Ruim 15 jaar geleden stond ik in mijn kantoor in het Gelderse Arnhem aan de wieg van wat de eerste digitale kandidatenbank van Nederland zou blijken te zijn. Alle papieren curricula vitae die wij in ons werving en selectiebureau in keurige kasten vol met orders verzameld hadden, werden tevoorschijn gehaald. We hadden een deel van de gegevens weliswaar ook in een heuse relationele database ondergebracht, maar ons nieuwe systeem kon meer: zoeken op alle woorden uit een CV! Zo scanden wij wekenlang dag en nacht al dat oude papier naar een nieuwe toekomst. We zetten de gescande documenten via Optical Character Recognition (OCR) om naar digitale documenten, indexeerden al die digitale documenten en binnen de kortste waren al die CV’s “full text” doorzoekbaar: Googlen in je eigen off line kandidatenbank anno 1996.
Binnen 1,5 – 2 jaar hadden we ruim 300.000 werkzoekenden in het zogeheten matchbank systeem ondergebracht, en was de eerste Nederlandse job board geboren. Daarna ging het hard, Waar wij nog discreet offline vraag en aanbod op een discrete wijze combineerden via echte HR-professionals, bleek privacy minder gevoelig te liggen dan wij indertijd vermoedden. Jobnews, Monsterboard en anderen volgden, en de digitale revolutie was begonnen.
Nieuwe fase: mRecruitment
Afgelopen week begon een nieuwe revolutie: matching 2.0, oftewel mobiel werven. “Mobile Recruitment”, zo heet het in het Engels. In San Francisco (USA) verzamelden op 30 september 2011 alle ‘innovators + early adopters’ zich om met elkaar van gedachten te wisselen, elkaar te inspireren en te motiveren, en zo die volgende fase mede mogelijk te maken.
In de maanden voorafgaand aan dit belangrijke event, experimenteerden wij in het laboratorium van VCsmart met de nieuwste technieken. De razendsnelle ontwikkeling van iPhone/smartphones en iPad/tablets smeekte haast om een praktische toepassing. Door software, creativiteit, social media, techniek, data en netwerken te koppelen bleken we in staat om een “high tech mobiele advertentie” voor smartphones en tablets te genereren.
In deze mobiele boodschap combineren we (1) tekst over de organisatie/afdeling en de functie met (2) een multimediale component (video over het bedrijf, de afdeling of functie), en (3) een koppeling naar relevante sociale media. Het geheel wordt gecompleteerd met zogeheten (4) Geo- of LBS-techniek, en een (5) QR code en vervolgens wordt de ’targetted’ boodschap verzonden.
De werkzoekende kandidaat kan na ontvangst van de m(obiele)-vacature direct reageren, aanvullende informatie opvragen en solliciteren. Het systeem is volledig platformonafhankelijk: geschikt voor iPhone/Android, iPad/tablets en alle andere mobiele apparaten. De eerste proeven zijn met succes gedaan en wij staan te popelen om eind dit jaar met de eerste ‘launching customers’ van start te gaan.
Live verslag
In San Francisco wilden we laatste puntjes op de i zetten, de Golden Gate brug s’morgens om 6 uur in de mist zien, en natuurlijk Alcatrez bezoeken. En natuurlijk verslag te doen van dit event, zodat de rest van Nederland niets mist van de komende (r)evolutie in mRecruiting.
In deel 2 doe ik verslag van het wat wij zelf zoal zagen, met plaatjes, als je dat wenst.
En ik zou kunnen afsluiten met de nabeschouwing in deel 3, berichten uit de media en de sferen rondom het (zeer geslaagde) congres
Dit gastblog is geschreven door Peter J. Fontijn – oprichter van VCsmart. Er volgen nog twee afleveringen rondom het mRecruitingcamp in San Francisco.
Thomas Waldman
says:Daarmee is geen enkele vraag beantwoord en wat je vertelt lijkt nog steeds op doorsnee mobiel adverteren. Maar het is vrijdag dus vooruit. Ik wacht met spanning op je tweede blog 🙂
Peter
says:@Dirk Jij begrijpt het! En daarmee zijn alle andere vragen voor nu beantwoord.
[Er komen nog 2 afleveringen over mobiel werven]
Michel Rijnders
says:Met alle ontzag voor Dirk en zijn allesomvattende antwoorden zie ik de toch niet al te ingewikkelde vragen nog niet beantwoord. Geef jezelf dus gerust even 5 minuten. Of klopt de aanname dat het enkel gaat om mobiele webpagina’s.. en QR codes?
Dirk Goossens
says:Jobnews, Monsterboard en anderen volgden
@Michel, Thomas, Sandor, Michiel: iets meer respect graag, voor de man die dag en nacht ploeterde aan de wieg van jullie umfeld. Honderden miljoenen heeft hij laten liggen uit ontzag voor, ook jullie, privacy. De man, nota bene, die jullie om niet deelgenoot maakt van de komende evolutie. Ga liever zelf proberen door software, creativiteit, social media, techniek, data en netwerken te koppelen een htma te genereren, in plaats van te zwelgen in scepsis.
Michel Rijnders
says:Goed punt! *Sleutelt verder aan perpetuum mobile
Michiel Cobben
says:Zie je nou wel, we hadden mee moeten gaan, nu begrijpen we het nog niet.
Strandwandelingetje, Hlwd blvd, Fisherman’s wharf, not bad at all..
Sandor
says:lijkt er weer eentje in de categorie bring the hype….
Thomas Waldman
says:Lijkt er wel op ja. Ben ook erg benieuwd naar wat er dan zo succesvol was aan de eerste proeven en hoe die er uit zagen.
Michel Rijnders
says:Het (b)lijkt te gaan om gebruik van Taggle.nl voor vacatures.
Dus.. eh.. ja. Sorry als ik hiermee dromen in duigen laat vallen van Dhr. Fontijn, maar dit is imho zo high tech en revolutionair als een iphone app waarmee je kunt bellen. Of ik mis nog steeds iets (een heleboel).
Michel Rijnders
says:Is die “high tech mobiele advertentie” nu gewoon een mobiele webpagina en een QR code of mis ik iets?