De derde presentatie die ik ga bijwonen is van Frans Appels (Netprofiler). En hij gaat het hebben over:
the objectives, KPIs and the measurement of social media like Facebook, Hyves, Google+ and Twitter. He shows example of tools to measure and manage social media. Based on several client cases like WNF he shows how to define KPI’s and how to measure (and improve) to usage of social media. He also shows various ways how social media advertising in Hyves and Facebook can be used to successfully target, reach, attract and convert consumers. With useful learnings and tips!
En dat laatste zinnetje doet het hem natuurlijk. Ik ben hier tenslotte wel om iets op te steken. En daarvoor laat ik Sander Dullaart, Arno Rutte, Christiaan Perreira en Patrick Klerks (TamTam, van die ‘bijzondere’ werken bij site…) links liggen. Overigens zijn alle sessies sponsorsessies. Dus het kan wel eens een verhaaltje onbeschaamde zelfpromotie worden.
Hoe wordt nu succes van social media inspanningen gemeten? Een voor de hand liggende vraag die vooral Google Analytics hoort langskomen. Mensen die niets meten, mensen die monitoring tools gebruiken en alles wat daar tussenin zit. Alleen hoor ik geen concrete kwantificeerbare doelen. En dat is natuurlijk het meest relevant.
Appels deelt een videofragment met de beste uitspraak over social media ROI, van Gary Vaynerchuk: What is the ROI of your mother? Waarbij Vaynerchuck oprecht boos wordt op de kwantitatieve fetisj die natuurlijk altijd als een schaamlap wordt gebruikt door C-level als ze iets niet willen doen wat nieuw en onbekend is.
Hmm… vervolgens gaat Appels na enkele waarschuwende woorden naadloos over op kwantitatief fetisjisme. En begint met een uitleg over de componenten van investeringen en opbrengsten (meer omzet, betere online reputatie, verbetering customer service, recruitment, business intelligence/marktonderzoek).
Goed, dit lijkt een beginnerscursusje hoe je social media gaat meten. Wederom, net als bij de presentatie van Keijzer, lijkt er een ferme mismatch tussen de bezoekers in de zaal en de boodschap die voor de zaal wordt verkondigd. Boring… Ik heb mijzelf detached van deze sessie.
En gezien het aantal tevoorschijn getrokken smarrtphones ben ik niet de enige. Er wordt naar hartelus gemailed, gewhatsapped, getweet en niets daarvan gaat over deze presentatie. Een goede nieuwe kwantidiceerbare manier om de kwaliteit van een presentatie te bepalen.
Patrick Klerks
says:Eh, niet Frans, maar Marc natuurlijk! Ik zie nu dat je al een heel… bijzondere relatie met Tam Tam hebt! Nog meer reden waarom we een biertje hadden moeten drinken.
Patrick Klerks
says:Jammer dat je me links hebt laten liggen Frans! Ik geloof niet in onbeschaamde zelfpromotie, enkel in het vertellen van een oprecht en boeiend verhaal: daar zit je voor in het publiek, toch? Dus, het zal je wellicht verbazen, hebben we het over de door jou geciteerde Gary Vaynerchuck gehad, en over het feit dat sociale media niet bestaan. Ik zou je nog hebben kunnen verrassen! Volgende keer wellicht?
Laurens Tienkamp
says:Is dit een hype aan het worden? Spreken op een social conference nota bene en niets nieuws te melden hebben? Bah.
Dank voor je verslag Marc!
Marc Drees
says:Hangt een beetje af van wat je al weet. Er zullen ongetwijfeld mensen die nog geen bal van social media monitoring weten. De kans dat ze op The Social Conference zitten is echter vrij klein.
Marc Drees
says:Leuk leesvoer: https://www.marketingfacts.nl/berichten/20110718_social_media_tools_en_listening_centers/