Manpower verliest marktaandeel in Nederland

Logo en logotype ManpowerVoor Manpower Nederland is dit jaar geen goed jaar. De Amerikaanse uitzender blijft al minstens drie kwartalen achter bij de marktontwikkelingen zoals de ABU ze registreert. Dat blijkt uit de vorige week gepubliceerde derde-kwartaalcijfers van Manpower.

In de Nederlandse markt zag de omzet van Manpower met slechts 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Volgens onze berekeningen boekte Manpower Nederland in het derde kwartaal een omzet van EUR 113 miljoen.

Concurrent Adecco zal de cijfers pas over twee weken bekendmaken, maar als Manpower geen acquisities in de Nederlandse markt doet, zullen de Zwitsers dit jaar als vanouds de nummer-drie-positie in de Nederlandse markt behouden. De jaarlijkse race om het brons was wel eens spannender…

Margedaling
Hoewel de omzetgroei van het gehele bedrijf met 9% enigszins op peil bleef, kreeg Manpower in het derde kwartaal weer een nieuwe margedaling te verstouwen. De brutomarge zakte naar een nieuwe recordlaagte van 16,5%. Daarmee begint Manpower steeds meer het margeniveau van het al geruime tijd verlieslatende Kelly Services te naderen.

Manpower: Omzet en brutomarge, Q1 2010 – Q3 2011

Manpower: Omzet en brutomarge, Q1 2010 – Q3 2011

Het is misschien om die reden dat topman Jeff Joerres benadrukt dat:

our core business, Manpower, continues to grow despite the tepid economic environment, while our professional and project-based resourcing business, Experis, and our solutions business are rapidly adding to profitability and enhancing ManpowerGroup’s positioning with our clients.


Segmentatie
Sinds dit jaar geeft Manpower inzicht in de kwartaalcijfers van enkele afzonderlijke landen, waaronder Nederland en België. Vanaf volgend jaar zal RecruitmentMatters deze cijfers gebruiken in haar landenanalyses.

Geef een reactie

3 Comments