6Sense: komt van uitstel ook afstel?

Logo 6Sense Ik heb de afgelopen jaren met bovengemiddelde interesse de (bijzonder trage) ontwikkelingen rondom 6Sense gevolgd. 6Sense is (sinds 1 februari 2010) de productnaam die Monster op haar nieuwe zoektechnologie heeft geplakt. Een zoektechnologie die Monster op 31 juli 2008 kocht met de overname van Trovix, voor de lieve som van USD 72,5 miljoen. Waarmee Monster ineens een injectie van vreemd DNA kreeg. Want met de overname van deze zoektechnologie moest het bedrijf zich plotseling opnieuw uitvinden als technologie leverancier.

En een dergelijke metamorfose is bepaald niet eenvoudig. Zoals zeer duidelijk is gebleken uit de talloze vertragingen die 6Sense in de afgelopen jaren heeft opgelopen. Vertragingen die vooral te maken hadden met het geschikt maken van de zoektechnologie voor een specifiek taalgebied. Het Nederlandse taalgebied wacht als een gevolg hiervan al lange tijd op 6Sense.

Uitstel, uitstel en nog eens uitstel
In oktober 2009 maakte Monster tijdens haar Investment Community Meeting een behoorlijke show van de nieuwe zoektechnologie. Die overigens op dat moment dus al ruim meer dan een jaar in haar bezit was. Tijdens deze meeting werd ook onderstaande timeline gepresenteerd:

image

En aan het einde van die tijdslijn staat dus ons landje, samen met Duitsland. Monster verwachtte in oktober 2009 dat 6Sense in het 2e of 3e kwartaal van 2010 in Nederland en Duitsland geintroduceerd zou gaan worden. Een bijzonder optimistische verwachting, zoals onderstaande opeenvolging van lanceringsdata voor Nederland uitwijst:

Ondertussen zijn we bijna aan het eind van het 4e kwartaal van 2011 (nog 4 werkdagen) en er is geen teken van leven te bespeuren van de Nederlandse 6Sense versie. Waarmee het vrijwel zeker is dat 6Sense niet eerder dan 2012 in ons land zal worden geintroduceerd. Waarbij het ook nog eens onzeker is of er meteen in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar iets te zien zal zijn…

De oorspronkelijke planning ging uit van een doorlooptijd van 2 tot 3 kwartalen. Per 1 januari 2012 zitten we op een doorlooptijd van 9 kwartalen. Een overschrijding van de planning met zo’n 200%. Een zo grote overschrijding van doorlooptijd betekent ongetwijfeld ook een zeer, zeer forse kostenoverschrijding. Tegen de achtergrond van sterk dalende omzetten en marges doet dat extra pijn. Vooral omdat 6Sense natuurlijk een stimulans aan omzet en marge had moeten geven…

Geen zonnige toekomst
Projecten met een dergelijke tijds- en kostenoverschrijding zijn besmet gebied binnen corporates. Het moraal van de projecttroepen is laag en geen enkele carrieretijger zal ook maar binnen een kilometer van een projectmedewerker gezien willen worden. Het is meer dan waarschijnlijk dat de grootste sponsor van 6Sense, voormalig CIO en Head of Product Darko Dejanovic, is gesneuveld als gevolg van deze situatie. Het is verder zeer opvallend dat 6Sense nauwelijks aandacht kreeg tijdens de laatste presentatie van de kwartaalresultaten van Monster terwijl een kwartaal eerder nog hoog werd opgegeven over de nieuwe zoektechnologie. Is de verkoop van 6Sense een mogelijk volgende stap? Het zou me niets verbazen.

Als 6Sense ooit op de Nederlandse markt verschijnt, is het verder maar zeer de vraag of er klanten bereid zijn een premium te betalen voor deze zoektechnologie. Als ik klanten een advies mag geven: doe het niet! Of zorg op zijn minst voor een proefperiode van 3 maanden (zonder tariefstijging) om de voor- en nadelen van deze nieuwe technologie goed te doorgronden. Om vervolgens goed geinformeerd te besluiten of 6Sense daadwerkelijk een meerwaarde oplevert.

Gezien de bijzonder negatieve economische verwachtingen voor 2012 denk ik overigens niet dat Monsterboard uberhaupt enig animo zal ontmoeten van intermediairs. Die hebben heel andere problemen aan het hoofd.

Slotopmerkingen
Ik denk dat Sal Iannuzzi (CEO Monster) met grote regelmaat de weinige haren uit het dikke hoofd zal trekken. Want de keuze om technologieleverancier te worden, heeft bijzonder slecht uitgepakt. En met allerlei weinig succesvolle technologieprojectjes (6Sense, Career tools, BeKnown) is de aandacht te dun gesmeerd en zijn de kosten te hoog opgelopen. De ambitie is eenvoudigweg te groot gebleken. Tijd voor reflectie en de Kerst is hier een bijzonder goede tijd voor.

Het is tevens een goede tijd om ongevraagd advies te geven: Monster zou er verstandig aan doen om deze bijzonder dure vergissing aan zichzelf toe te geven en als de wiedeweerga een sell & leaseback constructie op te zetten. Maar pas nadat ze 6Sense volledig heeft afgeschreven. Want de technologie is nog niet bij benadering USD 72,5 miljoen waard. En er zijn meer dan voldoende alternatieven beschikbaar.

Geef een reactie