Groupon breidt uit en hoe! Maar hoe?

Logortype Groupon Een lekkere advertentie voor een positief in de belangstelling staand bedrijf plofte zomaar in mijn mailbox. Groupon zoekt een Senior Sales Recruiter, iemand die hun salesforce op oorlogsterkte kan krijgen en ik vermoed dat ze haast hebben, want er is genoeg te doen voor ze in ons couponnenminnend kikkerlandje.

Geen bijzonder nieuws, maar wat me opviel is dat ze vrij prominent in de advertentie zetten: An active LinkedIn and Twitter account is a must. Je moet, als je de ambitie hebt om van Groupon het bedrijf te maken met de leukste salesmensen, je eigen sociale netwerken meebrengen. Zouden ze ook vooraf checken of je een beetje leuke saleslieden in je netwerken hebt zitten?

Wat mij betreft is dit een trendbreuk. Er wordt hier duidelijk niet gevraagd naar iemand die snel kan twitteren en die weet hoe die zijn profiel op LinkedIn 100% compleet kan krijgen, nee er wordt een actief account gezocht. Je moet je eigen CV sturen en tegelijk de CV’s van kandidaten die je kent als Bijlage.

Bij het recruteren van salesmensen wordt door bedrijven vaak genoeg de wens geuit dat je als kandidaat een relevant netwerk bezit, hoewel de meeste commercieel managers zich terdege realiseren dat je beter een combinatie van inhoudelijke kennis van zaken en een hoge gunfactor kunt vragen. Maar voor een HR functie is dit, bij mijn weten althans, nieuw en het blaast weer de discussie aan: van wie zijn je netwerkcontacten? Hebben recruiters een relatiebeding? Mag je een kandidaat die je namens het ene bedrijf hebt gesproken polsen voor je nieuwe baas/opdrachtgever?

Ik snap heel goed dat Groupon het bezit van een netwerk als pre ziet, maar een must? Als ik met ze in gesprek zou zijn (NB: Dat ben ik niet, maar ze mogen bellen!), dan zou ik ze adviseren relevantere criteria op te stellen, de job is leuk genoeg. Wie heeft dit vaker meegemaakt? En wat vinden we hier met zijn allen van?

Ondernemer en sinds 1997 actief in recruitment, blogt niet alleen over werving en selectie maar over alle zaken die hem opvallen in de arbeidsmarkt. Naast werving- en selectie in marketing en sales is hij ook actief in referral recruitment via social media, verzorgt hij salestrainingen en heeft hij literaire aspiraties

-->
Geef een reactie

9 Comments
  • isabelle
    says:

    Geachte

    Wij zouden graag onze Beautycenter  met groupon samenwerken
    2x  kapsalons
    2x  schoonheidinstituten 
         Huidanalysen 
         Permanente make-Up
         Nail studio
         enz .. teveel om op te noemen
    Wanneer kan er iemand langskomen om samen te werken
    Tel 0474/67.82.58

    Hoogachtend

  • Toni Peric
    says:

    Ze zoeken op korte termijn versterking, een reeds bestaand en relevant LinkedIn netwerk kan daar een grote asset bij zijn. Er wordt niet niet van je gevraagd de kandidaten die je kent als bijlage te sturen (de LinkedIn Connections), immers is het je eigen keus op LinkedIn of andere mensen je connecties kunnen zien.

    Dit heeft ook vast te maken met het type sales kandidaat dat zij willen recruteren en waar die zich bevindt. Zeer grote kans dat de salesmensen die zij zoeken vooral op LinkedIn en Twitter te vinden zijn, ergo early adopters/embracers zijn.

    Twitter gebruik ik niet dus daar kan ik niet over meepraten.

  • Marc Oosterkamp
    says:

    Ik mag deze ‘Amerikaanse’ manier wel. Ze investeren in groei (assets) ipv te snijden in kosten. Het getuigt van lef om in barre tijden te kiezen voor de aanval ipv je terug te trekken achter je eigen linies. Lof voor het management van Groupon. Hoe echt Amerikaans het is weet ik eigenlijk niet. Ebay koos nog recentelijk (2 jaar) voor het snijden in de organisatie.  

  • Michiel Cobben
    says:

    @Michel – ik beoordeel een bedrijf dat verlies draait niet persé negatief. Sterker nog, dat bedrijf durft te investeren. Zo is elk bedrijf begonnen!

    @Arno – ik lees het toch anders, ‘an active account is een must’ betekent dat je een actief account in bezit moet hebben en bereid moet zijn het in te zetten.

    @Rob – Helemaal mee eens, dat zou ik ook zeggen. Het is volgens mij of of. Of een goede recruiter aannemen, of uitbesteden. Allebei kan ook, maar niet aan dezelfde persoon. Hebben ze je telefoonnummer?    

  • Rob van Elburg
    says:

    Goede post Michiel.

    Snel willen scoren met relevant netwerk. Dan wel in vaste dienst. Klinkt  gelijk weer erg old school.

    Als men de vacature zo stelt, dan beter toch de Recruiter te kiezen met het grootste relevante social network…. en hier een cost per hire mee afspreken………????

  • Michiel Cobben
    says:

    Beste Michel,
    sarcastisch zeker niet. Ze groeien explosief dat vind ik knap en ze investeren flink in Nl. Alleen maar positief dus. Dat kan ook hoor, op rm.nl

    Wat vind je van het idee dat ze expliciet vragen om een netwerk mee te nemen? Ik heb dat voor een recruitersjob niet eerder gezien. Het zou het vak van recruiter wijzigen als ook de waarde van je kandidatennetwerk  relevant is.

    • Arno Bouwens
      says:

      Die absolute groei is overigens sinds deze week gehalveerd omdat ze in de omzetcijfers ook de omzet van hun adverteerders mee hadden gerekend. Klinkt een beetje als Ahold die de kortingen die ze gaven toch als omzet opvoerden in het vorige decennium.

      Wat betreft de must van actief LI/Twitter account, hier wordt niet direct gevraagd om een groot netwerk, wel om een actieve rol op social media. Dit leg ik uit als: practise what you preach. Als anti-tabak lobbyist ben je niet geloofwaardig als je voor Philip Morris werkt, als social media company will je social media adepten in je personeelsbestand. Ook op senior level.