Jawel, het is alweer tijd voor de volgende spreker: Lennart Sloof (Manager Online Employer Marketing Deloitte). Ja, op een social recruiting event mag Deloitte natuurlijk niet ontbreken. En als je Deloitte en social recruiting zegt, dan zeg je natuurlijk ook Lennart Sloof. Nou ja, ik in ieder geval wel… Vandaag dan toch minstens…
Volgens Bas Westland kunnen we naar buiten lopen aangezien Deloitte op social recruiting gebied eigenlijk een soort afgelikte boterham is. Da’s niet zo aardig natuurlijk, maar het risico van herhaling is aanwezig. Hopen dat Sloof het weet te voorkomen. Oh, en Westland wil graag weten wat er fout is gegaan. En iets over ROI?
Sloof vertelt de onstaansgeschiedenis van de social recruiting ‘practice’ van Deloitte. Zonder strategie maar door dingen te doen. Maar wel goed te meten. Prima.
Ohh.. en eerst de basis goed hebben: oftewel, zorg eerst dat de eigen ‘werken bij’ site goed in elkaar zit voordat je social media gaat gebruiken. Heel goed Sloof; jij begrijpt het. Snij door de hyperbole. Want mooie pagina’s op Facebook, LinkedIn en Twitter levert alleen maar een grotere deceptie op als de enthousiaste kandidaat vervolgens op een rampzalige ‘werken bij’ site komt.
Nog even de uitgangspunten van de strategie van Deloitte:
- Data analyse. Meten is weten
- Gebruiksvriendelijke website. Stapsgewijze verbetering; een continu proces.
- Social media – geen direct wervingskanaal
Geen rocket science, maar rocket science is vooral gevaarlijk. Dit is gewoon gezond verstand. En gezond verstand werkt. Dat is de essentie van zijn presentatie.
Even een ROI-tje: de cost-per-hire is van EUR 3.100 naar EUR 1.100 gedaald. Dit is overigens niet slechts het resultaat van social media, maar zeker ook van het meten van de effectiviteit van verschillende kanalen. En daarop te sturen. Gelukkig ook nog een hard cijfer; wat voor een accountant toch wel een voorwaarde is.
Ruben @ Poolz
says:@Bas of is de arbeidsmobiliteit gewoon lager door de slechtere arbeidsmarkt?
Marc Drees
says:En dan zeggen ze dat ik een zuurpruim ben… Hoe is het toch mogelijk?
Bas Westland
says:@Rob De kosten van de salarissen van de recruiters van Deloitte waren niet meegerekend volgens Lennart. Als ze dat wel hadden gedaan was de daling nóg significanter geweest!
@Floor Maar weet je wat het mooie is? Ze zien de aantallen snelle vertrekkers (die dus na korte tijd vertrekken en eigenlijk een mismatch zijn) óók al dalen. Waarschijnlijk ligt daar een correlatie met de open presentatie van Deloitte, maar dat kon Lennart nog niet hard maken met cijfers.
Rob van Elburg
says:…. een aanname dan.
Het jaarverslag laat dan ook nog krimpende personeelsbestanden zien, en het is makkelijk Deloitte Recruiters tellen via LinkedIn. Een leek kan de ROI dan uitrekenen, dus waarom een zo prompverloren getal hier?
Ik gun Deloitte met hun Social Media case alle kuddo’s natuurlijk, maar piece of cake lijkt mij voor een Accountantsclub om alle getallen eens echt goed door te rekenen en dan eens af te zetten tegen KPMG & PWC bijvoorbeeld. Va een “afgelikte boterham” is dan ook geen sprake meer.
SRE2012?
floor
says:Het blijft een mooie case, een verhaal over retentie van talent zou mi het verhaal compleet(er) maken. Er gaan nogal veel mensen uit in de consultancy met het up-or-out-systeem en vast ook bij Deloitte. Dus die cost per hire mogen laag zijn, als je er elk jaar 1000 intankt en er even zoveel uit gaan….
Rob van Elburg
says:…… EUR 3.100 naar EUR 1.100 gedaald…
Volgens Twitter #SRE2011 zonder eigen Recruitment kosten. Klopt dat Marc?
Relevant wel lijkt mij. Straks betreft het enkel 1 plaatsing in recessie jaar 2010 die tegen een referral van eur 1100 is binnengekomen 😉