Een nieuwe “Werken bij” site aankondigen via een persbericht? Het gebeurt zelden of nooit, maar vandaag startte de arbeidsmarktcampagne van het HagaZiekenhuis en dat ging gepaard met een heus persbericht met als titel Facebook centraal in campagne ‘Werken bij Haga’ van het HagaZiekenhuis. Waarom Facebook centraal moet staan? Geen idee, maar het heeft mogelijk te maken met de toonaangevende positie op het gebied van social media van dit ziekenhuis…
Het persbericht maakt echter ook melding van het volgende: Voor de campagne wordt een vernieuwde vacaturewebsite gelanceerd: werkenbijhaga.nl. En dan is het natuurlijk de hoogste tijd om eens een bezoekje te brengen aan deze website. Ik ben zeer benieuwd…
De homepage
Dit is de homepage van die nieuwe “Werken bij” site van HagaZiekenhuis:
Een ongebruikelijke homepage voor een wervingssite.Zoveel is zeker. Een caroussel van foto’s gemaakt door medewerkers die op Facebook zijn geplaatst. Oke… En verder een link naar Alle vacatures en een verwarrende link naar vacatures voor SEH, OK en IC. Geen employer branding component te zien. Dit is geen wervingssite maar een vacaturesite?
Onvervalste hysterie
Als ik op onderaan op de link SEH klik krijg ik spontaan een epileptische aanval van een serie voorbij schietende schermen die kant noch wal raken. Deze “Werken bij” site lijkt een soort hysterische Prezi te zijn. Als het scherm tot rust komt, zie ik dit:
Nou dat is duidelijk, HagaZiekenhuis houdt van groot. Of in ieder geval van een grote video. En heel komisch, hier is dus wel de mogelijkheid om uit te vinden waarom je bij HagaZiekenhuis zou willen werken. Alleen, als je op die knop drukt gaat alles weer bewegen en moet ik twee minuten met mijn hoofd tussen mijn knieën zitten tot de duizelingen zijn verdwenen.
Wat ik nogmaals moet doen als ik op de knop Naar de vacatures heb gedrukt:
Dit is op zich wel bijzonder. Ik zie nu de vacatures voor de de afdeling SEH, met een functietitel, een korte tekst en foto’s van mensen die blijkbaar deze functies vervullen. Origineel, alleen jammer dat ik niet op die foto’s kan klikken zodat ik de persoon achter de foto beter kan leren kennen. Sociaal kansje gemist…
Klik ik op de knop Bekijk de vacature dan schuift de volledige vacaturetekst ineens van rechts het scherm binnen. Terwijl mijn hersens zich juist hadden voorbereid op de volgende verticale schuifbeweging. Om volledig gestoord van te worden…
Maar goed, dit is de vacature die ik zie nadat mijn ogen tot rust zijn gekomen:
Dat vage ‘groter dan’ teken (>)aan de rechterkant is relevant, want als ik daarop klikt, krijg ik allerlei aanvullende informatie over HagaZiekenhuis als werkgever te zien. De vraag is natuurlijk hoeveel mensen dat ontdekken en er vervolgens ook nog eens op klikken.
Overigens zie ik een heel fraai sollicitatieformulier, bestaande uit lekker weinig velden. En een mogelijkheid om een recruiter (?) te bellen of te mailen. Waarbij weliswaar de suggestie van persoonlijkheid wordt gewekt, maar het e-mail adres toont een andere werkelijkheid. Sociaal kansje gemist, ook al omdat deze foto evenmin kan worden aangeklikt.
Maar ik vul natuurlijk direct het sollicitatieformulier in om vervolgens op de foutief genaamde knop Verzenden te klikken. Waarna ik het volgende scherm te zien krijg:
Waarom is het toch zo ingewikkeld om iemand fatsoenlijk te bedanken voor de sollicitatie? Bedankt bedankt? Interesse? de vacature? Ik heb net mijn naam opgegeven bij de sollictatie naar een concrete vacature. Waarom wordt ik niet persoonlijk bedankt voor het solliciteren onder vermelding van de naam van de betreffende functie? En ben ik nu ineens weg bij de werkenbijhaga site? Hoeveel fouten kan iemand maken met zo’n simpel scherm? Gruwelijk.
Maar de automatische e-mail response is nog een maatje erger:
Ik krijg een e-mail van Richard Pflug, die in een reactie op Frankwatching volgens eigen zeggen verantwoordelijk voor alle online communicatie, inclusief social media. Dus niet iemand van het Bureau Werving… En verder is het onderwerp van de e-maul natuurlijk om te janken, er is geen aanhef, geen verwijzing naar de vacature waar ik op heb gesolliciteerd en geen persoonlijke afsluiting. Om te janken.
Inktzwarte depressie
Maar het wordt nog veel erger. Want die merkwaardige online hysterie slaat om in een diepe depressie als ik op de link Alle vacatures klik. Het begint met de gebruikelijke disfunctionele onzin van bewegende schermen met als vervolg dit beeld:
Een totaal andere presentatie dan de vacatures van SEH, OK en IC. Hier een saaie opsomming van afdelingen waar blijkbaar vacatures bestaan. En als ik op een afdeling klik krijg ik dit te zien:
Eerst dacht ik dat er niets was gebeurd omdat ik geen rondvliegende schermen had gezien. Maar kijk, onder de opsomming van afdelingen zijn ineens twee nummers met functietitels verschenen. Maar dat ziet er volstrekt anders uit dan die originele presentatie van de SEH vacatures met foto’s! Wat is dit nu?
En het wordt nog een maatje erger, want als ik op de link Bekijken klik, krijg ik dit te zien:
Godsammekraken! Het kan bijna niet anders of ik zit naar een of ander fucking ATS te kijken. En jawel, het blijkt Jobpartners te zijn. Die godzijdank uit haar lijden is verlost door Taleo, maar ja; dat is dus eigenlijk van de regen in de drup…
Maar ik dwaal af. Het ergste is natuurlijk die eersteklas blunder van een verticale slider. En het ontbreken van enige call-to-action op dit scherm. Nee, daarvoor moet ik die vertical slider naar beneden sleuren, waarna ik dit zie:
Daar, in de rechter uithoek, helemaal onderaan staat een linkje met Solliciteren. Kijk eens aan! Hier kunnen ze wel de juiste tekst hanteren, terwijl in het hysterische deel toch echt de tekst Verzenden werd gebruikt.
Maar als ik dan op die hyperlink Solliciteren heb geklikt, wordt het allemaal nog droeviger:
Waarom kan ik hier niet op dezelfde eenvoudige manier solliciteren als bij die SEH vacature? Wat is dit voor ronkende onzin? Waaarom moet ik mij nu ineens registreren? Welk godsgruwelijke knoeier van een bouwer heeft deze baggerzooi gemaakt? Het antwoord schijnt overigens TamTam te zijn, en die mogen zich de ogen uit de kop schamen. Maar die, om mij volstrekt onduidelijke redenen, trots lijken te zijn op deze abjecte bagger; gezien hun homepage:
Maar goed, ik dwaal wederom af.
Als ik, tegen beter weten in, klik op de link registreer uw profiel en solliciteer direct (grapje zeker?) kom ik op de volgende pagina terecht:
Jawel, een eindeloos invulformulier. Waarbij ik wederom geen call to action zie totdat ik met diezelfde ontzettend foute slider naar beneden ben gegaan:
Een CAPTCHA! Ik wil solliciteren en HagaZiekenhuis wil mij laten bewijzen dat ik een mens ben? Wat een gruwelijke waanzin. Ik ben definitief afgehaakt. O ja, zoals je aan de onderzijde kan zien is er het nodige invulwerk te verrrichten voordat je hier kan solliciteren. Brrr…
Conclusie
Het persbericht van HagaZiekenhuis had beter kunnen reppen over een schizofrene wervingssite waar gimmicks een belangrijker rol spelen dan gebruikers en functionaliteit. En waar een zo mogelijk slechtere ervaring alle gebruikers wacht die toevallig geen SEH, OK of IC werk willen verrichten. Wat de overweging is geweest om überhaupt een persbericht uit te brengen voor de lancering van deze ‘wervingssite’ zal mogelijk altijd een raadsel blijven. Maar HagaZiekenhuis zou er beter aan doen om actieve euthanasie op deze site toe te passen. Er is tenslotte sprake van ondraaglijk lijden…
hans
says:Ongelofelijk, heeft iemand bij TamTam er aan gedacht dat mensen zo´n site ook bezoeken vanaf een IPad. Wat je dan te zien krijgt tart elke beschrijving.
Tiem
says:Ik vind het anders bijzonder vermakelijk! De inhoud is goed en de gebruikte terminologie spreekt mij als jongere (25) erg aan. Spijker op z’n kop!
Jorn
says:Wat Menno zegt…
Kan ik hier ook kudo’s toekennen? +1 voor de inhoud, -5 voor de gebruikte terminologie.
Maarten
says:Vemoedelijk gaf het thema ziekenhuis Marc enige inspiratie in deze?
Marc Drees
says:Het ziekenhuis thema gaf me oneindige inspiratie. Hoewel ik er uiteindelijk voor heb gekozen palliatieve sedatie te vervangen door actieve euthanasie. Vanwege het ondraaglijke lijden van de nietsvermoedende werkzoeker indien deze site per ongeluk wordt bezocht.
Richard Pflug, HagaZiekenhuis & Paul Manuel, Tam Tam
says:Beste Marc,
Dank voor je feedback. Een aantal punten nemen we mee in een volgende release. We respecteren je mening, maar zien de toegevoegde waarde van krachttermen, ziektes en beledigingen niet. We staan altijd open voor kritiek en feedback. We nodigen je bij deze dan ook van harte uit om eens langs te komen en met ons van gedachten te wisselen.
Richard Pflug, HagaZiekenhuis & Paul Manuel, Tam Tam
Dirk Goossens
says:Marc heeft het over een schizofrene site, een bij hemzelf geconstateerde epileptische aanval, duizelingen, gestoordheid, hysterie, depressie, janken en waanzin.
Er is hier geen sprake van krachttermen, slechts van hyperbolen. Goed lezen en enige kennis van de Nederlandse taal, alsmede van de aangehaalde aandoeningen, zal je dat inzicht verschaffen.
Het feit dat hij euthanasie wil toepassen op de site in verband met ondraaglijk lijden is in zijn lingo overigens een parabool, daar vaak ruckischtloos naar de deathpool verwezen wordt.
Count your blessings.
Marc Drees
says:Mogelijk hebben de heren nog weinig reviews over wervingssites op RecruitmentMatters gelezen, wat ook de slechte kwaliteit van hun eigen wervingssite zou kunnen verklaren. Maar dan zou er in ieder geval enige bekendheid met mijn schrijfstijl zijn. En eenieder heeft recht op zijn of haar mening, natuurlijk
Verder ben ik aangenaam getroffen met de uitnodiging maar is het mij niet helemaal duidelijk waarover we met elkaar van gedachten zouden moeten wisselen.
Menno
says:Ik vind deze blog van een zeer bedenkelijk niveau. De ziektes vliegen om je oren oa; Epilepsie en Schizofrenie. En termen als actieve euthanasie en ondraaglijk lijden. Patiënten met deze aandoeningen betalen al een hoge prijs en deze beledigingen verdienen ze echt niet. Recruitmentmatters heeft dit allemaal niet nodig. Niemand zit te wachten op een light versie van Geenstijl.nl