Vandaag mijn tweede (en gelukkig laatste) terugblik op de kwaliteit van de voorspellingen die ik eind 2010 heb gedaan. Bij de eerste terugblik leek het resultaat bijzonder goed, maar dat was vooral omdat het ging over langetermijn voorspellingen die voor een groot deel pas over een aantal jaar goed kunnen worden beoordeeld.
In deze tweede sessie ga ik in op Mijn voorspellingen voor 2011, deel 3. Ik sla dus Mijn voorspellingen voor 2011, deel 2 over. Niet omdat ik een ongunstige uitslag probeer te voorkomen, maar omdat die voorspellingen eigenlijk helemaal geen echte voorspellingen waren…
Maar genoeg gereuteld, wat is de score deze keer?
De irrelevante vacaturesite
Deze voorspelling ging over het afnemende belang van vacaturesites ten opzichte meer sociale alternatieven. Waarbij Glassdoor als een voorbeeld van die nieuwe generatie werd genoemd. Laat ik maar aardig voor mezelf zijn en zeggen dat de werkzoekers nog moeten ontdekken dat een alternatief als Glassdoor aanzienlijk meer te bieden heeft dan een traditionele vacaturesite.
Tegelijkertijd is deze voorspelling gewoon fout. Hoewel het altijd nog goed kan komen. Maar dan had ik die voorspelling dus op een later moment moeten doen. Fout dus.
Business model vacaturesites ten dode opgeschreven
Dus:
Het huidige business model is gedoemd te sterven. Plakken van vacatures en zoeken van CV’s hoort natuurlijk volledig gratis te worden. Vacaturesites dienen performance-based pricing te gaan toepassen. Waarbij de kwaliteit van de response (op vacatures) en de beschikbaarheid van een geschikte kandidaat (bij CV’s) de criteria zijn om al dan niet tot betaling over te gaan. Vacaturesites die dit niet begrijpen worden door collega’s of de nieuwe generatie vacaturesites vanzelf uit de markt gedrukt.
En wat hebben we dit jaar gezien? Inderdaad, de onstuitbare opkomst van de ‘gratis’ vacaturesites. Deze voorspelling is voor 100% correct gebleken. Nu alleen nog zien wanneer de pay-to-post vacaturesites de handdoek in de ring werpen.
Smartphones en tablets veranderen ook (online) recruitment
Laat ik deze voorspelling omschrijven als een waarschijnlijk uiteindelijk correcte maar voortijdige voorspelling. Want de mate van innovatie is bijzonder beperkt gebleven.
Monster kwam begin van dit jaar met een iPad app die bepaald geen toonbeeld van innovatie was. Verder hebben we recent de ronduit teleurstellende introductie van de Intermediair iPad app gezien. Daar tussendoor was nog de native iPad app van Cureka! Een echte innovatie op de iPad maar met de onduidelijkheid of de doelgroep deze app ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Op iPhone/Android vlak was er helemaal niets te beleven, anders dan meer van hetzelfde: de vacaturesite verkleinen in het miniscule venster van de smarthpone. Slaapverwekkend.
Een vette failure van de markt dus. Waardoor mijn voorspelling de mist in gaat. Stelletje eikels…
Transparantie wordt de norm
Dit zei ik een jaar geleden:
Sociale media leveren een stortvloed aan informatie over bedrijven, diensten en producten die volledig zijn ontdaan van de fluff van persvoorlichters, marketeers en andere talking heads. Bedrijven die zich aan deze ontwikkeling proberen te onttrekken, schieten zichzelf in de voet; pardon; beide voeten.
[…] 2011 zal mainstream adoptie te zien geven van het luisteren naar en reageren op het gekwetter in de sociale media. Ik ben slechts benieuwd wanneer we het eerste bedrijf schade zien oplopen als gevolg van een online wervingscampagne die meer beloofde dan het bedrijf kan waarmaken.
Er is zeker sprake van een meer actieve benadering van bedrijven, en de mate waarin tegenwoordig social media ook daadwerkelijk een integrale rol begint te spelen binnen ‘werken bij’ sites maakt de burger hoopvol. Maar er is nog een lange weg te gaan, al was het alleen maar omdat we vooral te maken hebben met voorlopers. De grote massa is nog bezig zijn weg te vinden in dit sociale ‘oerwoud’.
Een fatsoenlijke voorspelling, maar er zal nog veel water door de Rijn lopen voordat we kunnen spreken van echte transparantie.
NOA voorspelt Internet als leider
Het is bijna niet te geloven, maar NOA is door de papieren knietjes gegaan. En heeft Internet boven papier geplaatst. Zij het met een marginaal verschil. Waarmee NOA zich alsnog onsterfelijk belachelijk maakt
Hoe het ook zij, een correcte voorspelling
LinkedIn gaat publiek
Jawel, LinkedIn is publiek gegaan. helemaal goed dus. En wat een IPO is het geweest! Zelden zal een beursfonds zo overgewaardeerd zijn geweest na de lancering als LinkedIn.
De markt voor ATS’en consolideert verder
100% goed. 2011 heeft een serie consolidaties in deze markt laten zien.Authoria is opgekocht door PeopleClick; is StepStone Solutions via een management by-out zelfstandig geworden, heeft vervolgens MrTed gekocht en zichzelf als Lumesse opnieuw uitgevonden en heeft Taleo Jobpartners gekocht. Zijdelings is er natuurlijk ook nog de overname van SuccessFactors door SAP.
Matching wordt in 2011 belangrijker
Dit zei ik een jaar geleden :
[…] deze voorspelling is deels afhankelijk van de ontwikkeling van de economie, maar met de gigantische explosie van online data over bedrijven en personen kan het niet anders dan dat matching een steeds belangrijker rol gaat spelen in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod binnen (online) recruitment.
Matching dient een steeds grotere rol te gaan spelen, maar het tempo waarin het belang van matching groeit loopt hier sterk bij achter.
Zo lijkt Monster grote problemen te hebben met de uitrol van haar 6Sense technologie. Ondertussen is 2011 al bijna voorbij en er is nog altijd geen indicatie wanneer 6Sense in Nederland gelanceerd gaat worden. Verder is er bijzonder weinig bekend over het (gebrek aan) succes in landen waar 6Sense al wel is geintroduceerd. Met elke dag uitstel wordt de kans minder dat Monster een serieus premium kan rekenen voor 6Sense boven de huidige zoektechnologie. Met andere woorden, de kosten van 6Sense worden steeds hoger terwijl de meeropbrengsten alleen maar lijken te krimpen. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de ‘mislukking’ van 6Sense op zijn minst een onderdeel is van het geforceerde vertrek van Darko Dejanovic.
Verder is matchingstechnologie nog altijd veel te ingewikkeld. Met resultaten die gebruikers in verwarring achterlaten. Want de makers van match-eninges vergeten dat de gebruiker uiteindelijk degene is die bepaald of een zoekresultaat goed is; ongeacht de technologie die wordt gebruikt. En dat is waar deze superieure technologie faalt. De gebruiker wordt vergeten. Al meer dan 10 jaar. Wat op zich ook knap is.
Met andere woorden; matching wordt steeds belangrijker maar de huidige leveranciers van matching technologie lijken hun uiterste best te doen om dat proces onnodig ingewikkeld te maken. Een correcte voorspelling, maar het tempo waarin het belang groeit kan veel sneller. Als de matchtechneuten maar eens de ivoren toren zouden verlaten en snappen hoe een normaal mens zou willen zoeken. Mijn hoop dat iets dergelijks gebeurt neemt echter met de dag af…
Uitslag
Van de 8 voorspellingen zijn er twee (Irrelevante vacaturesite en de smartphone/tablet) fout. De rest zit goed tot zeer goed. Een redelijke score, maar niet eentje waar ik trots op ben. Want onder de 100% is het natuurlijk er definite zinloos. Dus ga ik maar even een pilletje slikken om een depressie te voorkomen.
Wil je weten wat ik allemaal heb geroepen over 2011? Geen probleem, mijn voorspellingen kan je hier nalezen:
Mijn voorspellingen voor 2011, deel 1
Mijn voorspellingen voor 2011, deel 2
Mijn voorspellingen voor 2011, deel 3
Heb je een brandende vraag voor 2012 waar je mijn mening over wilt weten? Ga dan hier naar toe:
AT
says:Wel we moeten gewoon vooruit kijken en hopelijk komt toch nog goed