#TSC12: The Social Conference (v/h CSN)

TSC12Tja, hoe zet je een traditie voort als je in de tussentijd de naam wijzigt? Een uitdaging, maar dat is precies wat The Social Conference (voorheen Corporate Social Networking (CSN) Conference) doet bij het bereiken van haar eerste lustrum. Waardoor we voortaan over TSC moeten spreken, en dit jaar de hastag voor het event dus #TSC12 is.

Hoe dan ook, op 9 februari is het dus weer zover. Voor de vijfde keer wordt The Social Conference gehouden, en net als vorig jaar is Pakhuis De Zwijger in Amsterdam de locatie. En net als vorig jaar ben ik aanwezig om live verslag te doen van dit event. Waarbij ik als tegenprestatie een korting voor de lezers van RecruitmentMatters heb weten te regelen. Ik krijg dat onderhandelen maar niet goed onder de knie…

En hoewel dit jaar er geen specifieke recruitment component in het programma zit, is er meer dan voldoende om voor uit de luie stoel te komen. Laat ik eens kort een aantal interessante sprekers de revue laten passeren.

Johan Bollen Johan Bollen (Associate Professor at Indiana University School of Informatics and Computing); wegens succes herhaald. De man die op basis van het sentiment van tweets verleden jaar stelde dat hij de koersontwikkeling van de Dow Jones kon voorspellen. En die dit jaar komt vertellen wat daar van terecht is gekomen. Ik ben benieuwd of hij al door die $ 40 miljoen is heengebrand. Bollen is een onvervalste social quant die bijzonder leuk kan vertellen, dus dit wordt zonder enige twijfel een hele goede sessie.

Natuurlijk had ik moeten beginnen met de keynote sprekers, maar ik doe het nou eenmaal graag op mijn eigen manier. Maar de keynotes dus. Dat zijn er dit jaar maar liefst drie:

  • Fons Trompenaars (The management dilemma’s of the social web)
  • Deirdre Breakenridge (Eight New Strategic Practices for the PR Champion)
  • Olivier Alain Blanchard (Social Business: Success in the next decade)

Geeft niets, ik ken ze ook geen van allen. Belangrijker is of je ze na hun respectievelijke keynotes wel zou willen kennen natuurlijk. Waarbij dat het geval zou moeten zijn bij Fons Trompenaars, hoewel ik bij dit soort aankondigingen altijd onwillekeurig de kriebels krijg: Fons was voted one of the top 20 HR Most Influential International Thinkers 2011 by HR Magazine. He is also ranked in the Thinkers50 to be one of the most influential management thinkers alive. Brrr… Maar goed, Trompenaars gaat het dus hebben over The management dilemma’s of the social web. En gezien zijn gevorderde leeftijd kan dit wel eens interessant worden. Is het een social adept (onwaarschijnlijk) een social adverse (waarschijnlijk) of iets overwogens er tussenin (hopelijk). We gaan het zien!

Na het lezen van Deadly Spin van PR-man Wendell Potter heb ik een nog grotere hekel aan PR gekregen dan ik daarvoor al had, dus het kan zijn dat ik Breakenridgde ga overslaan. Maar wat te denken van Blanchard, wiens presentatie als volgt wordt omschreven:

A practical overview of how social technologies are already impacting the way businesses gain a competitive advantage, and what this means for brands in the coming decade. We will also talk about 360° brand management, real-time customer experience design, business measurement and R.O.I., and business development in the age of the hyper-connected consumer.

Real-time customer experience design? Come again?? Nou ja, alleen al voor deze kretologie zit ik vooraan bij deze keynote. Ik ben benieuwd!

En wie komen er nog meer? Nou, het nodige volk. Wat te denken van:

  • Roos van Vugt. Inderdaad de vrouw die sneller tweet dan haar schaduw, avatars voor elke gelegenheid heeft en maar geen fatsoenlijk blog kan schrijven. Zij zal een social talk houden met als titel Social Company vs Social People. En niemand mag raden over welk bedrijf dat zal gaan…
  • Thomas Marzano. De man die meer tweetbots kan aanmaken dan jij tweets kan versturen. Maar daarnaast ook nog tijd heeft om zich als Creative Director for Online Brand Communication bij Philips nuttig te maken. Ik word alleen als van die titel doodmoe. Maar ik ben dan ook een stuk ouder dan Marzano. En hij doet een presentatie over International Strategy.
  • Lot Keijzer. Jawel, deze Director marketing solutions bij LinkedIn Nederland gaat proberen die vieze smaak van de vorig jaar gehouden commerciele presentaties van Eugenie van Wiechen en David Hahn weg te spoelen. Haar presentatie draagt als titel: LinkedIn social cycle. En ik heb oprecht geen idee wat ik me daar nou weer bij voor moet stellen. Of heeft LinkedIn ongemerkt het cirkel concept van Google+ gekopieerd?
  • David Nieborg en Melinda Jacobs. Zij gaan het hebben over gamification. Het nieuwe woord voor serious gaming en tegenwoordig enorm hot & happening. Ik voel een augmented social gamification mobile app aankomen… Maar los van alle hype, wij zijn homo ludens dus gespeeld moet er worden. En daar past een fatsoenlijk gedoseerde hoeveelheid gamification natuurlijk prima bij. En de titel van de presentatie doet wat dat betreft de hoop gloren:  Use and Uselessness of Gamification: the search for true engagement

 

En dan zijn er ook nog Marco de Mooij, Polle de Maagt, Roland Kroes en Jos Govaart. Geen idee wie dat allemaal zijn, maar who cares? Hoe meer zielen, des te meer vreugd!

Jij kan ook deelgenoot zijn van al dit fraais. Waarbij in deze tijd van recessie een korting van EUR 50 natuurlijk als muziek in de oren klinkt. Die je kan incasseren door de actiecode: TSC13C in te vullen tijdens de registratie. Dus waar wacht je nog op? Want ik zou het wel zo gezellig vinden als ik niet de enige ben die de online recruitment ‘community’ vertegenwoordig op dit event. Doen dus!

Geef een reactie

1 Comment
  • roos van vugt
    says:

    Hee Marc, ik ga het niet over de social media case (s!) Deloitte hebben, maar ik breng een case in waarbij een dame die naar een ander wervingsbureau is gestapt een deel van haar Twittervolgers moest verwijderen. Zij en haar advocaat komen spreken.
    Toch wel recruitment dus 🙂