De uitzendmarkt in Nederland kent een steeds actievere speler: de Franse Groupe Synergie. Sinds dat aan de Parijse beurs genoteerde bedrijf in 2008 de Schijndelse transportuitzender ADR overnam heeft Synergie in Nederland een voet aan vooral Brabantse grond. Met deze specialist in ‘transport, logistique, optimisation du détachement de salariés issus de l’europe de l’est’ zette Synergie in Nederland EUR 23,1 miljoen om. Dat is 16% meer dan het (voor die sector) rampjaar 2009. Niettemin is het fors minder dan de EUR 35 miljoen die ADR vóór de deal omzette.
Maar dat terzijde: Synergie oogstte een netto-opbrengst van EUR 0,7 miljoen – een ‘performance très satisfaisante’, aldus het jaarverslag. En dus hebben de Fransen er baat bij ook boven de rivieren door te stoten. Dat maakt dit bedrijf interessant om te volgen op deze site. Bovendien: de Groupe Synergie groeit fors. Dat blijkt uit deze grafiek.
Groupe Synergie: Netto-omzet (in miljoenen EUR), Q1 2008 – Q3 2011
Fransen met Nederlandse ervaring
Synergie groeit door strategische acquisities. Het bedrijf kocht begin vorig jaar al de Spaanse dochter van het toen nog net niet failliete Olympia Flexgroup en enkele maanden later ook de Portugese kantoren uit de toen wel bankroete boedel. En de Fransen zijn van plan meer acquisities te plegen, geheel in de stijl van hun zogeheten ‘externe groeistrategie’.
Daarbij heeft Synergie inmiddels meer dan genoeg Nederlandse ervaring opgebouwd. Wij zijn dan ook benieuwd wat Synergie de komende jaren zoal zal gaan kopen. En hoeveel van die deals in het margerijke Nederland zullen plaatshebben.
Groupe Synergie: Netto-omzet (in miljoenen EUR) en EBITDA-marge (in procenten), H1 2007 – H1 2011
Bovendien zijn we benieuwd hoe groot Synergie ermee kan worden. Vorig jaar zette het bedrijf EUR 1,2 miljard euro om. En het afgelopen kwartaal zag Synergie de omzet met een kleine 11% groeien.