LinkedIn kwam gisteren nabeurs met de resultaten over het derde kwartaal, en de cijfers waren vanzelfsprekend goed. En er is een grens doorbroken, want voor het eerst zijn Corporate Solutions goed voor meer dan 50% van de omzet:
Linkedin: Revenue by Product, Q1 2009 – Q3 2011
Het is redelijk te veronderstellen dat Corporate Solutions een steeds groter deel van de omzet uit zal gaan maken. Gratis features worden steeds verder gereduceerd waardoor steeds meer recruiters gedwongen worden om betaalde oplossingen van LinkedIn af te nemen. Verder zijn de integraties met ATS’en een verdere stimulans voor bedrijven en intermediairs om Corporate Solutions producten van LinkedIn af te nemen.
Maar naast alle hosanna is er ook een nadrukkelijk probleem waar LinkedIn mee worstelt. En dat is het engagement van haar ‘membrs’. Onderstaande grafiek toont de ratio van het aantal geregistreerde ‘members’ versus het aantal unique visitors. Waaruit blijft dat het gemiddeld aantal bezoekjes per ‘member’ op dit moment dus op 1,6 per maand staat:
Gemiddeld aantal bezoekjes per member, Q1 2010 – Q3 2011 Bron: LinkedIn
Door de cijfers van Quantcast te gebruiken in combinatie met het aantal geregistreerde ‘members’ ontstaat dit beeld:
Aantal bezoekjes per maand (Y-as) afgezet tegen het percentage gebruikers (X-as). Bron: Quantcast, LinkedIn
1% van de LinkedIn gebruikers (Quantcast: addicts) is goed voor 24% van het totale bezoek; met een gemiddelde van 56 bezoekjes per maand oftewel 2 bezoeken per dag. 32% van de LinkedIn gebruikers (Regulars) is goed voor 51% van het totale bezoek; wat een gemidlde van 3,5 bezoekjes per maand oplevert. En dan is er nog de resterende 67% van het aantal LinkedIn gebruikers (Passers-By) die gezamenlijk goed zijn voor slechts 0,8 bezoekjes per maand.
Waarbij ik durf te wedden dat in die groep addicts een ferm aantal recruiters zit…
Er is dus nauwelijks interactie op LinkedIn en dat is ongetwijfeld een groot probleem voor de site. Zeker als je de interactiecijfers van Facebook hiermee vergelijkt:
Dat is pas engagement…
En dit is dus het verschil tussen een social network en een professional network. Waarmee het fundamentele probleem van LinkedIn is blootgelegd: een ongekend laag engagement van haar gebruikers. En dat is een probleem waar LinkedIn een oplossing voor zal moeten verzinnen. Zeker als parasietjes zoals BrachOut en BeKnown enige tractie gaan krijgen op Facebook kan dit een serieus probleem worden. Maar zover is het overigens nog lang niet.
Michael Geradts
says:Wat leren we hiervan?
Eigenlijk is wachten reactie op een inmail verspilde moeite, maar wel beleefd.
52% moet je een week de tijd geven om te reageren, omdat ze minder dan 3,5 keer per maand inloggen. De rest heeft meer tijd nodig.
Wellicht is een ander, directer middel beter.
Michael Geradts
says:Naar mijn idee neemt ook het aantal mensen toe dat het ontvangen van InMails heeft geblokkeerd. Er ontstaat een soort moeheid bij bepaalde beroepsgroepen, omdat ze zo vaak benaderd worden.
Wellicht kan LinkedIn daar uitsluitsel over geven.