Jawel, ik ben vandaag aanwezig geweest bij het event De dynamiek van 8 jaar arbeidsmarktkennis. Het event waar de Gouden Cursor en de Gouden Publiekscursor wordt uitgereikt. En waar geen vrij toegankelijk WiFi beschikbaar is… Heel bijzonder voor een event waar we het over recruitmentsites en online werving gaan hebben. En niet de eerste keer bij Intelligence Group, ook al zitten we vandaag bij de Erasmus Universiteit.
We beginnen met 8 jaar dynamiek op de arbeidsmarkt. Waarom 8 jaar? Omdat Intelligence Group 8 jaar bestaat. Ik weet het, volstrekt arbitrair, maar het is ook wel weer lang genoeg. Dus het is een soort merkwaardig jubileum, en eentje waarbij we ook meteen afscheid nemen van Geert-Jan Waasdorp. Hij gaat 2012 een jaar lang met sabbatical. En dat is natuurlijk een prachtig vooruitzicht!
De Gouden Publiekscursor
Er zijn 330 sites bekeken en 8 genomineerd. Het publiek heeft de ‘werken bij’ sites van de Landmacht, PwC en RIcoh genomineerd en uiteindelijk is het PwC die er met de Gouden Publiekscursor vandoor gaat.
Waar ik overigens bijzonder benieuwd naar ben; hoeveel stemmen heeft het publiek nou eigenlijk via de speciaal hiervoor ingerichte actiesite uitgebracht en hoeveel hiervan zijn er naar PwC gegaan. Helaas heb ik daar niets over mogen vernemen. Daar staat overigens tegenover dat ik daar naderhand ook niets over heb gevraagd. Wat weer bijzonder dom is van mij…
De Gouden Cursor
Van dezelfde 330 bekeken sites zijn er 25 aan de vakjury voorgelegd. Een jury die overigens vrijwel uitsluitend uit marketing en communicatie specialisten bestaat. En elk jurylid heeft deze 25 sites onafhankelijk beoordeeld. Een gezamenlijke bespreking leidde uiteindelijk tot een drietal nominaties De Brauw Blackstone Westbroek, Deloitte (jawel…) en wederom PwC.
Volgens de juryvoorzitter Marieke Por (Global Marketing Manager Talent Acquisition bij Philips) waren doelgroepgerichtheid, merkbeleving en experience de onderscheidende factoren van de drie nominaties. Inderdaad, op geen enkele wijze komt hier het element recruitmentproces naar voren. Alsof dat geen enkele rol van betekenis speelt in de beleving van de site door de werkzoeker. Ik word daar toch wel een beetje moe van…
O ja, de winnaar is (wederom) PwC.
Ik ga de site maar eens bezoeken. Om te zien of naast al die beleving er ook nog makkelijk een vacature te vinden is en daar eenvoudig op kan worden gesolliciteerd. Ik ben benieuwd….
Global Talent Barometer
Verder verklapte Geert-Jan Waasdorp nog de Global Talent Barometer; het resultaat van een internationaal onderzoek (de Global Mobility Talent Survey ) uitgevoerd door The Network en Intelligence Group. Waarbij in 66 landen de gegevens van ruim 162.000 respondenten zijn verzameld en vastgelegd in een internationale wervingstool die eind november live gaat. En waar ik bijzonder benieuwd naar ben.
Presentaties
Naast de uitreiking van de cursoren waren er ook nog presentaties, maar eerlijk gezegd zijn deze niet de moeite van het vermelden waard. Het kan aan mij liggen, maar ik hoor echt helemaal niets nieuws meer. En dat is toch vreemd aangezien Intelligence Group op een bak met data hoort te zitten (het AGO onderzoek). Daar is toch wel iets leuks mee te doen?
Stephan van der Wal
says:Helemaal eens met de laatste opmerking. Ik verwacht nieuws te horen op een dergelijke bijeenkomst. Daarnaast moesten we de iG maar eens motiveren om de uitslagen van de publiekscursor bekend te maken. . . .
Anne-Britt
says:Marc, er is in totaal 1.464 keer gestemd. Zie ook het persbericht op campaigngroup.nl. PwC wint niet zozeer op aantallen stemmen, maar vooral op ‘rapportcijfer’, te weten een 7,6.
Marc Drees
says:Bedankt Anne-Brit, had ik dus over het hoofd gezien…
Maar hoe wordt er dan gerekend? Op aantallen stemmen, op score of op een of andere bijzondere combinatie van deze twee componenten? Ik ben nu het spoor bijster.