.
’Wordt 2011 weer verlieslatend?
‘Ik zei net dat onze EBITDA positief was‘. (valt hier een stukje frustratie op te merken?)
‘Of 2011 netto verlieslatend wordt, weet ik niet. Dat zal aan eventuele afschrijvingen liggen.’ Natuurlijk wilt hij er niet op vooruit gaan lopen, logisch. Maar om gelijk te zeggen dat het aan de afschrijvingen ligt. De markt holt Eiffel uit, <omzet, en =/>vaste kosten per medewerker. Take your position for 2011.
’De detacheringsmarkt is een echte vechtmarkt geworden en wij doen daar niet aan mee.’ Dit is ook weer zoiets aparts. Detacheringsmarkt is bij voorbaat al een vechtersmarkt. Men wil dolgraag meedoen maar men mist de boot. Ik wil topsport bedrijven maar winnen alleen als het mij even uitkomt ja! Zo werkt het natuurlijk niet, topsport is topsport, a winner is a winner and a loser is a loser.
Kapla
says:Beste J.H.,
Om terug te komen op jouw verhaal. Met de interne organisatie gaan de heren en dame directie net zo om. Collega’s worden hier ook met regelmaat vriendelijk verzocht te vertrekken. Als het even kan laat de directie het slechte nieuws graag over aan ‘ja-knikkende’ managers. Tja een apart bedrijf dat Eiffel!!
Kinkykoots
says:@Goflix: u spreekt uit eigen ervaring of heeft u dit van horen zeggen? U weet dan ook hoe de Eiffel organisatie is opgebouwd? Ikzelf ben ex-werknemer van deze organisatie. En nee, geen gedwongen ontslag of iets dergelijks. Binnen de divisie overheid zijn er inderdaad werknemers die niet binnen afzienbare tijd een opdracht kunnen vervullen bij een overheidsorganisatie. Daarbij zijn sommigen al enige tijd zonder opdracht (dus beschikbaar). Het is dan ook niet meer dan logisch dat beide partijen in onderling overleg het dienstverband beëindigen (in specifieke gevallen op initiatief van de werknemer!).
Ikzelf heb het fenomeen beschikbaarheid bij aanvang van de crisis 1 maand meegemaakt en ik kan u verzekeren, na een maand is de lol er wel vanaf. Je word er niet slimmer van.
Dat u stelt dat er van overleg geen sprake is, vind ik daarom een boude uitspraak.
Wat mij opvalt aan bovenstaande reactie van Ferdi, is dat enerzijds het besef van klanten is dat Eiffel zich onderscheidt van andere dienstverleners en dat Eiffel dus relatief goed op de kaart staat (perceptie van de markt, klantentrouw). Hiertegenover staat echter een leegloop consultants uit de organisatie. De perceptie van de externe klant en de perceptie van de interne medewerker (lees: consultant, gedetacheerde) liggen blijkbaar ver uit elkaar. Daarover wordt mijns inziens veel te weinig over nagedacht, gesproken en naar geacteerd. Als dat niet verandert, gaat Eiffel een zware toekomst tegemoet, ook bij aantrekkende markten.
Goflix
says:Kinky, ik spreek inderdaad uit ervaring. Ik weet heel goed hoe Eiffel in elkaar zit… bijna 10 jaar medewerker geweest.
Goflix
says:Mmm, misschien moet de heer van Dommelen eens wat meer op de werkvloer komen. Gedwongen ontslagen zijn schering en inslag de afgelopen perioden bij Eiffel. Eiffel noemt dit zelf uiteraard in goed overleg, maar van overleg is amper sprake.