Terwijl menigeen zijn uiterste best doet om het toenemende aantal moeilijk of niet te vervullen vacatures anno vandaag toch tot een goed einde te brengen, denken en werken anderen aan de oplossingen van de toekomst. Broedende kippen dient men bij voorkeur niet te storen, dus voer ik met mijn team de spanning graag nog even op, ook al pogen de Hard Core Techies vooruit te snellen. We experimenteren, enerzijds met de voor de hand liggende zaken in nieuwe combinaties. En we leggen onze bevindingen voor aan proefgroepen. Afgelopen week deelden we de tussentijdse resultaten op de mRecruiting Conference in San Francisco. Het vervolg van het verslag.
In Amerika gelooft men nog heilig in het zenden van wolken TXT messages. Vacatures staan niet alleen op job boards, ze worden ook -letterlijk!- aan de lopende band voorgelezen op TV networks door aantrekkelijke mevrouwen in stemmige mantelpakjes. Helga’s van Leur die met vacatures leuren, in de hoop dat er iemand kijkt die matcht. Dat moet toch anders kunnen, zou je denken.
Louis Vong (TMP Worldwide) bracht een mooie fun factor in met Mobile Gamifications: hij hield de aanwezigen de Nielsencijfers voor waaruit duidelijk werd dat zelfs gaming overwogen zou moeten worden als instrument. En hij heeft gelijk, zeker als blijkt dat 61% van de smartphone gebruikers daar actief mee is. In Nederland wordt Augmented Reality met Layer door frisse denkers losgelaten op kantoorgebouwen en het zou zo maar eens een nieuwe sollicitatie App kunnen opleveren. “Apps versus M-sites” was ook onderwerp van gesprek in San Francisco. De leveranciers van Apps maakten op een defensieve manier duidelijk dat de sollicitant maar beter met jouw eigen App kan werken, dan blijft die (ander) werkzoekende tenminste in de buurt van jouw vacatures. Ruimer denkenden brachten de vrijheid om overal te solliciteren via de Open M-sites die platformonafhankelijk werken in als winnaar. Ze hadden allemaal gelijk.
Sodexo
Het is niet het een of het ander, en de Key Note spreker die daar het duidelijkst in was, was Anthony Scarpino, senior Director of Talent Acquisition van Sodexo. Scarpino weet heel goed waarover hij spreekt als eindverantwoordelijke voor de werving. Zijn organisatie is actief in niet minder dan 80 landen en heeft 360.000 mensen in dienst:
Our product to our clients is our people. Our ability to attract and retain talented employees is pivotal to our company’s succes.
De eerste sheet was meteen helder. Boeien en binden. Maar voordat je kunt boeien en binden, is er eerst de fase van zoeken en vinden. Als een waar architect gaf Anthony Scarpino vorm aan een palet van instrumenten waarmee hij zijn wervingsdoelstellingen inmiddels succesvol weet te realiseren. Scarpino denkt niet in termen van het een of ander; hij doet alles, en ook nog eens op een perfecte wijze.
Mobile & Employment Branding. Past. Present. Future.
Reeds in 2007 experimenteerden Scarpino en zijn mensen met virtuele banenmarkten (o.a. Second Life). Geen geneuzel over hypes of doorsnee experimenten. Hij stak zijn nek uit, nam risico’s en won, waar anderen hun kostbare tijd zaten te verdoen met het putten uit vrijwel lege bronnen. Sodexo is breed in alle media gestapt en tot de dag van vandaag zoeken zij naar verbreding. De recruiters zijn permanent on line in het tijdperk waar 42% van de kinderen in staat blijkt om blind TXT-messages te typen en te verzenden. Ook “Mobile” is onderdeel van het Sodexo palet. De ervaringen worden ruimhartig gedeeld. Hoe zij aanliepen tegen “dead walls” bij doorlinkingen, de duidelijke behoefte aan platformonafhankelijke M-sites nu de smartphone ontwikkeling onstuitbaar blijkt, etc. De sheets* vertellen het hele verhaal.
Op dit moment staat het gebruik van de desktop applicatie nog op de 1e plaats, maar de platformonafhankelijke M(obile Optimized) website die een jaar geleden werd gestart staat nu al met stip op 2! Dat staat op gespannen voet met het uiterst kleine aantal M-jobsites in relatie tot de ‘gewone’ vacaturesites in de rest van de wereld. Nog geen 5% heeft een M-site. Blijkbaar is iedereen overvallen door de opkomst en het succes van die kleine slimme telefoontjes en tablets. De website m.sodexo.jobs is minder grafisch maar wel uiterst functioneel. En uiteraard worden de gewone website en de platformonafhankelijke M-site simultaan bijgewerkt.
Kandidaten voelen zich prima thuis in de door Sodexo gecreëerde omgeving. De nieuwsbrief wordt door ruim 270.000 mensen op prijs gesteld, en al die abonnees krijgen ook keurig een verjaardagskaart van deze werkgever in spe.
QR codes zijn een vanzelfsprekend onderdeel van de print media uitingen, ze staan op T-shirts bij events, op banenborden. De App is inmiddels 425.000 keer gedownload, en al die ervaringen werden gedeeld met de hongerig luisterende aanwezigen. Sodexo is prachtvoorbeeld van totale communicatie in de volle breedte en het was een verademing te zien hoe de architect van dat alles bereid was dit te delen.
Voor de geïnteresseerden heeft Scarpino zijn sheets beschikbaar gesteld in PDF-formaat.
London #MVIR
Binnenkort verschijnt het laatste artikel in deze serie over #mRec, zoals de conferentie in San Francisco via Twitter herkenbaar werd. Kijk de tweets er maar eens op na en lees de vele artikelen die over het event in zowel de algemene als de vakmedia gepubliceerd werden. Heb je het gevoel dat je iets gemist hebt? Op 17 november wordt in Londen de Europese tegenhanger georganiseerd, The 2011 Mobile and Video in Recruitment Conference. Meer informatie is te vinden via twitter met behulp van de hashtag #MVIR.
In today’s competitive world, Recruiters need to use all available channels to attract, engage and hire new employees. By using Mobile and Video you are able to utilise two of the fastest growing channels to achieve your recruiting goals.
With Mobile Phones predicted to outsell Desktop PCs by 2013 the way that job seekers search for jobs is changing fast!
Are you ready for that change?
Coupons zijn in, en korting is lekker. Om het verdiepingsreisje naar Londen nog aantrekkelijker te maken, hebben wij de organisator van 2011 Mobile and Video in Recruitment Conference bereid gevonden de Nederlandse lezers van Recruitmentmatters.nl een voordeeltje te gunnen. Wil je de Conferentie bezoeken dan kun je bijna 15% korting bekomen op het entreekaartje. Heb je belangstelling, stuur dan e-mailtje met je naam en telefoonnummer naar labora@planet.nl en je ontvangt per e-mail jouw speciale kortingscode. C U in Londen!
Dit gastblog is geschreven door Peter J. Fontijn – oprichter van VCsmart. De eerste aflevering van een drieluik over het mRecruitingcamp event in San Francisco is hier te vinden.
Arno Bouwens
says:AR wordt al een paar jaar genoemd als nieuwe technologie, ook voor recruitment, ik ben wel erg benieuwd naar de eerste succesvolle implementatie in een recruitment campagne…
Het is overigens Layer als in Augmented Reality…